Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Lego Marvel Super Heroes 2

Drukker dan Guardians of the Galaxy Vol. 2

Geschreven door Sander Hölsgens op
Geordende chaos en prachtige wanorde kenmerken de Marvel-films. Guardians of the Galaxy Vol. 2 doet sporadisch een poging tumultueus te zijn, maar is vooral welomlijnd en tot in de puntjes geënsceneerd: een actievolle sequentie met exact de juiste lengte gaat vooraf aan een licht humoristisch, doch ook verhalend tafereel. Hoe anders is Lego Marvel Super Heroes 2, dat talloze variabelen bijeenbrengt en geen boodschap lijkt te hebben aan secure verhaalbogen en uitgekiende gameplay.

Oftewel: Lego Marvel Super Heroes 2 drijft de inmiddels welbekende Lego-gameformule op de spits. Met 35 superhelden doe je een poging om Kang the Conqueror te verdrijven, met vooral ordeloze actie tot gevolg. De nadruk lijkt nog meer dan in eerdere Lego Marvel-games te liggen op gevechten en gaaf vormgegeven tussenfilmpjes. Spijtig genoeg lijkt het volledig nieuwe verhaal zich enigszins op de achtergrond af te spelen, wat vooral te wijten is aan de overdreven actie.

Chronos, waar is de tijd gebleven?

Kang the Conqueror voegt hoe dan ook een interessante spelmechaniek of twee aan het geheel toe. Zonder moeite manipuleert hij ruimtetijd, met alle gevolgen van dien. Ten eerste stelt deze gave hem in staat om verschillende Marvel-universa samen te brengen in een verrassend genaamde stad, te weten Chronopolis. Het is niet duidelijk wat Kang the Conqueror hier nu precies aan heeft, maar het levert in ieder geval een diverse cast aan speelbare superhelden op – en wellicht is dat reden genoeg.

Daarnaast kan iemand als Doctor Strange hier en daar de tijd versnellen of vertragen, of juist een paar seconden terug in de tijd gaan om eerdergemaakte fouten te herstellen. Als je het tegen ‘m opneemt en hij je probeert te raken maar mist, dan krijgt ‘ie op deze manier nog een poging om je het leven zuur te maken. Een dergelijke tijdsinvalshoek is hoopgevend, hoewel het ook niet meer dan een simpele truc zou kunnen zijn om iets van variatie aan de gameplay toe te voegen. Een halfuur durende demo toonde vooral gradaties in actie en verderf, grapjes en schertsen. Met andere woorden: de tijdmanipulatie an sich zou meer beklemtoond mogen worden.

Detaillering en referenties

Ontwikkelaar TT Games zet er bovendien groots op in om ‘personages tot leven te laten komen’. Dit is voor hen de eerste Lego-game die ze enkel voor de huidige generatie systemen hoeven te ontwikkelen, wat het kleurgebruik en de detaillering ten goede komt, alsook meer mogelijkheden biedt om de superhelden daadwerkelijk van een eigen identiteit te voorzien. Star-Lord kan bijvoorbeeld z’n koptelefoon opzetten om zo de tijd te vertragen en iedereen in z’n omgeving te laten dansen, terwijl Spider-Gwen op z’n Dead Risings haarzelf kan fotograferen en kan spelen op een Mary Janes-drumstel.

Het is de vraag of dergelijke referenties en minimechanieken daadwerkelijk veel aan de spelervaring toevoegen, maar het onderstreept wel dat TT Games Marvel als zodanig serieus neemt. Je krijgt bovendien meerdere opties om superhelden uit te bouwen en hun outfits aan te passen, hoewel we hier nog niets van hebben kunnen zien of spelen.

Deze insteek lijkt vooral te dienen als fanservice, maar Lego Marvel Super Heroes 2 moet volgens TT Games tevens toegankelijk zijn voor degenen die enkel The Avengers kennen. Achter menu’s kun je informatie over dezen en genen vinden, terwijl voice-overs voor in-game introducties moeten zorgen. De stemacteurs laten een uitstekende indruk achter, hoewel de leukste opmerkingen nog regelmatig gedurende overdonderende actiesequenties plaatsvinden, waardoor ze net iets te lastig te verstaan zijn.

Het is hoe dan ook noemenswaardig dat Lego Marvel Super Heroes 2 een poging doet om een nieuw verhaal te vertellen, verschillende universa op een enigszins interessante manier bijeen te brengen en meerdere doelgroepen te bedienen. Hopelijk legt de uiteindelijke versie iets minder nadruk op chaos en worden het onderliggende verhaal en de 35 superhelden zelf beter belicht; Lego Marvel Super Heroes 2 voelt op deze vlakken vooralsnog ietwat ongebalanceerd.

Lego Marvel Super Heroes 2 verschijnt op 15 november voor PlayStation 4, Xbox One en later in het jaar voor Nintendo Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation 4-versie LawBreakers aangekondigd Nieuwe beelden van Mafia 3 Stones Unturned-dlc
3

Reacties op: Lego Marvel Super Heroes 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 6 maanden, 4 weken geleden
    35 helden maar?

    Het eerste deel had er veel meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 6 maanden, 4 weken geleden
    @bigds9fan vaak een grind voor karakters die je haast niet gebruikt. Maar dan moeten ze er natuurlijk wel nieuwe activiteiten maken in plaats van deze karakters.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 6 maanden, 4 weken geleden
    Ik hoop wel dat de opzet net zo gedaan is als deel 1 (en lego city): een grote vrije stad met genoeg extra missies naast de verhaal lijn en niet zoals lego marvel avengers wat weer 1 riedel met verhaal lijnen was en je notabene voor de dlc moest betalen.. het exploren van bv NY maakt het leuk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.