Lego Harry Potter: Jaren 1-4 (hands-on) | Gamer.nl

Lego Harry Potter: Jaren 1-4 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Lego Harry Potter beslaat de eerste vier jaar van Harry als tovenaarsleerling op Zweinstein. De boeken en films dienen als referentiekader voor deze rumoerige periode waarin Harry niet alleen leert toveren, maar ook veel tegenslagen zal kennen. Luchtig als de spellen uit de Lego-serie zijn, zullen de donkere periodes van zijn leven niet zo expliciet behandeld worden als in de boeken en films, maar zal alles met de bekende Lego-humor overgoten worden.

De tu enfilmpjes weten als vanouds weer een vette glimlach op het gezicht te toveren, maar ook in het spel zelf valt er genoeg te lachen. Magie zou magie niet zijn als er geen objecten zouden zijn die je kunt betoveren. Dit leidt tot veel grappige momenten waardoor je geprikkeld wordt om elk object dat op je pad komt ervan langs te geven met je toverstok. In het begin kent Harry nog geen toverspreuken. Spelenderwijs word je in Zweinstein uitgenodigd om le en bij te wonen waarin je nieuwe spreuken leert.

Zweinstein dient als doorgang voor alle levels en is met zijn omvang de grootste omgeving in een Lego-game tot nu toe. In het begin ben je beperkt tot een klein gebied van de school. Naarmate je meer spreuken leert, komen er steeds meer delen van de school beschikbaar. Ook de bekende extra’s in de vorm van gekleurde blokken keren terug. Het hele spel is met twee personen te spelen. Net als in Lego Indiana Jones 2 wordt het scherm in tweeën gedeeld wanneer beide personages te ver uit elkaar dwalen, wat opnieuw een erg fijn systeem blijkt te zijn.

Bekend maakt niet onbemind

De games in de Lego-serie hebben een bekende formule, de gameplayonderdelen komen in alle versies terug. Het concept is door de jaren heen ook nauwelijks veranderd. Dat er toch elke keer een nieuwe ervaring wordt neergezet, is voornamelijk te danken aan het nieuwe universum waarin het spel ondergedompeld wordt. Hierdoor voelt elk spel weer nieuw en fris aan, terwijl er nauwelijks iets veranderd is ten opzichte van de vorige game. Elk nieuw deel is meer een verbetering van het vorige spel, met hier en daar een eigen toevoeging.

Zo verbetert Lego Harry Potter het navigeren door een grote hub. Waar het in Lego Indiana Jones 2 soms nog wel eens onduidelijk was waar het volgende level zich bevond in de grote hubs, is het in dit spel makkelijker gemaakt door een geest je de weg te laten wijzen. De gameplay zelf doet veel denken aan die van Lego Star Wars. Het toveren vertoont veel gelijkeni en met het gebruiken van de Force en ditmaal schiet je met toverspreuken in plaats van met kogels.

Nieuw is de mogelijkheid om Lego-blokken te verplaatsen met je toverstaf om bruggen of opstapjes te creëren. Ditmaal worden ze niet automatisch op de juiste plaats neergezet, maar zul je zelf aan het bouwen moeten slaan, iets wat vrij nauwkeurig luistert. Het is wel beperkt tot kleine bouwprojecten, maar hiermee lijkt de serie na het zelf bouwen van levels in Lego Indiana Jones 2 weer een stapje dichterbij het ultieme Lego-gevoel te komen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou