Net zoals zijn voorganger moet The Temple of Osiris niets hebben van emotionele momenten, achtergrondverhalen en meer van dat soort ongein. Nee, de game draait nog altijd om actierijke coöp-perikelen. Aan het concept is dan ook weinig veranderd. Ook in dit vervolg aanschouw je de altijd aanwezige actie vanuit isometrisch perspectief. Zo blijft de hectiek altijd overzichtelijk, zelfs wanneer je met drie andere spelers samenspeelt.

Grijphaken en magische schilden

Temple of Osiris koppelt Lara aan drie nieuwe figuren. Carter is een mannelijke versie van Lara en is net als haar uit op de schatten van Osiris. Isis en Horus kennen een meer dramatische invalshoek: zij zijn eeuwenoude Egyptische halfgoden die ontwaken uit hun jarenlange slaap om een minstens zo oud kwaad tegen te houden.

Wanneer vier spelers samenspelen worden de speciale vaardigheden van die personages optimaal benut. Lara en Carter hebben een grijphaak waarmee ze kunnen abseilen of waarmee ze andere personages omhoog kunnen trekken. Isis en Horus hebben op hun beurt magische krachten, waarmee ze een schild kunnen oproepen om bijvoorbeeld projectielen te blokkeren.

Hoewel samenwerking van groot belang is bij het oplossen van puzzels en het uitschakelen van vijanden, ligt verraad bij het spelen van Temple of Osiris altijd op de loer. Je vrienden achterlaten in tijdens hun strijd met een mythologisch monster om zelf als eerste naar de schatkamer vol edelstenen te rennen, behoort altijd tot de mogelijkheden. Of je laat een medespeler aan je hookshot  hangen om hem of haar niet veel later te laten vallen. Het hoort er allemaal bij.

Wanneer je alleen speelt, mis je die lol. Toch wordt de game niet minder speelbaar. De levels passen zich aan aan de hoeveelheid spelers. Speel je met vieren, dan zijn er bij een volgende puzzel wellicht vier schakelaars aanwezig. Ben je in je eentje, dan kent diezelfde puzzel maar één schakelaar. De mogelijkheid om je als tweede speler op ieder moment in de actie te mengen, maakt dat levels constant transformeren - afhankelijk van hoeveel mensen meedoen.

Allen voor één…

Ongeacht met hoeveel mensen je speelt, het tempo ligt altijd hoog in Lara Croft and the Temple of Osiris. Dat komt ook door de variatie. Naast momenten dat je aan het puzzelen bent, elkaar helpt of speciale artefacten verzamelt voor bonuskrachten, kent het spel ook grootschalige actiesequenties. Het lijkt erop dat Lara en haar lotgenoten ook in dit vervolg niet aan vervelen toekomen.

Zo wordt het viertal bijvoorbeeld op de hielen gezeten door een gigantische krokodil, die al happend en slopend achter de groep aan dendert. Paniek en lol liggen dan bijzonder dicht bij elkaar, zeker omdat het ineens iedereen voor zich is en iedere speler een andere route kiest om aan het gevaar te ontsnappen.

Temple of Osiris is dus vooral meer van hetzelfde, maar lijkt niet te zijn vergeten het concept van zijn voorganger uit te diepen. Zo liepen we al artefacten tegen het lijf die speciale perks aan de personages toevoegen. Welke geheimen, schatten en valstrikken de tempel van Osiris nog meer kent, ontdekken we in december. Dan verschijnt de game op de PS4, Xbox One en pc.