In Lair, uiteraard exclusief voor de Playstation 3 als Sony titel, speel je niet een draak zelf, maar de berijder ervan. Je bent een ridder die verwikkeld is in een continentale oorlog tussen de Asylians (voor het gemak voorzien van een rood gewaad) en de Mokai (blauw). Zelf vecht je voor de Asylians. De oorlog in Lair speelt zich af in een middeleeuws aandoende setting: grote kastelen en bombastische gebouwen die er een beetje vervallen uitzien. Het wapentuig is primitief en als draak is je voornaamste wapen je hete adem.
Je bestuurt de draak op een inventieve manier met de Sixaxis-controller. Naar links en rechts sturen doe je door de controller naar links of rechts te tilten. Stijgen en dalen gebeurt door de controller omhoog te trekken of naar beneden te duwen. De analoge sticks worden niet gebruikt, de enige overige knoppen die je nog hanteert zijn de vier druknoppen, bijvoorbeeld om te landen of een klap uit te delen, en de schouderknoppen
Want klappen uitdelen, daar gaat het in de figuurlijke zin om in Lair. Middels een lock-systeem kun je de draken die door de gigantische levels (tot 32 vierkante kilometer speelveld) heen vliegen vastzetten, waarna je ze eerst met vuurballen kunt bestoken, om vervolgens over te gaan tot een één-tegen-één gevecht. In de eerste fase van het één-tegen-één gevecht vlieg je naast de vijandelijke draak en kun je door de Sixaxis-controller naar links of rechts te zwaaien de draak een aantal zijwaartse beuken verkopen. De tweede fase gaat in als de beide draken elkaar oog in oog aankijken en je met je klauwen klappen kunt verkopen. Factor 5 belooft ons hierbij heuse combo’s te kunnen maken. Een drakengevecht wordt afgesloten met het ‘overspringen’ van één rijder op de draak van de andere, om zo de rijder eraf te gooien en de draak in z’n nek te steken. Een gedurfde sprong van de draak later, vangt je eigen draak je weer op en kun je op weg gaan naar het volgende slachtoffer.
Het volgende doelwit hoeft niet altijd een draak in de lucht te zijn, zoals gezegd biedt de game ook actie op de grond. Op de vaste grond wordt hard gevochten tussen de rode en blauwe troepen en wanneer je ziet dat je eigen troepen het hard te verduren hebben (bovenin beeld wordt een meter weergegeven waarop je kunt zien wat het moraal van de troepen is) kun je met je barbecue-adem te hulp schieten. Naast de infanterie, laat de vijand soms ook andere beesten op je grondtroepen los. In zo’n geval is het zaak snel te landen en deze groteske creaturen, die sterk lijken op Minotaurussen, te flamberen of met je klauwen te lijf te gaan. Uiteindelijk wordt de strijd beslecht als het moraal van de vijand helemaal nul is. Doordat er op het land veel moraalwinst te behalen valt, is dit ook een essentieel onderdeel van het spel.
In het bovenstaande verhaal is continu de draak aangehaald als een vuurdraak. Factor 5 heeft echter nog twee andere draken voor ons in petto, te weten de Ice Dragon en de Dark Dragon. Wat de speciale capaciteiten van deze draken zijn is nog niet precies bekend, maar met de Ice Dragon kunnen we wel gissen wat ons te wachten staat. In hoeverre het mogelijk wordt om bijvoorbeeld in een level van draak te wisselen is tevens nog onbekend.
Op basis van de vertoonde beelden, informatie over de gameplay en verhalen over hoe de game daadwerkelijk speelt, wordt Lair een absolute knaller voor de Playstation 3. De grafische schoonheid staat als een huis en de Middeleeuws aandoende sfeer met draken en andere tot de verbeelding sprekende figuren, trekt ons wel. Wanneer de game precies in de winkel ligt is helaas nog verduisterd.
Reacties op: Lair
Aligator NL
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar Factor 5 is een goede ontwikkelaar. Dit hebben ze bewezen met het prachtige Star Wars: Rogue Squadron op de Gamecube. Op basis van wat ik van Lair heb gezien en gehoord kan ik nog niet over een knaller spreken. Maar goed ze hebben nog de tijd om er een prachtstuk van te maken, ik geef ze in ieder geval de voordeel van een twijfel.
Jaap van Nes
Repetitieve gameplay kan inderdaad wel een probleem worden, maar het feit dat er drie verschillende draken zijn elimineert hopelijk een groot deel. Ben dan ook benieuwd hoe ze dat aanpakken.
Aligator NL
=HellFire=
Maarja, wie ben ik om dat te zeggen? Hm, please don't answer that.
Aligator NL
DarkBasic
KiLLERDiABLO
maar graphics zijn niet alles en het is maar net hoe de gameplay word ontwikkeld.
als het een beetje gaat lijken op dynasty warriors achtige taferelen waar je de ene na de andere golf van hersenloze voetsoldaten naar de eeuwige jachtvelden verwijst gaat het ondanks de mooie graphics snel vervelen.
maar als ze genoeg leuke variatie in het spel weten te verwerken lopend op een acceptabele framerate kan het mischien nog wel iets moois gaan worden.
een goed spel om de kracht van de ps3 te showcasen.
eentje om in de gaten te houden dus.
imagica
De PS3 is al een tijdje gelaunched hoor …. alleen niet hier omdat sony vind dat europeanen dom zijn en het accepteren dat ze ons een half jaar laten wachten op een product ….
Mr.Demandred
WcBril
retiredkamikazepilot
Revelation
Ezra
JeanVer
A propos bedroevende framerate : check Gears of War een paar maanden voor release in de filmpjes. Het is toch onderhand bekend dat er een hoop kan gebeuren in de laatste ontwikkelfase waarin alles geintegreerd en optimised wordt op elkaar.
Kraftyx
yeah right.
Ik denk dat ik Hellfire wat liever vertrouw dan "loser….sorry …insider Jeanver".
Tot nu toe hebben alle hands-on ervaringen weinig positief nieuws opgeleverd en ziet er zeker niet bijzonder vet uit.
3 hele draken !!! …wow
Kraftyx
Kraftyx
Kraftyx
JeanVer
http://www.gamespot.com/ps3/action/lair/news.html?sid=6158383&mode =previews
http://ps3.ign.com/articles/740/740243p1 .html
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=67883
Weinig positief nieuws zegt ie. Alle drie unaniem positief (met kanttekeningen). Over de gfx sowieso niks dan goeds bij alle previews, ziet er niet vet uit zegt de fanboy. Daar komt nog eens bij dit dit dateert van september vorig jaar, van de TGS. Toen was het game nog niet eens op 50%. Het game is nu op 80-90%. ( http://www.gameinformer.com/News/Story/200702/N07 .0208.1857.43468.htm?Page=1 uitgebreid interview van gisteren met de makers )
Als jij een unfinished Gears of War een half jaar voor release had gespeeld, dan was je kotsend weggelopen van de frametrubbles. En ik weet niet wat Hellfire voor een draak van een build heeft gespeeld, maar zijn mening komt niet overheen met de game-journaille, nergens wordt er geluld over slechte gfx en framerates. Toedeloe Einstein.
Erik_XP