Op de Tokyo Game Show van 2005 vloog tijdens een demonstratiefilmpje opeens het drakenspel Lair voorbij. Sinds het heugelijke filmpje zijn we steeds meer te weten gekomen over de game. Zo bleek al snel dat de ontwikkelaar Factor 5 was, de studio die onder meer Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron ontwierp. En kwamen we te weten dat de actie zich niet alleen in de lucht, maar ook op de grond afspeelt. En dat er gebruik wordt gemaakt van de Sixaxis-controller. En, en.. afijn, een vooruitblik is wel op z’n plaats.

In Lair, uiteraard exclusief voor de Playstation 3 als Sony titel, speel je niet een draak zelf, maar de berijder ervan. Je bent een ridder die verwikkeld is in een continentale oorlog tussen de Asylians (voor het gemak voorzien van een rood gewaad) en de Mokai (blauw). Zelf vecht je voor de Asylians. De oorlog in Lair speelt zich af in een middeleeuws aandoende setting: grote kastelen en bombastische gebouwen die er een beetje vervallen uitzien. Het wapentuig is primitief en als draak is je voornaamste wapen je hete adem.

Je bestuurt de draak op een inventieve manier met de Sixaxis-controller. Naar links en rechts sturen doe je door de controller naar links of rechts te tilten. Stijgen en dalen gebeurt door de controller omhoog te trekken of naar beneden te duwen. De analoge sticks worden niet gebruikt, de enige overige knoppen die je nog hanteert zijn de vier druknoppen, bijvoorbeeld om te landen of een klap uit te delen, en de schouderknoppen

Want klappen uitdelen, daar gaat het in de figuurlijke zin om in Lair. Middels een lock-systeem kun je de draken die door de gigantische levels (tot 32 vierkante kilometer speelveld) heen vliegen vastzetten, waarna je ze eerst met vuurballen kunt bestoken, om vervolgens over te gaan tot een één-tegen-één gevecht. In de eerste fase van het één-tegen-één gevecht vlieg je naast de vijandelijke draak en kun je door de Sixaxis-controller naar links of rechts te zwaaien de draak een aantal zijwaartse beuken verkopen. De tweede fase gaat in als de beide draken elkaar oog in oog aankijken en je met je klauwen klappen kunt verkopen. Factor 5 belooft ons hierbij heuse combo’s te kunnen maken. Een drakengevecht wordt afgesloten met het ‘overspringen’ van één rijder op de draak van de andere, om zo de rijder eraf te gooien en de draak in z’n nek te steken. Een gedurfde sprong van de draak later, vangt je eigen draak je weer op en kun je op weg gaan naar het volgende slachtoffer.

Het volgende doelwit hoeft niet altijd een draak in de lucht te zijn, zoals gezegd biedt de game ook actie op de grond. Op de vaste grond wordt hard gevochten tussen de rode en blauwe troepen en wanneer je ziet dat je eigen troepen het hard te verduren hebben (bovenin beeld wordt een meter weergegeven waarop je kunt zien wat het moraal van de troepen is) kun je met je barbecue-adem te hulp schieten. Naast de infanterie, laat de vijand soms ook andere beesten op je grondtroepen los. In zo’n geval is het zaak snel te landen en deze groteske creaturen, die sterk lijken op Minotaurussen, te flamberen of met je klauwen te lijf te gaan. Uiteindelijk wordt de strijd beslecht als het moraal van de vijand helemaal nul is. Doordat er op het land veel moraalwinst te behalen valt, is dit ook een essentieel onderdeel van het spel.

In het bovenstaande verhaal is continu de draak aangehaald als een vuurdraak. Factor 5 heeft echter nog twee andere draken voor ons in petto, te weten de Ice Dragon en de Dark Dragon. Wat de speciale capaciteiten van deze draken zijn is nog niet precies bekend, maar met de Ice Dragon kunnen we wel gissen wat ons te wachten staat. In hoeverre het mogelijk wordt om bijvoorbeeld in een level van draak te wisselen is tevens nog onbekend.

Op basis van de vertoonde beelden, informatie over de gameplay en verhalen over hoe de game daadwerkelijk speelt, wordt Lair een absolute knaller voor de Playstation 3. De grafische schoonheid staat als een huis en de Middeleeuws aandoende sfeer met draken en andere tot de verbeelding sprekende figuren, trekt ons wel. Wanneer de game precies in de winkel ligt is helaas nog verduisterd.