Er is een hoop gebeurd sinds L.A. Noire in mei voor de Xbox 360 en PlayStation 3 verscheen. De oorspronkelijke ontwikkelstudio, Team Bondi, is inmiddels gesloten, mogelijke mede als gevolg van slechte werkomstandigheden, een schandaal dat breed werd uitgemeten door de gamepers. De rechten van de game liggen echter bij Rockstar, dat de kans schoon zag om een PC-port van de game onder te schuiven bij zijn studio in Leeds. Zij maakten eerder GTA: Chinatown Wars en een aantal PSP-overzettingen van andere Rockstar-titels.

3D-Noir

De PC-versie van LA Noire verschilt in principe weinig van zijn console-broertjes. Als speler kruip je in de huid van Cole Phelps, een oorlogsveteraan die eind jaren veertig een carrière bij de politie van Los Angeles begint. Als Phelps dien je misdaden op te lossen door bewijs te verzamelen, verdachten te ondervragen en af en toe een achtervolging in te zetten of een (vuur)gevecht te beginnen. Via een overkoepelend verhaal worden de verder relatief onafhankelijke misdaden aan elkaar gekoppeld. De enkele zaken die op de consoles als downloadbare content beschikbaar zijn gemaakt, krijgen PC-gamers er overigens standaard bij.

Uiteraard zijn de graphics voor de PC-versie opgepoetst, al zagen wij geen wereldschokkende veranderingen aan de game, die er op de console al uitzag alsof deze visueel het onderste uit de kan haalde. Wellicht had dit te maken met het spelen van de game in 3D, wat meestal ten koste gaat van enige grafische optimalisatie. Het aantal PC-gamers dat een 3D-set heeft, schatten we nog gering in, maar meerwaarde van een extra dimensie in een game die gaat om het aflezen van digitale gezichten is er zeker. Bovendien heeft het een zekere charme om de game in zwart-wit en 3D te spelen, respectievelijk de oudste en nieuwste innovatie op het gebied van film.

Onhandig

De missie die wij te spelen kregen, was Nicholson Electroplating, een van de latere zaken die voorheen enkel los te downloaden was. Een gigantische explosie vindt plaats en Cole en zijn partner zijn als eerste ter plaatse. De besturing met muis en toetsenbord doet bij het rijden en rondlopen gewoon wat we er van verwachten, maar wanneer Cole spullen oppakt om deze te onderzoeken, voelt deze toch een beetje onhandig. Met de muis wijs je spullen aan en kun je deze roteren, maar de gevoeligheid zorde er voor dat we geregeld verkeerde spullen oppakten en net geen goede hoek konden krijgen. Het is te hopen dat Rockstar deze kleine besturingsfouten weet te verbeteren voor het uitbrengen van de definitieve versie.

Al met al lijkt de LA Noire-port degelijk in elkaar te zitten, zij het zonder grote verrassingen. Echt grote verbeteringen vielen niet op, al zullen deze ongetwijfeld beter zichtbaar worden als de console- en PC-versie naast elkaar worden gezet. En hoewel we de specificaties van de PC waarop gespeeld werd niet hebben kunnen zien, liep de game soepel, iets wat van Rockstars laatste PC-port, GTA 4, aanvankelijk niet echt gezegd kon worden. PC-gamers die deze unieke game altijd nog eens wilde spelen, lijken daarmee in ieder geval gerechtigheid te krijgen.