Krater (hands-on) | Gamer.nl

Krater (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Als je van postapocalyptische verhalen houdt, is de setting van Krater een lust voor het oog. In de krater (niet te verwarren met de titel van de game) zijn tientallen steden, dorpen en andere bezettingen gesticht. Van oude verroeste materialen worden onderkomens gebouwd en de felle led-lichten van bars en wapenhandelaren knipperen moeizaam. Het verhaal van de game mag dan ietwat depre ief klinken, het uiterlijk van de game is dat absoluut niet.

Weinig interactie

In de game bestuur je drie kleurrijke free-diggers (Stefan, Nina en Erik): een soort soldaten die door anderen ingehuurd kunnen worden. De vrolijke Ivar verwelkomt je in de eerste stad en geeft je aanwijzingen voor je eerste opdrachten. Omdat de personages niet spreken, worden alle gesprekken weergegeven in tekstkolommen. Dat is op zich niet erg, maar de free-diggers mi en ook enige vorm van een karakter of verleden. Je begint zonder duidelijke inleiding met Stefan, Nina en Erik en het ziet er niet naar uit dat hun verhaal ook nog duidelijk verteld gaat worden in latere fases van de game.

Het camerapunt van Krater is altijd vanuit de lucht, waardoor je een goed overzicht hebt over de levels en mogelijke vijanden. De game bestaat voornamelijk uit mi ies waar je naar plekken moet gaan, iets moet vinden en weer terug moet brengen. Deze levels zijn vaak zo opgebouwd dat je eerst een paar keer een doodlopende afslag neemt, waardoor je gemiddeld wat langer over een level doet dan normaal. De omgevingen tijdens mi ies waren nog erg karig. De enige momenten dat je op een object kon klikken was wanneer je vijanden tegenkomt of een kluis vindt. De interactie met de wereld is dus ver te zoeken. Een verbeterpuntje voor de aankomende bètaversie.

Gevarieerd team

De verschillende kla en in Krater zijn goed uitgewerkt. Je hebt een tank, healer, DPS (damage per second) en crowd control, die samen een gevarieerd en gebalanceerd team kunnen vormen. De tank is er om de klappen op te vangen, de DPS om gedurende een langere tijd constant schade aan te richten, de crowd control om tegen ma a's vijanden te vechten en de healer om je teamgenoten weer te helen. Vanwege de straling van de explosie kunnen de personages variëren tu en een mens en mutant, en alles waar daar tu en zit.

De personages in Krater zijn op dit moment via twee verschillende manieren te verbeteren: met attributen of uitbreidingen. Je hebt bijvoorbeeld een toevoeging waardoor je personage sneller heelt of je vindt een beter wapen dan je personage in zijn bezit heeft. Deze upgrades zijn permanent, waardoor je dus goed moet nadenken aan wie je een upgrade spendeert. Naast deze upgrades bezitten de free-diggers ook over twee speciale krachten die je kunt gebruiken tijdens gevechten. Zo is het mogelijk om een grote klap uit te delen die de toegebrachte schade verdubbelt, je teamgenoten via een constante straal te helen of een vijand door elektriciteit te vertragen.

Een povere indruk

De gevechten in Krater hebben hetzelfde principe als in de gemiddelde RTS, waarbij je tijdens de gevechten moet nadenken over tactische oplo ingen. Haal je even de medic naar achteren waardoor hij je tank kan helen of laat je hem nog meevechten om die laatste paar extra schadepunten aan te richten? Omdat je door het camerapunt altijd goed overzicht hebt op de levels, is het nemen van die tactische besli ingen een stuk gemakkelijker gemaakt.

Mocht één van jouw free-diggers al zijn levenspunten kwijtraken, krijgen ze een schadepunt. Als een personage een aantal van deze schadepunten heeft, kan hij overlijden en ben je hem of haar voor altijd kwijt. De schadepunten zijn overigens wel te helen in de ziekenhuizen in de steden van Krater, maar die prijzen zijn zo absurd hoog dat je gewoon heel erg goed gebruik moet maken van je healer.

Veel was er nog niet te verkennen in Krater. Zo is de optie voor co-op nog niet aanwezig, hadden verschillende verkopers nog geen items, waren veel personages nog niet aanspreekbaar en een aantal steden nog niet bespeelbaar. Omdat de interactie met de omgevingen vaak minimaal is, maakte Krater vooralsnog een povere indruk. Twee grote pluspunten zijn het vechtsysteem en de prachtige omgevingen. En hoewel je (nog) niet veel met laatstgenoemde kunt, bieden de verschillende kleurpaletten, flora en intere ante details hoop voor de toekomst.

Krater verschijnt later dit jaar voor PC.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou