Kohan II: Kings of War | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Je hebt van die spellen waarvan je denkt: dit had beter verdiend! Kwalitatief hoogstaande games, die qua verkochte exemplaren nog onder een game als Army Men weten te kruipen. Denk bijvoorbeeld aan Beyond Good & Evil of de RTS game Kohan. Deze laatste titel verscheen een kleine twee jaar geleden en was een bijzondere originele game, welke in de pers wereldwijd hoge cijfers heeft gescoord. Helaas heeft dit niet geresulteerd in bijbehorende verkoopcijfers, Kohan is vooral in kleine kring populair geworden. Je zou het een echte cult game kunnen noemen. Gelukkig liet TimeGate Studios het hoofd niet hangen en komt het met een vervolg: Kohan II: Kings of War. Wij kregen de beta toegestuurd.

De wereld Khaldun is een vredige, rustige wereld, waar op het eerste gezicht niets mee aan de hand is. Totdat Ahirman aan de macht komt. Een allesvernietigende oorlog trekt over Khaldun en bijna alles is verloren. Gelukkig weten de Kohan, machtige onsterfelijke strijders, op tijd het tij te keren. Ahriman wordt verslagen (in Kohan: Immortal Sovereigns en Kohan: Ahriman's Gift) en de uit nood gevormde alliantie valt uit elkaar. Nog voordat alles weer perfect is doemt een nieuw gevaar op: The Shadow, een nog grote bedreiging dan Ahriman. Kohan II: Kings of War is begonnen!

De gameplay van Kohan II wijkt flink af van normale RTS games, mi chien een reden waardoor het eerste deel commercieel niet het succes is geworden wat de makers voor ogen. Het verzamelen van resources gebeurt bijvoorbeeld door het bouwen van gebouwen in je stad. Hoe beter de gebouwen, des te meer resources je verzamelt. Extra resources kunnen worden verkregen door het overnemen en verdedigen van resource nodes.

Kohan 2 bevat vier verschillende ra en. De Drauga zijn echte vechters, de Humans handelen graag en de Gauri zijn gespecialiseerd in het bouwen. De Undead zijn vooral goed in on-dood zijn en alles vernietigen. In Kohan II houdt het niet op bij de ra en, ieder ras heeft namelijk ook zijn eigen fracties. Door het kiezen van een fractie krijg je bonu en, of kun je zwakke punten van je ras elimineren. Aanwezige fracties in Kohan II zijn de Fallen, wiens doel is het vernietigen en vermorzelen van alles wat goed is, de Nationalist en de Council, beide strevend naar eerherstel van de ra en en terugverlangen naar de tijd vóór de grote oorlog.

Het eerste wat opvalt tijdens het spelen, is dat Kohan II een stuk sneller speelt dan zijn voorganger, de gameplay is in positief opzicht bijgeschaafd door TimeGate Studios. Tijdens het spelen is het van belang om de map goed te verkennen. Verspreid over de map liggen bandietenkampen om te plunderen, Rhaksha nesten, monsters om te verslaan en tempels om te bezoeken. Uiteraard levert dit leuke bonu en op, die verschillen van een nieuwe technologie tot een flinke zak met geld. Ook verkrijgt je gezelschap (compagnie) experience door deze verkenningstochten, waardoor ze nog beter, sneller en sterker worden.

In Kohan II bestuur je namelijk geen individuele units, maar heb je een compagnie. Iedere compagnie heeft een eigen leider. Als de leider je niet bevalt, kan je hem vervangen door een hero, waarvan je een beperkte voorraad hebt. Een hero heeft unieke eigenschappen, welke uitstralen over je compagnie. De ene hero zorgt dat je compagnie beter kan aanvallen, terwijl een andere hero je compagnie magisch kan beschermen.

De previewversie die we speelden bevatte al een groot aantal mi ies uit de definitieve versie. Totaal zal Kohan II 25 singleplayer mi ies bevatten, welke voor een meeslepend verhaal zorgen. De mi ies die al in de beta zaten zijn spannend en vooral ook lastig. De moeilijkheidsgraad is namelijk redelijk hoog en de AI maakt weinig fouten. Men heeft geprobeerd aanvallen te bemoedigen, waardoor de gameplay snel en heftig blijft.

Sterk punt van Kohan II is de grafische engine, iets wat juist bij Kohan deeltje uno een minpunt was. Kohan II ziet er gelikt uit, de animaties en effecten zijn goed uitgewerkt. De verschillende levels staan vol met objecten, waaronder de tempels, bandietenkampen en wilde monsters. Bij veldslagen komt de grafische engine pas echt tot zijn recht. Het slagveld licht op door spreuken en al snel zie je in hoog detail de strijdende troepen vechten op leven en dood.

Kohan II: Kings of War is een gedegen en verfri ende titel, welke goed is uitgewerkt. De game bevat originele gameplay, een goede grafische engine en is nog leuk om te spelen ook. Met deze eigenschappen is de kans groot dat het spel zich een hoog plekje kan verwerven in het RTS genre, waarvoor de komende maanden enkele grote titels gepland staan. Kohan II moet volgende maand in de winkels verschijnen, verwacht dus snel een review van het spel op Gamer.nl.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou