King's Bounty: The Legend | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Hype is een raarfenomeen. De ene game heeft het aan zijn kont hangen, een andere game isondanks zijn kwaliteiten onmogelijk aan de man te krijgen. King's Bounty: TheLegend valt een beetje in die laatste categorie. Want hoe overtuig je mensen ernou van dat dit niet het zoveelste middelmatige strategiespel uit Rusland is?Met een flinke stellingname mi chien: King's Bounty: The Legend zou wel eens déstrategische game van dit najaar kunnen worden. Zo die zit.De voortekenen voor King's Bounty zijn alvast goed. InRusland werd het spel bedolven onder de lovende kritieken. Scores van boven de negenin diverse gamesbladen waren geen uitzondering. Op de KRI, de Ru ischeconferentie voor gameontwikkelaars, werd het spel uitgeroepen tot beste game,beste rollenspel, beste spelontwerp en kreeg het de publieksprijs. En ook onzeeerste speelse ie met deze strategische RPG is hoopgevend. King's Bounty zou je kunnen omschrijven als een mix tu enHeroes of Might & Magic en Diablo, met de graphics van Warcraft 3. Maartegelijk heeft het spel ook wel een eigen smoel doordat het op slimme wijze deverschillende spelformules combineert tot een nieuw geheel dat nergens aanvoeltals een vreemd mengelmoesje. Alle spelelementen zijn op een prachtige maniermet elkaar in balans zonder dat het ergens onoverzichtelijk of ongecompliceerdwordt. Het heeft de toegankelijkheid en ongecompliceerdheid van een hack-and-slash-RPG, maar voegt tegelijkgenoeg diepgang toe om je geboeid te houden. Je loopt in King's Bounty met een mannetje op een paard dooreen kleurrijke omgeving. Dit gaat gewoon inreal-time. Je klikt met je muis waar je heen wilt gaan, en je mannetjeloopt erheen. Door de omgeving uit te kammen vind je schatkisten met goud enprullaria om je statistieken mee op te krikken. Uiteraard zijn er ooktegenstanders die je weg versperren. Deze staan min of meer op een vast punt,maar zullen achter je aan komen wanneer je te dichtbij komt. Ze bewaken vooralkostbaarheden of doorgangen, maar zullen je ongemoeid laten wanneer je buitenhun bereik bent. Hierdoor heeft het spel de rust van een turn-based strategiespel, zonder dat je op de kaart continu metbeurten loopt te hannesen zoals in Heroes of Might & Magic. Het feit datjij de enige bent die de map verkent en dat je maar één paardje hebt,versimpelt een hoop.Je mannetje op het paard is overigens meer dan dat, want hijrepresenteert een heel leger. Dit merk je echter pas wanneer je in een gevechtverzeild raakt. Bij die gevechten komt Heroes of Might & Magic overigenspas echt naar boven. Op een paar nuances na, zijn ze namelijk nagenoeg gelijkdie in HOMM. Turn-based, op een kleinspeelveld van zeshoekjes. Het ene leger staat links in beeld, het andere legerrechts. Je kunt een vijftal verschillende manschappen met je meenemen en elkmannetje op het speelveld stelt weer een groter aantal krijgers voor, wat wordtaangegeven met een nummertje bij zijn voeten. Een bepaald type tegenstander isdus altijd even sterk, maar komt soms alleen in grotere aantallen tegelijk vooren ontleent daaraan zijn kracht. Hierdoor is het altijd goed in te schatten hoesterk een tegenstander is. Naast de standaard aanvallen kun je tijdens de gevechten ookbeschikken over magische spreuken. Als de held, onzichtbaar op het slagveld,kun je te allen tijde een aantal scrollstevoorschijn halen, spreuken waar je er maar een beperkt aantal van hebt. Jemanschappen hebben daarnaast ook hun eigen speciale krachten die je kuntactiveren. Ook die zijn niet oneindig beschikbaar, want na gebruiken zullen zeenkele beurten inactief zijn. Sommige speciale laten je manschappen snellerlopen of krachtiger aanvallen, met andere ben je in staat manschappen te helenof te teleporteren. Het samenstellen van een gevarieerd multidisciplinair legeris nodig om de sterkere tegenstanders te lijf te gaan. Uiteraard zul je zo nu en dan je leger uit moeten breiden.Dit gebeurt niet zoals in Heroes of Might & Magic door in je centrale stadgebouwen neer te zetten waarmee je nieuwe manschappen kunt produceren. Inplaats daarvan tref je de manschappen aan in gebouwtjes verspreid over dekaart, uiteraard tegen betaling. Ook zijn er voorwerpen te vinden die je omkunt zetten in krijgers voor je leger, soms loop je nieuwe rekruten zelfszomaar tegen het lijf. Ideaal! Na elk gevecht doe je ervaring op waarmee je held sterkerwordt, wat weer zijn weerslag heeft op de manschappen. Wanneer je een niveaustijgt, krijg je een aantal runescadeau, waarmee je in een uitgebreide skilltree nieuwe vaardigheden aan kunt leren. Er zijn ook runes her en der in de wereld te vinden, waardoor het aanleren vanvaardigheden niet alleen aan het levelen gekoppeld is. Een slimme zet die dedynamiek in het spel houdt en je continu laat zoeken naar plunderwaar. De kaart waarin je tu en de gevechten door rondloopt isruim opgezet en biedt naast vijanden ook veel neutrale personages die mi iesvoor je in de aanbieding hebben. Door je naast de hoofdmi ie ook op sidequests te focu en, sta je heel watsterker in je schoenen. De gesprekken die je met andere personages voert,bestaan uit ongesproken teksten waar je doorheen moet klikken. Het vergt watmoed om ze echt allemaal te lezen, maar wanneer je dat doet merk je dat hetspel het hele RPG-genre met een knipoog behandelt. Zo krijg je aan het beginvan het spel een groot karrewiel in je inventaris dat je als schild kuntgebruiken. Er staat bij dat je er weliswaar debiel uitziet wanneer je met zo'nding rondloopt, maar dat het wel wat aanvallen van tegenstanders tegen kanhouden. Je verdedigingspunten gaan omhoog wanneer je het gebruikt, jeintelligentie loopt tegelijk een deuk op. Erg leuk verzonnen. Je eerste helm inKing's Bounty is overigens in bloempot. Dat je het even weet. Visueel isKing's Bounty uiterst charmant. De stijl herinnert direct aan Warcraft 3en ook de gebruikersinterface doet sterk aan de games van Blizzard denken. Nietalleen vanwege de lettertypes, maar ook vanwege de intuïtiviteit. Allemogelijkheden zijn snel te vinden, alles ziet er strak uit en voor allepotentieel vervelende dingetjes is een oplo ing bedacht. Geen klachtendaarover. De graphics zijn technisch niet helemaal meer van deze tijd, maardoor de kleurrijke en coherente stijl is het toch prettig voor het oog.Daarnaast heb je geen bakbeest van een PC nodig om King's Bounty te kunnenspelen. Tot zover heeft King's Bounty ons best verrast. De versiedie we speelden was weliswaar kort en bood slechts het topje van de ijsberg,toch zijn ze verkocht. De spelformule is net anders dan wat we gewend zijn. Hetleent veel van andere games, maar heeft toch zijn eigen gezicht. Enbelangrijker: het staat als een huis. Alle spelelementen lijken goed te zijnuitgebalanceerd en het spel is nergens te moeilijk of bestraffend. Lukt het jeniet om direct je hoofdqueeste te voltooien, dan ga je eerst op zoek naarandere opdrachten en kom je later weer terug. Genoeg te doen dus, in oktober.En nu aanwakkeren die hype!
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou