De open wereld-RPG Reckoning is bij voorbaat al interessant. De twee namen waarmee EA reclame maakt, zijn namelijk niet de minsten: Todd McFarlane (bekend van de Spider Man- en Spawncomics) en Ken Rolston (de lead designer van Morrowind en Oblivion). Dit duo neemt de leiding in het ontwerpen van Kingdoms of Amalur tot het in 2012 op de markt wordt gebracht.

Kinderachtig?

Het zou dus door dit duo op grafische basis bij Reckoning wel snor moeten zitten, maar dat valt in het begin vies tegen. Dit komt niet omdat het er niet mooi uitziet, maar omdat het eerste tussenfilmpje enorm infantiele graphics kent. Twee aandoenlijke dwergen rijden in een houten kar waar het hoofdpersonage ogenschijnlijk dood op ligt. De nameless hero wordt in een gat gekieperd en belandt uiteindelijk op een berg met lijken. Hoewel dit spannend behoort te zijn, komt het bij Reckoning een beetje lachwekkend over. Het maakt de eerste Fable zelfs nog eng.

Het verhaal roept de nodige vragen op. Wie heeft je vermoord? En waarom? De zoektocht begint in Amalur om daar een antwoord op deze vragen te vinden. In deze wereld heeft iedereen een lotsbestemming, maar jij bent helemaal blanco omdat je herrezen bent uit de dood. In Amalur ben jij de enige wiens toekomst (nog) niet is bepaald. Dat schept de mogelijkheid om het lot van anderen te gaan veranderen, wat je naast interessant ook gevaarlijk maakt.

De gameplaybeelden werken gelukkig niet op de lachspieren. De omgevingen in Amalur zien er erg sfeervol uit en je hebt de mogelijkheid om je personage helemaal naar wens aan te passen. Dat betekent ook dat je niet vastzit aan één bepaalde klasse, want het is mogelijk om speciale lotsbestemmingen – een soort van skill tree - vrij te spelen waarmee je een eigen personage kunt ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld punten investeert in de warrior destiny, bemachtig je steeds meer warrior-aanvallen en -eigenschappen. Je kiest dus niet aan het begin of je een mage, rogue of warrior wilt worden:  niet alleen je lotsbestemming is blanco.

Actie en nog eens actie

Het actiesysteem in Kingdoms of Amalur: Reckoning oogt verfrissend. Je zit niet vast aan een bepaalde klasse, waardoor je verschillende aanvallen kunt bezitten. De besturing is ongeveer hetzelfde als in Fable, waar elke knop één functie heeft. Een warrior kan dus met gemak een magische aanval uitvoeren en daarna de vijand met een zwaard halveren. Het tofste wapen blijkt echter de Chakram: twee vlijmscherpe boemerangdiscs die je meteen omtoveren tot een heuse ninja. De Chakram ziet er nog gaver uit dan de speciale eindaanvallen in Reckoning, waarbij je iemand in een cinematografische manier van kant maakt. Het geeft een extra dimensie aan het wrede aanvalssysteem van de game.

De verschillen tussen de lotsbestemmingen worden duidelijk bij het zien van de verschillende vechtstijlen. Hoewel veel aanvalstechnieken elkaar overlappen, heeft elke klasse specifieke eigenschappen. De mage kan zichzelf een kleine afstand transporteren - waardoor het dus erg gemakkelijk wordt op een vijand van achteren aan te vallen, een rogue kan sluipen en stealth kills uitvoeren en een warrior is goed in afweren en klappen incasseren. In de praktijk gaan veel spelers hun personage zo ontwikkelen dat ze een goede en evenwichtige combinatie worden van verschillende klassen.

Goede eerste indruk

Reckoning is een actie-RPG, met de nadruk op actie. Dit betekent niet dat RPG-elementen worden vermeden. Het is mogelijk om objecten te verzamelen, attributen aan te passen en drankjes te maken. Alles wat je vindt - ook van lijken (het zogeheten looten) – is te gebruiken. Het looting-systeem lijkt hierdoor een beetje op dat van Diablo, omdat je nooit een dolk vindt die alleen door een bepaalde klasse gebruikt kan worden. Van de gevonden voorwerpen behoud je wat belangrijk is en de rest komt onder junk, wat je later in één klap kunt verkopen.

De eerste indruk van Reckoning is behoorlijk goed te noemen. De game legt de nadruk op het verfrissende actiesysteem en heeft volgens de ontwikkelaars diepgaande RPG-elementen. Het keuzesysteem in lotsbestemmingen kan voor veel casual gamers een gunstig effect hebben, omdat je een mix kunt maken van de prettigste klasse-aspecten. Het spel bevindt zich momenteel in de alfa-fase en moet uitkomen voor de PC, Xbox360 en PlayStation 3. Wie nu nog zegt dat tovenaartje spelen niet tof is, heeft Reckoning niet gezien.