Kingdom Come: Deliverance | Gamer.nl

Kingdom Come: Deliverance | Gamer.nl

Daniel Vávra had weinig succes. De geprezen screenwriter van de Mafia-serie ging in 2009 langs investeerders met zijn nieuwe game, maar kreeg nul op het rekest. Niemand zag het idee van een historische RPG zitten. Zonder één particuliere investeerder was Warhorse Studios nooit opgericht in 2011 en was Kingdom Come: Deliverance misschien nooit van de grond gekomen.

Op 9 februari 2012 werd de game dan toch officieel aangekondigd. Op 22 januari 2014 werd een Kickstarter-campagne gestart, die na een maand meer dan €800.000,- boven het doelbedrag zat. Inmiddels hebben bijna 52.000 gamers zich achter Warhorse Studios geschaard, die samen goed zijn voor bijna €2.500.000,-. De game is daarmee zeker gesteld. De release in december 2015 is weliswaar met een half jaar uitgesteld, maar inmiddels bevindt Kingdom Come: Deliverance zich in de laatste ontwikkelingsfase. En daarmee krijgen we binnenkort een intrigerende, historische openwereld-rpg.

Kingdom Come Deliverance

Koning Karel is dood

Bohemen, 1403. De oude koning Karel is dood. Zijn zoon Wenceslaus bestiert het Heilig Roomse Rijk, maar valt ten prooi aan vele conflicten die zijn plaats op de troon in gevaar brengen. Zijn broer Sigismund ontvoert hem en wordt koning in zijn plaats. De aristocratie weet niet welke kant te kiezen. En dit allemaal tegen de achtergrond van het Westers schisma (juichen we voor de paus in Rome of de paus in Avignon?) en de vroege reformatie van Johannes Hus en de vooravond van de Hu ietenoorlog.

De landerijen van de heer van Rataje lijken ver van al die problemen verwijderd te zijn, maar nemen stiekem toch een belangrijkere rol in dan de brave burgers voor mogelijk houden. Jij, de zoon van gesneuvelde ouders, gaat het ridderpad op, zoekt wraak voor de dood van zijn naasten en de verwoesting van zijn stad en probeert de troon terug te geven aan de rechtmatige heerser.

Het leven van de Boheem

Kingdom Come: Deliverance pronkt met historische correctheid. Wat we krijgen is een historische rpg in first-person. Een levende, open wereld die geografisch correct is (het land tu en Sázava en Rataje, in het huidige Tsjechië, vol met bo en, kastelen, dorpen, kloosters en meer), met een dag- en nachtcyclus en een horde aan npc’s die hun leven leiden in de Middeleeuwen, zo accuraat als historisch bepaald kan worden. Alle npc’s hebben hun eigen bezigheden, hun werk, hobby’s en intere es, die afhankelijk zijn van externe factoren (slecht weer, oorlog, ziekte).

Elke inwoner van de spelwereld heeft ook zijn eigen rol, maakt goederen die later weer gebruikt kunnen worden en draagt zo bij aan de maatschappij. Jijzelf bent niet het middelpunt van deze levende wereld, maar eenvoudigweg een extra deelelement dat zijn eigen ding doet en waar je omgeving zich pas wat van aan begint te trekken zodra je naam en faam beginnen te groeien (of zodra je als een halvegare met getrokken zwaard door de straten waart).

Kingdom Come Deliverance

Stop right there, criminal scum

Natuurlijk staat het je in een openwereld-rpg ook vrij de mensen om je heen na te apen. Je kunt je eigen zwaarden smeden, zelf de alchemie bedrijven, zakkenrollen, sloten openbreken, bier brouwen, de liefde bedrijven, vi en, tavernespelletjes spelen, gewa en oogsten, schapen hoeden, zelfs je eigen kleren wa en. En al die handelingen zijn geen eenvoudige kwestie van het openen van een menu, kiezen wat je wilt stelen of wilt maken en dan het menu weer sluiten (zoals dat in Skyrim gebeurt). Of je ook iets moois produceert, ligt aan je vaardigheden. En oefening baart kunst.

Let wel op: misdaden plegen heeft repercu ies. Ooggetuigen zullen je aangeven bij de wachters, die je in de boeien slaan en je een boete opleggen – of, als je vergrijp ernstig genoeg was, je zelfs zullen folteren. Het schaadt ook je reputatie. Die is sowieso erg belangrijk in Kingdom Come: Deliverance. Je reputatie is afhankelijk van een groot aantal factoren, waaronder je kleding. De game is first-person, dus voor jou maakt het niet veel uit wat je draagt, maar als je kleding vuil is zullen de mensen op je neerkijken. En als je onder het bloed zit (wat wel eens wil gebeuren als je continu met een zwaard op mensen inhouwt) worden mensen bang van je – dus je zult je kleren regelmatig moeten wa en. En let ook op de kleuren die je draagt, je wil natuurlijk niet per ongeluk de indruk wekken een andere heer trouw te zijn.

Kingdom Come Deliverance

Romans van Queesten en Strijdgewoel

Je personage wordt gevormd door de keuzes die je maakt, daar je vaardigheden groeien door de handelingen die je uitvoert. Er zijn daarom geen traditionele kla en, binnen welke je personage komt te vallen. Je kunt er voor kiezen een dappere ridder te worden, een onzichtbare dief, of een populaire bard. Dit wordt ook bepaald door de uitkomst van de quests, die net als in The Witcher 3 lang en erg verhalend zijn. Leuke bijkomstigheid is dat de game geen quest-markers kent: als jij een brief moet bezorgen aan de smid, is het aan jou de juiste man te vinden (en houd rekening met zijn dagindeling). Quests worden bovendien afgestemd op de daadwerkelijke verloop van de geschiedenis.

Bij een game die zich in de middeleeuwen afspeelt, horen natuurlijk zwaardvechten, op je paard ten strijde trekken en kasteelmuren verdedigen. De developers zijn bijzonder trots op de combat in de game, die zij op basis van de kennis van daadwerkelijke zwaardvechters zo gedetailleerd mogelijk hebben gerecreëerd (mo-cap se ies met headcams, want hoe ziet zwaardvechten er in de eerste persoon eigenlijk uit?). Om het zwaardvechten natuurgetrouwer te maken, zijn niet alleen je eigen skills van belang, maar ook die van je tegenstander. Zo kun je gebruik maken van zijn omgeving of, om iets heel anders te noemen, de angst van zijn paard. Er zijn verschillende soorten paarden voor verschillende doeleinden, maar ze zijn allemaal onafhankelijke dieren in de game en kunnen doen en laten wat ze willen. Als ze bang worden, vluchten ze en je kunt ze daarom ook niet overal zomaar naartoe sturen.

Kingdom Come Deliverance

Maliën, kaproen, tabberd, wambuis

Natuurlijk krijg je een heel arsenaal om mee te vechten, en verschillende soorten harnas en maliënkolders om je te beschermen. Die hebben verschillende voordelen tegenover bepaalde wapens. Kleding is sowieso een belangrijk aspect in de game: je personage kan vier lagen over elkaar dragen en maar liefst zestien kledingstukken tegelijk. En zoals gezegd: kleren maken de man.

Dat doen de dialogen ook. Elke dialoog is vertakt en kan, net als quests, op tientallen verschillende manieren gevoerd worden. Er is geen juiste manier, maar de antwoorden die jij kiest, zijn van grote invloed op de verdere verloop van de game en de verhoudingen die je zo schept tu en jezelf en je medemensen. Het is daarom belangrijk goed te overdenken wat je zegt, maar je hebt hier ook niet alle tijd in de wereld voor.

Warhorse Studios lijkt de belofte met Kingdom Come: Deliverance een tijdmachine te leveren waar te maken. De ambitie van het team en de beelden tot dusver zijn zeer veelbelovend en laten een prachtige open wereld zien met een ton aan intrigerende quests, intere ante personages en activiteiten die een Middeleeuws Bohemen rpg zonder de clichés van fantasy en sciencefiction waarin jezelf ervaart wat het is om een ridder te zijn.

Kingdom Come: Deliverance verschijnt in het tweede kwartaal van 2016 voor pc, Mac en Linux, en later voor Xbox One en PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou