Hoewel de Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games nog zo goed als niets gepresteerd heeft, is Killzone voor consolegigant Sony dé game die de PS2 line-up van 2004 aan moet gaan voeren. Het is de eerste first person shooter voor de Playstation 2 die door Sony zelf wordt uitgegeven en de verwachtingen waren vanaf het eerste screenshot hooggespannen. Maar wat heeft Killzone eigenlijk in huis, dat we nog niet in al die andere shooters gezien hebben?

Killzone is een first person shooter met een oorlogsthema en belooft intensieve gevechten die je het gevoel geven 'midden in de oorlog' beland te zijn, vergelijkbaar met Medal of Honor en Call of Duty. In tegenstelling tot die games, hebben de makers van Killzone gekozen voor een futuristische setting, zodat men de fantasie de vrije loop kan laten gaan. Wel heeft men veel inspiratie gezocht in de gevechten uit oorlogen in de twintigste eeuw en deze in een futuristische setting, waarbij de aardlingen kolonies in de ruimte gesticht hebben, gegoten. Zoals vaak bij kolonisatieverhaaltjes zijn verschillende groepen mensen een beetje uit elkaar gegroeid en zijn er twee fracties ontstaan die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. This means war, my dear!

En een oorlog vecht je niet in je eentje uit. Killzone wordt dan ook omschreven als een 'squad-based' first person shooter, waarbij je teammates voor de rekening van de AI worden genomen zodat je jezelf vooral met overleven bezig kunt houden. Het is wel verstandig om zo veel mogelijk in de buurt van je teammates te blijven omdat ze meehelpen de vijandige populatie uit te dunnen. Je kunt niet tijdens het spelen toggelen tussen je teammates, maar aan het begin krijg je wel de keuze uit een viertal karakters met elk hun unieke eigenschappen die elk een bepaalde speelstijl vertegenwoordigen. Kies je voor een zwaar arsenaal wapens en knal je er driftig op los, of speel je liever een karakter met een hogere schietnauwkeurigheid, zodat je van een grotere afstand orde op zaken kunt stellen?

Het wapentuig dat tot je beschikking staat is trouwens behoorlijk uitgebreid. Maar liefst 21 verschillende vuurwapens kun je mee op zak nemen, waaronder natuurlijk veel bekend spul als machinegeweren en shotguns, maar het zou ons niet verbazen mochten we ook geconfronteerd worden met wat exotischer, futuristisch wapentuig. Verder zal je zo nu en dan ook achter een stationair geweer kruipen, zoals we dat eigenlijk al wel van oorlogsgames gewend zijn.

Je arsenaal zal je goed van pas komen, want de Helghast, de naam van de groep tegendraadse kolonisten, zijn zeer taaie klanten. Niet alleen zien ze er, met de donkere maskers met lichtgevende oogjes, best angstaanjagend uit, ze zijn tevens behoorlijk snugger als we Guerrilla mogen geloven. Ze zullen het gevaar proberen in te schatten en waar nodig dekking zoeken of op de vlucht gaan, teammates ophalen en in groepsverband de aanval openen.

Het meest opvallende aspect van Killzone zijn echter de graphics, die duidelijk de grimmige, koude sfeer van de oorlog weten vast te leggen. Grijs en legergroen zijn de overheersende kleuren en een speciaal 'grain-effect' zorgt voor wat extra smerigheid. De makers hebben elf uitgebreide omgevingen ontworpen die elk geïnspireerd zijn op oorlogssituaties uit de twintigste eeuw. Zo zijn er loopgraven als in de Eerste Wereldoorlog, belegeringen van steden als in de Tweede Wereldoorlog en verraderlijke junglesettings vergelijkbaar met Vietnam.

Om het spel zo intens mogelijk te maken zit de omgeving vol met bewegende elementen en explosies, zodat je het gevoel krijgt dat de oorlog om je heen in volle gang is. Om je vooral niet uit de sfeer van het spel te halen, zal je geheel het spel vanuit eerste persoons standpunt spelen. Leuk is dat je karakter bij het reloaden bijvoorbeeld even naar zijn geweer kijkt, waardoor je tijdelijk het oog op het gevaar voor je, verliest. Ook het bestijgen van een stationair wapen gebeurt geleidelijk. Al dit moois wordt voorzien van een soundtrack ingespeeld door het Prague Philharmonic Orchestra, wat het epische en grootste gevoel zou moeten benadrukken.

Natuurlijk ondersteunt Killzone ook de online mogelijkheden van de Playstation 2, maar liefst twaalf spelers zouden met elkaar online de strijd aan mogen gaan en tegelijkertijd kunnen babbelen met de USB headset. Toch zal uiteindelijk alles aankomen op hoe het spel speelt, hoe de AI uitpakt en of het spel met de prachtige graphics niet te veel vergt van de PS2 spelconsole, met bijbehorende framerate problemen van dien. Want op het gebied van gameplay hoeven we waarschijnlijk niet echt een revolutie te verwachten, louter een sterk verbeterde versie van de games die we al kennen. Geurrilla heeft nog tot oktober om het spel tot in de puntjes uit te werken.