Kane & Lynch: Dead Men | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

IO Interactive, deDeense ontwikkelaar die zichzelf op de kaart zette met de Hitman-reeks, steldeop de Games Convention hun nieuwste game Kane & Lynch: Dead Men aan onsvoor. Het spel wordt door IO zelf omschreven als een ‘toegankelijke actiegamemet een volwa en thema’. Hiermee wordt bedoeld dat het spel geen dikkehandleiding vergt om te kunnen spelen, maar dat het geenszins kinderspel is.Bloedvergieten en grof taalgebruiken worden niet geschuwd. Welkom in de wereldvan Kane & Lynch.Het hele spelconcept van Kane & Lynch draait om eentweespel tu en de twee hoofdpersonages. Door een samenloop van omstandighedenmoeten twee totaal verschillende personen gezamenlijk een klusje klaren, beidenhebben ze andere belangen.Kane is een verrader. Hij is kaal en zijn gezicht wordtgekenmerkt door een groot litteken. Ooit was Kane een normale huisvader met,zoals elke goede Amerikaan betaamt, een pistool in huis. Wanneer zijn kindzichzelf per ongeluk overhoop schiet met dit pistool, verandert het leven vanKane rigoureus. Hij verdwijnt als een schaduw in de nacht en besluit huurlingte worden. Hij pleegt de overval van zijn leven, maar wordt in de luren gelegden ingerekend. Kane krijgt de doodstraf opgelegd en wacht geduldig op Death Rowtot zijn naam wordt geroepen.Lynch is een moordenaar. Hij draagt een bril en heeft eenringbaardje. Lynch is een schizofreen, haalt droom en werkelijkheid regelmatigdoor elkaar en is niet altijd bewust van zijn daden. Op een dag treft hij zijnvrouw vermoord aan en hij weet niet zeker of hij zelf de dader is. Ook Lynchwordt naar Death Row gebracht. Maar zoals je al wel kunt begrijpen, zullen ze niet beidende doodstraf krijgen waarna het spel voorbij is. Op nog onbekende wijze (menwil nog niet alles spoilen) worden ze beiden bevrijd uit de gevangenis. Hetkomt er uiteindelijk op neer dat Kane op een mi ie moet voor de mensen die hemtijdens zijn grote overval genaaid hebben. Lynch wordt aangewezen om Kane in degaten te houden. Er is hier sprake van een gedwongen relatie, ze moeten metelkaar op pad tegen wil en dank. Het is dus verre van een typische ‘buddy game’en de gedurende het gehele spel speelt de tweestrijd tu en Kane en Lynch eengrote rol.Gameplay

De gameplay van Kane & Lynch is geïnspireerd op Freedom Fighters, eenietwat ondergesneeuwde maar uitstekende titel van IO Interactive uit 2003. Hetgrootste verschil tu en Kane & Lynch en Freedom Fighters is echter dat jeniet van personage kunt wi elen, je speelt continu als Kane. Wel zijn erdiverse personages die gedurende het spel deel uitmaken van je team. Deze kunje met simpele commando’s aansturen, maar ze zullen grotendeels zelfstandighandelen. Je kunt ze naar de plek van je cursor sturen, er op laten vuren en jekunt via een eenvoudige interface wapens met ze uitwi elen.Wanneer je simpelweg wil dat de andere personages jouwvoorbeeld volgen, dan kun je gebruik maken van de ‘Mimic Mode’. Anders dan bijeen ‘Follow Mode’ die we kennen uit veel andere games waarin je een horde manschappenom je heen hebt, zullen de andere personages je niet klakkeloos volgen. Wanneerje bijvoorbeeld schuilt achter een klein object, zullen de andere personagesvoor zichzelf een schuilplaats zoeken in plaats van dat ze naast je gaan staanin het zicht van de tegenstander. Wanneer jij schiet zullen zij schieten,wanneer jij ergens naartoe gaat, zullen zij volgen.De eerste mi ie die we te zien kregen tijdens depresentatie, was ook een van de eerdere mi ies uit het spel. Vergelijken metde rest van de mi ies in de game, bevatte deze mi ie nog bizar weinig actie;het spel ontaardt namelijk in een kogelfestijn. Maar dat was nu nog niet hetgeval. Kane & Lynch betreden een stampvolle discotheek om daar met iemandte spreken. De dansvloer is werkelijk overvol. Duizenden mensen staan,afzonderlijk van elkaar of in kleine groepjes, hun danspasjes uit te voeren opde muziek. Wanneer je er tu endoor loopt, duw je de mensen die in de weg staannetjes aan de kant.

Dat deze groep mensen niet alleen voor de mooiigheidaanwezig is blijkt iets later, wanneer er enkele schoten gelost worden. Demensen raken in rep en roer en zoeken alleen hun eigen weg naar de uitgang.Tu en het gekrioel aan mensen kun je makkelijk ongezien wegkomen, omdat debewakers die jacht op je maken je uit het oog verliezen. In hoeverre dergelijkemensenma a’s verder in het spel nog een rol zullen spelen is niet bekend, maarhet lijkt ons sterk dat men alleen voor deze ene scène de geavanceerde crowd-AIgeschreven heeft.WolkenkrabberDe tweede begint op het dak van een wolkenkrabber. In dezemi ie vechten al diverse personages, alleen in een geel pakje, aan je zijde. Debedoeling is om een lagergelegen kantoor binnen te dringen. Dit doe je door vande kantoortoren te abseilen en dan door de ramen naar binnen te stormen. Degrafische schoonheid waarmee het afdalen aan de kantoortoren gepaard gaat, isongekend. De stad tekent zich prachtig af aan de horizon, op de grond gaat hetverkeer rustig zijn gangetje en in de verdiepingen die je pa eert, zijn demensen gewoon aan het werk.Eenmaal we door de ramen van het kantoor naar binnengevallen zijn, worden we geconfronteerd met een van de vele keihardeactiescènes in het spel. Wat opvalt zijn de haast volledig vernietigbare omgevingen,die niet onderdoen voor Black of Strangehold. Pilaren mergelen langzaam uit enobjecten vallen na enkele schoten uit elkaar. IO heeft de totale vernietiginger niet alleen ingestopt omdat het er mooi uit ziet, maar vooral omdat je zoniet eeuwig op dezelfde schuilplaats kunt blijven hangen. De pilaar waarachterje schuilgaat is binnen de kortste keren geen pilaar meer, een vitrinekast isal helemaal geen verstandige plek om dekking achter te zoeken.De destructie komt helemaal goed tot zijn recht bij hetgebruik van granaten. Van alle granaatexplosies die we op de Games Conventiongezien hebben, behoort die van Kane & Lynch zeker tot de mooiste. Eengranaat veroorzaakt niet alleen een overdonderende en verblindende knal, maarook een prachtige stofwolk die zich razendsnel door de kamer verspreid. Vooralwanneer de stofwolk de camera pa eert, geeft dat een zeer indrukwekkendeffect.Bijna dood ervaringWanneer je ‘sterft’ in Kane & Lynch is het niet direct‘Game Over’. Elk personage in het spel heeft namelijk een spuit bij zichwaarmee ze je weer op kunnen peppen. Het aantal mensen waarmee je op pad gaat,bepaalt dus min of meer het aantal levens dat je hebt. Wanneer je sterft zie jeanderen op je af komen rennen, om je vervolgens naar een veilige plek te dragenen je daar de spuit te geven. Tijdens deze sequentie hoor je geluidsfragmentenuit het verleden, die duidelijkheid geven over bepaalde aspecten van hetverhaal. Het bekende ‘je hele leven schiet aan je voorbij’-moment dus. Even geduld

IO Interactive is al na de release van Freedom Fightersbegonnen aan de ontwikkeling van Kane & Lynch, maar we zullen desondanksnog even geduld moeten hebben. Het spel staat in de planning voor de lente van2007 voor Xbox 360 en PC, maar gezien de demo is er nog veel werk aan dewinkel. We hopen sowieso dat IO genoeg tijd krijgt om het spel helemaal af tewerken, want het zou zonde zijn dat de potentie van het geweldige concept nietoptimaal benut zou worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou