Je begint de game dus in een busje dat je eigenlijk brengt naar je dodencel. Jij bent Kane, een ex-huurmoordenaar. Plotseling wordt de bus beschoten en beveelt je medepassagier je te bukken. Je eerste kennismaking met Lynch, een schizofreen die niet weet of hij wel de schuldige is van een moord waarvoor hij veroordeeld is. De mannen die de bus beschieten zijn overigens ex-collega's van je, The7. Deze groep huurmoordenaars heeft namelijk nog een appeltje met je te schillen want zij willen de buit terug die jij hen nooit hebt gegeven. En Lynch gaat ze daarbij helpen. The7 bevrijden jullie onder hevige vuurgevechten met de politie en Kane en Lynch ontsnappen aan de dood. Hoewel...

Alles kan kapot!

Het gaat er namelijk flink heftig aan toe in de game. Van alle kanten zul je tijdens de missies beschoten worden en is het dus belangrijk goed dekking te zoeken. Gelukkig kun je na een tijdje terugschieten met de wapens die je vindt en krijgt, en komt de game pas echt goed los.

De levels die we te zien kregen waren erg divers. Allereerst was er de ontsnapping-uit-het-busje scène waarbij Kane & Lynch een vluchtwagen moeten bereiken met de hulp van The7. Kane heeft nog geen wapen, dus het is zaak heel dicht bij Lynch in de buurt te blijven die wel een geweer heeft. Overal om je heen vliegen kogels en vallen politiemannen met bosjes neer. Het is flink spannend en je wordt direct in het verhaal gesleurd.

Een ander leven dat we gespeeld hebben is in een bank. Je oranje gevangenispak is omgewisseld voor een net maatpak waarin je er netjes, maar toch ook wel wat freaky uitziet. Je krijgt hulp van een maat die sloten kan kraken. Met een goed plan wordt de bank overvallen, maar uiteraard gaat er hier iets mis en komt de politie je lastigvallen bij de klus. Mooi is dat alles kapot kan in de game. Wanneer je tegen een muur schiet vliegen de brokstukken overal weg. Kogelgaten in muren, barstend glas, bloed en brokstukken. Ja, alles is aanwezig is er and we love it!

Toch moet ik er wel bij opmerken dat ik benieuwd ben hoe de rest van de game gaat vallen. Zit er veel variatie in de levels en zijn er interessante plotwendingen, dan kan het spel wel eens heel erg hoog scoren. Blijft het echter bij veel schieten en geweld, dan moet daar toch wel iets extra's tegenover staan.

Kane & Lynch

Het samenspel tussen de twee personages is uiteraard het belangrijkste aspect in de game en ook een element dat mij het meeste trekt. Ik was wel even teleurgesteld toen we hoorden dat je niet met Lynch zult kunnen spelen. Ik zag al helemaal voor me hoe mijn tweede ik me rare dingen zou laten doen. Helaas, je speelt als Kane en moet de schizofrene perikelen van je maatje tolereren. En dat kan soms knap lastig zijn als zijn taak het gijzelen van mensen is maar dat hij ze liever afknalt.

Hoewel je Lynch niet kunt besturen kun je hem wel opdrachten geven. Hij kan jou volgen of bepaalde doelen benaderen of aanvallen en dat heel gemakkelijk door een simpele druk op de knop.

Qua vechtstijl is er weinig verschil tussen Kane & Lynch. Of dit jammer is weet ik eigenlijk niet. Aangezien je toch niet kunt spelen met Lynch zou het nog frustrerender zijn als hij wel allemaal coole dingen zou kunnen. En suf als hij helemaal niets kan.

In beeld

Tijdens de game zul je in beeld zien wat je missidoelen zijn. Deze verschillen van het simelweg bereiken van een bepaald doel tot het verslaan van mensen of ontsnappen uit gebouwen of situaties. In deze missies is zeer veel afwisseling en tempo, waardoor alles lekker vlot aanvoelt. Iets waar ik altijd een hekel aan heb in games is als je een missiedoel voorgeschoteld krijgt en je uren bezig bent met het zoeken of uitvoeren ervan. Nu gaat het in Kane & Lynch allemaal wel erg soepeltjes, maar dat vind ik toch wel fijner. Naarmate de game vordert zullen opdrachten toch wel lastiger worden, daar maak ik me geen zorgen om.

Naast de missiedoelen die in je scherm verschijnen, zie je linksonder een cirkel in beeld die een map weergeeft. Handig om te zien waar jij je bevindt ten opzichte van Lynch of anderen. Wanneer je echter door een vijandige sniper gespot wordt, zul je in deze cirkel het zicht van de sniper zien en kun je op die manier achterhalen waar die sniper zich bevindt en hem neerschieten.

Zoals veel nieuwe games bevat Kane & Lynch geen levensbalk. Wanneer je geraakt wordt zal je beeldscherm langzaam rozer worden totdat het compleet zwart wordt en je een blackout krijgt. Je buddies kunnen je weer bij laten komen door een shot adrenaline toe te dienen. Dit moet echter wel op tijd gebeuren, wat extra spanning aan het spel toevoegt.

Wapens zul je door de gehele game vinden of krijgen. En daar hebben ze een heel handige en leuke feature voor gemaakt. Als jij een geweer in je bezit hebt kun je dit ook geven aan Lynch of je andere maten die met je meevechten. Maar ook kun je de wapens die zij hebben pakken.

Filmisch

Het filmische aspect is zeer belangrijk in de game en draagt ook voor een zeer groot deel bij aan de sfeer en de impact dat het spel heeft op de gamer. Close-ups van personen, situaties en gebeurtenissen die er gewoon heel erg stijlvol uitzien en een altijd aanwezige spanningsboog zorgen ervoor dat het verhaal je echt meesleurt. De personages zijn interessant en weten, voor zolang we gespeeld hebben (ongeveer twee uur), te blijven boeien. Het geweld dat je ondergaat en zelf veroorzaakt is groots en heftig, zoals het een goede Hollywood-film betaamt. En laat er nu toevallig ook een echt film uitkomen van Kane & Lynch: Dead Men. Filmstudio Lionsgate had de rechten van het spel al gekocht voor ze uberhaupt de game hadden gezien.

De game bevat alle ingredienten voor een aantal uren lekker gamen. Het is echter een preview dus we kunnen pas echt een oordeel geven als we het spel van A tot Z hebben gespeeld. De eerste indruk is in ieder geval positief. Wij houden wel van schizofrenen en huurmoordenaars!

Kane & Lynch: Dead Men zal een co-op mode bevatten waarin je samen kunt spelen en een multiplayer online mode. Deze hebben we echter nog niet kunnen testen, maar daarover snel meer.