Kane & Lynch 2: Dog Days onderscheidt zich op een behoorlijk aantal punten van zijn voorganger. Allereerst is de hoofdrol dit keer weggelegd voor de psychopaat Lynch, die in deel één nog op de achtergrond acteerde. Kane zien we terug in de rol van een met pistolen zwaaiende sidekick. De actie verplaatst zich ditmaal naar de Chinese metropool Sjanghai, waar Lynch met een lucratieve wapendeal een mooi leventje hoopt te starten met zijn vriendin Xiu. Voor het zover is moet hij echter met wapenexpert Lynch op zoek naar bendelid Brady. De previewversie start dan ook met een wilde achtervolging door de claustrofobische steegjes en bruisende winkelstraten die de Chinese havenstad rijk is.

Rauwer

Naast de nieuwe rolverdeling hebben de makers ook gesleuteld aan de presentatie van Kane & Lynch: Dead Men. De klinische graphics uit deel één hebben plaatsgemaakt voor een rauwere stijl met een visueel filter dat je het gevoel geeft dat je de actie door een beveiligingscamera bekijkt. De stijl is met zijn beeldruis en constante wisselingen in scherpte volgens de makers geïnspireerd door Youtube-filmpjes, hoewel het schokkende camerawerk doet denken aan de Bourne-films van regisseur Paul Greengrass. Toegegeven, de nieuwe presentatie is in het begin wennen. Zo wordt het beeld wanneer je geraakt wordt, besmeurd met bloed en pixels en maakt de vervaging van het beeld het lastig om vijanden te bespeuren. Het geeft de game echter een realistische vibe en een verhoogd gevoel van spanning. Ook is het kleurenpalet grauw, hoewel er grafisch voldoende afwisseling is. Je rent niet alleen door drukbevolkte en sfeervolle straten met grote neon reclameborden, maar ook door tot in detail ingerichte Chinese woonkamers en smerige steegjes waar je de pislucht bijna kunt ruiken. 

Tijdens de achtervolging met Brady merk je al gauw dat een groot deel van de inwoners van Sjanghai de beschikking heeft over een vuurwapen. De jacht eindigt dan ook in de onvoorziene dood van Brady en zijn vriendin. Het duo weet echter niet welke gevolgen deze moorden hebben op hun wapendeal en verblijft daarom in de stad. Als ze de dag erna met hun opdrachtgever, de grofgebekte Engelse maffiabaas Glazer, over de snelweg rijden, komen ze in een hinderlaag terecht. Wat volgt is een reeks intense vuurgevechten over straat en in een parkeergarage.

Uitgewerkt

Deze vuurgevechten zijn in Kane & Lynch 2: Dog Days zonder twijfel beter uitgewerkt dan voorheen. Het grote probleem met het eerste deel was het dekkingsmechanisme. Die zou namelijk  automatisch moeten werken, maar in de praktijk was het dekkingsmechanisme nogal onbetrouwbaar, omdat niet duidelijk was welk object je wel en niet als dekking mocht gebruiken. In plaats van automatisch, kun je nu met één knop dekking zoeken en wisselen van positie. Dit werkt sneller en zorgt dat de actie soepeler verloopt. Ook het richtsysteem is op de schop gegaan, hoewel we hier minder van merkten. Nog steeds hadden we behoorlijk wat kogels nodig om vijanden neer te halen. Een tegenstander die je op een paar meter is genaderd, is al helemaal lastig te raken. Gelukkig is er een divers aanbod aan wapentuig, wat ervoor zorgt dat je voor elke situatie een blaffer hebt die genoeg geluid maakt.

Na zo’n beetje de hele binnenstad van Sjanghai op stang te hebben gejaagd, kom je erachter wat de gevolgen zijn van de moord op Brady en zijn vriendin. Je wordt namelijk niet voor niets achterna gezeten door een leger politieagenten en bendeleden. De vriendin van Brady is niemand minder dan de dochter van Shangsi, de belangrijkste ‘ondernemer’ in de stad. Shangsi zweert, net als maffiabaas Glazer overigens, Kane en Lynch om te brengen. Lynch besluit hierop zijn vriendin Xiu te zoeken om samen onder te duiken. Inmiddels hebben ook enkele SWAT-teams met gedempte mitrailleurs zich aangesloten bij de klopjacht, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt. Als het duo rustig zit te eten in een restaurant breekt de hel los en wordt duidelijk dat een groot deel van de spelwereld kapot kan. Etensresten en stukken hout vliegen in het rond en het aantrekkelijk uitziende houten schot blijkt ineens niet meer zo veilig. Op de vlucht over straat proberen ze een plan te bedenken dat hen uit deze bizarre situatie haalt.

Intenser

Kane en Lynch krijgen dus weinig rust en dat geldt eigenlijk ook voor de speler. We hebben ons tijdens de previewsessie geen moment veilig gewaand vanwege kogels die ons van alle kanten om de oren vlogen. Dog Days voelt dan ook veel intenser dan zijn voorganger, terwijl de actie spannender en beter afgewerkt is. Het mikken werkt echter nog steeds niet helemaal lekker, hoewel we hopen dat dit euvel in de uiteindelijke game verholpen is. Bovendien zijn we benieuwd naar het verdere verloop van het verhaal en wat voor indrukwekkende decorstukken IO Interactive voor ons in petto heeft. Gekoppeld met de terugkeer van de modus Fragile Alliance en de mogelijkheid om dit keer zowel offline als online coöperatief te spelen, kunnen we alleen maar enthousiast worden over dit vervolg.