Just Cause 3 (hands-on) | Gamer.nl

Just Cause 3 (hands-on) | Gamer.nl

Vijf jaar. Zoveel jaar zit er tussen Just Cause 3 en zijn voorganger. Toch voelt het helemaal niet als een half decennium, omdat we nog regelmatig Just Cause 2 opstarten om even helemaal los te gaan. Je zou dus kunnen stellen dat de gameplay van Just Cause tijdloos is. Of geldt dat alleen voor de explosies? Als het dat laatste betreft, dan kunnen we ons hart ophalen voor het derde deel, want die lijkt in alles, en met name de explosies, een stukje beter dan zijn voorganger te worden.

Het is niet de eerste keer dat we een blik werpen op Medici, het fictieve archipel waar Rico andermaal zijn kunsten mag vertonen. Maar het is wel de eerste keer dat we helemaal vrij zijn om te gaan en staan waar we willen in de meest recente hands-on se ie met Just Cause 3. En onze handen jeuken om de nieuwe speeltjes, een verbeterde grijphaak en een wingsuit, onder handen te nemen. Helaas vond iemand het blijkbaar een goed idee om onze speelse ie toch maar vanaf het begin van de game te laten plaatsvinden. Op zich niets mis mee, want Medici is vanaf de eerste seconde in principe vrij begaanbaar, maar toch blijken sommige gadgets nog niet geactiveerd. Toch maar het verhaal volgen dan.

Media has no description

Het is grappig om te constateren dat Avalanche Studios iedere keer weer probeert om een verhaal in Just Cause te stoppen. Het zou ons niet verbazen als blijkt dat nog niet eens de helft van alle spelers het redelijk, over-the-top, stereotyperende verhaal in Just Cause volgt. Toch blijkt andermaal dat de makers van het verhaal weldegelijk een belangrijk onderdeel willen maken van Just Cause 3, getuige de bijzonder lange intro en de alom aanwezige tu enscènes in de eerste twee uur van de game. Toegegeven, er lijkt zeker voldoende humor aanwezig te zijn, maar buiten dat kunnen we nog niet echt een hoogstaand verhaal en spannende plottwists ontdekken. 

Grond-shooter

Navraag bij Ben Jaekle, A ociate Producer bij Avalanche Studios, leert ons dat de makers anders over het narratief en All South-American Hero Rico denken dan wij doen. Jaekle wil echter ook duidelijk maken dat het verhaal een groter doel dient: “Buiten dat wij het verhaal echt geweldig vinden, willen wij graag dat spelers zelf creatief zijn. Iedereen speelt Just Cause op zijn manier en heeft een eigen aanpak in bijvoorbeeld dingen opblazen. Maar met onze mi ies en challenges zeggen we: hé, mi chien heb het je er nog niet aan gedacht om het op deze manier te doen. En wanneer we eenmaal die deur voor je hebben geopend en je ziet wat er allemaal op je af komt in Just Cause, wat er allemaal mogelijk is, dan worden spelers pas echt creatief. En dan wordt de game pas echt leuk. Zonder die mi ies zou je de game voornamelijk spelen als een ‘grond-shooter’, terwijl het dat echt niet is.” 

Media has no description

Nu waren we in deze speelse ie nog niet zo ver gekomen, dat de beschikbare mi ies overliepen van variatie en een open structuur, maar we geloven Jaekle wel. De omgeving en de destructieve mogelijkheden lijken in Medici, ten opzichte van Panau, veel beter uitgewerkt en ook veel gevarieerder. De omgeving biedt ‘meer verticale’ gameplay, een kekke gameterm die in Just Cause 3 weldegelijk lijkt te kloppen. Panau voelde wat leeg en plat aan, wat voornamelijk op het conto van de grootte geplaatst kan worden. Medici is echter net zo groot, maar lijkt nu al beter gevuld met meer mogelijkheden om gebruik te maken van de gadgets van Rico.

Deze gadgets spelen ook in Just Cause 3 eigenlijk weer de hoofdrol. Uiteraard heb je de nieuwe wingsuit al voorbij zien komen in de beschikbare trailers, maar de grote held lijkt toch weer de grijphaak te worden. De wingsuit zal echter een geweldige hulp gaan vormen met je grijphaak, want dankzij dit superpak wordt het een eitje om van A naar B te vliegen. Het kostte een beetje moeite om de besturing met de wingsuit onder controle te krijgen, maar toen we eenmaal door hadden hoe je met je grijphaak jezelf voorttrekt over het landschap, vlogen we als een volleerde zeearend langs de kliffen van Medici zonder ook maar één keer te grond te raken (al is dat laatste pas één keer gelukt).

Media has no description

Tikkertje met vuur

Maar, zoals gezegd, de grijphaak lijkt de strijd van beste gadget moeiteloos te gaan winnen. Vooral de mogelijkheid om objecten (tot maximaal zes, na upgrades) aan elkaar te haken (tethering) en ze vervolgens naar elkaar toe te laten trekken is gewoon ontzettend vermakelijk. De mogelijkheden lijken ook eindeloos en vooral hilarisch. Bind een vijand vast aan een wagen, die wagen weer aan een helikopter en die vervolgens weer aan een gigantische tankwagen en laat de kabels zich naar elkaar toe trekken. Het eindresultaat laat zich raden, maar het blijft iedere keer weer een genot om naar te kijken.

Maar door de optie om nu meer tethers tegelijkertijd te gebruiken (een optie die via mod-support al voorhanden was in de pc-versie van Just Cause 2), betrapten we onszelf erop dat we, in plaats van gewone vuurwapens te gebruiken, tegenstanders vooral aan elkaar en aan andere objecten vastmaakten tijdens vuurgevechten. En terwijl de vijand vooral worstelt om los te komen, zie jij een absurd schouwspel van vijanden die door de lucht vliegen, achtervolgd door ontploffende olievaten en brandende jeeps. Het klinkt als een absurde sketch uit Monty Python, behalve in Just Cause 3. Daar wordt het straks eerder regel dan uitzondering.

Media has no description

Een laatste dingetje waar we nu ook al enthousiast over zijn, is de besturing. Jammer genoeg voelen wagens in Just Cause 3 nog steeds aan als een baksteen die je over een grindweg voort duwt, maar zodra je de hoogte opzoekt, wordt het echt veel beter. Naast je wingsuit, is de besturing van helikopters echt heerlijk. Maar dat geldt evengoed voor de besturing van Rico te voet. De auto-aim uit Just Cause 2 lijkt wat te zijn afgezwakt, maar dat lijkt de game alleen maar ten goede te komen. Je wordt daardoor eigenlijk gedwongen om veel creatiever te worden en meer te leunen om snelle strafe-bewegingen en de andere opties die de game je biedt. En daarmee komen we weer bij het toverwoord van Just Cause 3: creativiteit.

Just Cause 3 is vanaf 1 december verkrijgbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou