Just Cause 3 | Gamer.nl

Just Cause 3 | Gamer.nl

Het vergaderhok is ongeveer drie bij twee meter groot. Met acht man tegelijkertijd stappen we naar binnen. Zand schuift en knarst onder onze schoenen. Er staat een tropische plant in de hoek van de kamer die ons het komende half uur in de nek kriebelt. Een parasol, om het af te maken, bedekt een klein gedeelte van het scherm. Het is een gefaalde poging om de vergaderruimte in te zetten als extensie van wat er op het scherm gebeurt. Op het scherm, zit protagonist Rico in een klapstoeltje aan het strand, drankje in zijn linkerhand, jachtgeweer in zijn rechter. En in de verte een gitzwarte rookpluim die opdoemt uit het water.

De demonstratie begint en ineens zijn we in het zonnige Medici. Rico staat op een strand en kijkt uit over de zee, met een kleine nederzetting op de achtergrond. Zodra Rico beweegt is het gelijk weer Just Cause zoals we het kennen. Hij schiet in de verte op de grond met zijn grappling-hook en vliegt die richting in. Maar in plaats van een parachute die opengaat om Rico de lucht in te lanceren, opent hij een wingsuit waarmee hij razendsnel op luttele meters van de grond vooruit schiet.

Media has no description

In Just Cause 2 was het alleen mogelijk om te rennen, vallen of zweven met je parachute. De wingsuit is een toevoeging die de navigatie van de spelwereld ten goede komt, omdat je hiermee met het grootste gemak extra snelheid opbouwt en honderden meters kunt reizen voordat je ook maar een beetje naar de grond zakt. Een goede toevoeging voor Rico’s arsenaal.

Drop het alsof het heet is

Door met zijn grappling-hook op de grond te schieten komt Rico gelijk tot stilstand. Hij staat bij een zogeheten garage-punt. Elke nederzetting die je bevrijdt in de game - en dat zijn er veel als we de ontwikkelaars mogen geloven - krijgt een garage waar je alle voertuigen die je vindt kunt opslaan. Deze kun je vervolgens aanvragen, waarna binnen seconden een vrachtvliegtuig je geprefereerde voertuig of wapen in de buurt komt droppen. 

Media has no description

In Just Cause 2 moest je in-game geld uitgeven per drop die je aanvroeg, maar in deel 3 geef je er ‘beacons’ aan uit. Deze verdien je in flinke getale als je nederzettingen bevrijdt. “We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de speler om aan voertuigen te komen”, legt de spreker van Avalanche Studios uit. Hij vertelt verder dat het belangrijk is dat spelers voertuigen niet als kostbaar zien, zodat ze er ook meer mee experimenteren. Wat ons betreft een goede verbetering, omdat drops aanvragen vaak prijzig was in Just Cause 2 en de in-game economie dat niet volledig wist te ondersteunen.

Zodra Rico beweegt is het gelijk weer Just Cause zoals we het kennen. 

Vanuit een garage kun je nu ook mods toekennen aan je bolide of wapen. Tijdens het spelen verzamel je punten waarmee je deze mods kunt kopen. Wil je bijvoorbeeld een auto met nitro? Dat kan. Wil je een auto laten springen? Kan ook. We hebben niet alle mods gezien, maar de ontwikkelaar belooft dat er veel leuks tu en zit om mee te spelen.

Media has no description

Alles kan, niets moet

De ontwikkelaar opent de speelkaart en daarop zien we een klein stukje van Medici, het eiland waarop de game zich afspeelt. Het eerste wat opvalt is dat Mediciniet helemaal volstaat met icoontjes. “Om te voorkomen dat spelers overweldigd raken van de grote hoeveelheid bezigheden, hebben we deze verborgen. Je herkent ze nu aan een grijze vlek op de map. Vind deze en de duiding via iconen volgt”, aldus de afgevaardigde van Avalanche.

Wat daarna volgt is een intense strijd om een vriend van Rico te bevrijden van de dictator die Medici in zijn greep heeft. Al parachuterend regent Rico van bovenaf hellevuur op zijn vijanden met granaten en raketten. Vervolgens racet ‘ie in een pittige bolide recht op een tank af. springt uit de auto en beide voertuigen worden verzwolgen in een enorme vuurbal. Last van paratroepers gedropt door een vrachtvliegtuig? Geen probleem. Knal ze uit de lucht of schiet het vrachtvliegtuig neer voordat ze überhaupt aankomen. “Vergeet niet: je kunt dat vrachtvliegtuig ook naar wens aanvragen. Oh, en auto’s ontploffen in onze game zonder reden als ze zonder bestuurder ergens tegenaan knallen. Dat je het even weet.” Vernietiging met vrijheid zoals je verwacht van een Just Cause-game en deel drie lijkt er niet op achteruit te gaan.

Media has no description

Uitdagingen

Voor ons waren een aantal uitdagingen speelbaar: twee wingsuit-uitdagingen en twee vernietiging-uitdagingen. In de wingsuit-uitdagingen moet je jezelf door ringen navigeren om zoveel mogelijk punten te scoren. Niets bijzonders. In de vernietiginguitdagingen dien je binnen een gebalde tijd zoveel mogelijk ravage aan te richten. Hierin krijg je wapens of voertuigen toegewezen. Ook dit is niets bijzonders, maar we maken er wel uit op dat de game goed bestuurt. Binnen een handomdraai zoef je door de lucht, zit je in een helikopter (Rico laat de kans niet liggen om Rise of the Valkyries te neuriën), hang je ondersteboven onder de helikopter raketten te spammen op gebouwen en wingsuit je naar veiligheid.

Het is op dat moment dat we ons realiseren dat de aankleding van het vergaderhok niet gefaald heeft. Het zijn de ontwikkelaars die de hele situatie niet te serieus nemen, net zoals Just Cause 3 dat niet doet. De perfecte setting om de game in te presenteren.

Just Cause 3 verschijnt op 1 december 2015 voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou