Het is alweer een tijdje geleden dat we van de wijlen Westwood Studios een game onder onze neus kregen, die het hart van vele strategen en tactisch georiënteerde gamers sneller liet kloppen. Natuurlijk zijn er in de tussentijd nog wel een aantal aardige RTS games op de markt verschenen, maar naar mijn mening niet één die echt kon tippen aan de leuke gameplay van Command and Conquer. Hier zal echter door HD Interactive verandering in komen, als in 2006 een nieuwe strategiegame de markt zal bestormen: Joint Task Force.

Joint Task Force wordt ontwikkeld door het Hongaarse Mithis en zal worden uitgegeven door de in Amsterdam gevestigde HD Interactive. Deze combinatie aan uitgever en ontwikkelaar bracht ons vorig jaar onder andere het uit het niets opduikende Nexus: The Jupiter Incident, dat naast veel goede cijfers in de pers ook door veel gamers goed werd gewaardeerd om de gameplay, het verhaal en de graphics. Dat HD het nu over een geheel andere boeg gaat gooien, mag wel blijken uit het feit dat Joint Task Force zich niet in de ruimte zal afspelen, maar gewoon beide benen op de grond houdt. Beide benen, in het zand wel te verstaan.

De game speelt zich af in de nabije toekomst en stuurt de speler in de rol van commandant van een groep elite strijdkrachten naar verschillende “hotspots” over de aardbol. Deze door oorlog verscheurde gebieden kunnen de hulp van het specialisten team goed gebruiken tegen vele vormen van terrorisme en onderdrukking van tirannen en lokale krijgsheren. In de vijf campagnes die het spel rijk is, word je onder andere naar het Midden-Oosten, Afghanistan, Zuid Amerika en de Balkan gestuurd. Over het algemeen zul je zand moeten happen, maar ook bosrijke gebieden zullen tot je strijdtoneel behoren.

Een voordeel dat het spelen van een commandant op het veld met zich meebrengt, is dat jij je niet zorgen hoeft te maken over de gemaakte kosten van je troepen. Ook zul je, naast het bouwen van enkele prefab toiletten, niet te maken krijgen met het bouwen van onderkomens of barakken. Met andere woorden: je hoeft geen basis te bouwen en je ook geen zorgen te maken over resourcemanagement. Je begint elke missie met een voorgeselecteerde groep aan eenheden, die je door de missies heen kunt aansterken met nieuwe units die je aanschaft via een soort commander-scherm. De nieuwe units komen dan vanuit vriendelijk gebied je peloton of eenheid versterken, zonder dat je ze zelf in elkaar hoeft te knutselen.

Hoe je deze eenheden aanschaft is ook vrij uniek. Gezien de eenheid waarin je opereert in Joint Task Force wordt gesubsidieerd door de Verenigde Naties, zul je jezelf aan bepaalde richtlijnen moeten houden om er zorg voor te dragen dat er niet geknipt wordt in je geldstroom. Dat wil zeggen dat je zo min mogelijk schade moet berokkenen aan de burgersteden waarin je opereert. Dat er af en toe een slachtoffer valt of een gebouw aan puin wordt geschoten, omdat daar een groep terroristen in zitten, wordt natuurlijk al wel snel door de vingers gezien. Echter, een goed geplande, tactische nucleaire aanval op een pittoresk vissersdorpje of een precisie aanval op de zo cultureel hoog in het vaandel gehouden Maya tempels, zijn voorbeelden van hoe je per direct je geldstroom laat afsluiten.