Gangstergames worden steeds populairder. Het succes van spellen als Grand Theft Auto en Mafia, speelt hierin natuurlijk een grote rol. Haast elke uitgever heeft zich al in het misdaadgenre gewaagd of zal dat binnenkort gaan doen. Activision probeerde het met True Crime, Electronic Arts met The Godfather, Vivendi met Scarface en THQ volgend jaar met Saint's Row voor de Xbox 360. Tussen al deze grote namen zou je Interview With a Made Man, een spel dat oorspronkelijk bij Acclaim in ontwikkeling was, zowaar over het hoofd zien. Toch heeft ook deze titel heel wat in huis!

Toen Acclaim vorig jaar failliet ging, was de toekomst van Interview With a Made Man eventjes onzeker. Gelukkig zag Fund4Games, een bedrijf dat investeert in gameprojecten, wel potentieel in het spel. De ontwikkelaars verenigden zich vervolgens in een nieuwe studio, Silverback Studios, om daar de ontwikkeling voort te zetten. Momenteel ligt het spel op schema voor een release medio 2006.

Het avontuur begint in Vietnam

Interview With a Made Man lijkt zich vooral te inspireren of het spel Mafia, want ook dit spel plaatst de gebeurtenissen in een historisch perspectief. Interview With a Made Man overspant een periode van het begin van de jaren zestig tot ergens in de jaren tachtig en naarmate het spel vordert, zal ook de spelwereld mee evolueren. Leuk is dat er muziek uit elk decennium in het spel aanwezig is, wat bijdraagt aan de sfeer en authenticiteit van het spel.

Het spel is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, waarin de gangster Joey Verola centraal staat. Auteur David Fisher heeft dit verhaal zo geschreven dat het geschikt is om in spelformaat gegoten te worden. De authenticiteit van de spelwereld wordt in de gaten gehouden door Bill Bonnano, ooit het hoofd van een beruchte maffiafamilie. Hij zal erop toezien dat de gang van zaken in het spel conform de handelswijzen van de maffia zal zijn.

Interview With a Made Man begint wanneer Joey Verola als soldaat gestationeerd is in Vietnam. De eerste missies van het spel zullen zich dan ook in de jungle van dit Aziatische land afspelen. Eenmaal de oorlog voorbij is, keert een gehavende Joey terug naar de Verenigde Staten, New York om precies te zijn. Daar maakt hij al snel kennis met de wereld van de maffia. Hij zal snel opklimmen in de hiërarchie van de georganiseerde misdaad, tot de status van 'Made Man'.

Zoals haast alle gangstergames wordt ook Interview With a Made Man gespeeld vanuit een derde persoonsperspectief. Je hebt de beschikking over ruim twintig verschillende wapens, zoals een Barette, machinegeweer en een shotgun. Ook zijn er alternatieve wapens te vinden in je omgeving, te denken aan stoelen, biljartkeus en telefoons. In de vuurgevechten is het zaak goed gebruik te maken van je omgeving, om zo jezelf tegen vijandelijk vuur te beschermen. Je kunt als alternatief ook een van je vijanden beet pakken en als menselijk geschild gebruiken.

Toch zal Interview With a Made Man geen roekeloos knalfestijn worden, want de missies zijn erg gevarieerd. Naast de liquidaties en oorlogen met andere families, zullen ook de financiële praktijken van de maffia een rol spelen, zoals wat geld inzetten bij de bookmakers. Natuurlijk ontaardt de financiële heisa uiteindelijk toch weer in een vuurgevecht, maar dat is een heel ander verhaal.

Interview Wit a Made Man kent niet de vrije opzet van Grand Theft Auto, maar leunt eerder aan bij Mafia. Het spel kent een strike volgorde in de missies, dit omdat de verhaallijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van het spel vormt. Er zal echter ook geen grote, vrij toegankelijke stad aanwezig zijn die de missies aan elkaar verbindt. Het spel kent losse omgevingen waarin de missies plaatsvinden, al hoeft dat niet perse negatief te zijn. Niet iedereen houdt er immers van om tussen de missies in, ellendig lange ritjes te maken.

Het verhaal wordt in Interview With a Made Man op een filmachtige manier verteld. Silverback hoopt hierbij een beroep te kunnen doen op enkele bekende acteurs uit maffiafilms, al heeft men vooralsnog geen namen bekend gemaakt. Ook het speciale picture in picture systeem draagt bij aan de filmsfeer. Hierbij wordt het beeld in twee delen gesplitst, waarbij je in het ene deel zult spelen terwijl je in het andere deel van het scherm ziet wat er elders gaande is.

Picture in Picture

Interview With a Made Man klinkt als een veelbelovende gangstergame, maar de concurrentie in niet mals. Op de E3 zal het spel voor het eerst aan het grote publiek worden voorgesteld. Dan zullen we te weten komen of het spel zich kan meten met de geduchte concurrentie. De opzet van het verhaal en de historische setting, klinken ons alvast als muziek in de oren. Het spel zal zowel op de huidige als volgende generatie PS2 en Xbox verschijnen, de screenshots komen nog van deze generatie.