Even een samenvatting voor de mensen die niet bekend zijn met League of Legends en het op DotA-gebaseerde genre: het is een isometrisch teamspel waarin je met vijf typische RPG-helden vecht tegen vijf vijandelijke helden in een arena. In de standaard potjes strijd je tot de basis van een van beide kanten tot puin is geslagen, terwijl je in de Domination-modus probeert alle mogelijke invloedsposities te bezetten. Om het goed te kunnen spelen dien je uitstekende controle te hebben over je held, de hoeveelheid schade die je kunt uitdelen en opvangen en moet je een teamspeler te zijn met gevoel voor timing.

Infinite Crisis

Top. Bottom. Deny. Jungle. Batman.

Het is een uitdagend concept met een hoge leercurve voor nieuwelingen. Desondanks trekt het vele miljoenen gamers, van wie het grootste deel free-to-play hit League of Legends speelt. Warner Bros en ontwikkelaar Turbine zagen een kans om mee te doen met de trend en komen ergens dit jaar met free-to-play titel Infinite Crisis. Warner Bros is zeker niet de eerste uitgever die een DotA-spel probeert te maken, maar het is grappig om te zien hoe specifiek ze League of Legends proberen te imiteren en dit (weinig succesvol) proberen te verbergen.

Vrijwel alles in het spel heeft een andere naam, plaatje en skin gekregen, maar ziet er toch nog precies hetzelfde uit als in League of Legends. Verstoppen doe je niet in het gras maar op 'stealthpads'. De DC-superhelden zijn in de rollen gestampt van de klassieke DotA-helden. Junglen, last-hits, ultimates en alle bekende spelelementen zitten er gewoon in, maar dan onder een andere titel. Zelfs het laadscherm is bijna precies hetzelfde. De grootste verandering is dat het junglegedeelte de middelste laan heeft overgenomen en dat er in plaats van Roshan nu een ultiem bonuswapen te activeren valt (dat wapen zal veranderen per kaart).

Infinite Crisis

Afkijken van de beste

Niet dat daar iets mis mee is. Als je iets kopieert, kopieer dat dan van de beste. Het is zeker goed nieuws voor mensen die huiverig worden van het woord free-to-play. League of Legends heeft een van de best uitgewerkte verdienmodellen. Geld betalen doe je enkel voor een alternatief kostuumpje, maar nieuwe helden kan iedereen kopen met in-game gespaarde Merit-punten. De prijzen in Infinite Crisis zijn bijna één-op-één overgenomen van League of Legends. Simpel bestuurbare helden als Shazam kosten een paar honderd punten, iets uitdagends als The Flash kost enkele duizenden punten en een geavanceerde held als Atomic Wonder Woman zit rond de achtduizend.

Iedereen bouwt zo zijn eigen verzameling op en tegen de tijd dat je de rol van je held goed door hebt, kun je een nieuwe kopen. Op dit moment hadden we de beschikking over vijftien helden, maar we konden al zien dat er flink in DC-universum gegraven wordt en de collectie zeker zal groeien. Zo zijn drie van de aanwezige helden compleet verschillende Batman–incarnaties. En DC-topper Superman zit er nog niet eens in.

 Het overnemen van de helden van League of Legends (en het klassieke DotA) heeft echter ook zijn nadelen. De stripboekhelden komen soms in rare rollen terecht. Zo is Gaslight Batman een Batarang-werpende sluipschutter met puur alleen hoge schade, terwijl je van Batman zou verwachten dat hij eerder vier verschillende stun-opties heeft. Of Gaslight Joker die rondloopt als een zichzelf healende tank, iets dat je niet van de gewetenloze terrorist zou verwachten. Maargoed, een beetje speling moet kunnen. We vinden het alleen jammer dat de makers niet hun eigen pad hebben gekozen en zo logischere, originele rollen hebben bedacht.

Infinite Crisis

Ruim je kamer op

Overigens zouden we graag iets vertellen over de balans, maar de onervarenheid van de meeste journalisten en spelers in de bèta was nog te hoog om daar iets over kwijt te kunnen. Wanneer we hele teams afmaakten met onze favoriet Gaslight Batman, wisten we niet of wij nu zo slim waren of onze superheld te krachtig. Pas na de release kan er serieus naar de balans gekeken worden. Ook waren er nog veel spelopties geblokkeerd of in ontwikkeling.

Er zijn verder twee elementen die zeker aangepast moeten worden, wil Infinite Crisis zich bij de top van het DotA-genre kunnen aansluiten: het drukke design en de te hoge lag. Lag is een probleem van heel veel spellen die we testen tijdens gesloten bèta’s (daar zijn de testen immers voor bedoeld), dus geven we de game op dat vlak het voordeel van de twijfel. Over het ontwerp maken we ons meer zorgen. Infinite Crisis is in zijn drang om er anders uit te zien dan League of Legends iets te ver doorgeslagen. De menu's en arena's zien er momenteel veel te druk, hyper en dus afleidend uit. Een van de fijnste dingen aan DotA-games is dat ze puur op tactiek zijn gericht, niet op opsmuk. Een beetje kleurcodering, strakke lijnen en opruiming zou welkom zijn. Komt dat voor elkaar, dan kijken wij uit naar de releasedag.