Infernal | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De duivel. Persoonlijk geloof ik niet in zijn bestaan; maarmocht hij er toch zijn, dan is het een behoorlijk vervelend ventje. In Infernalheeft de duivel het ludieke idee opgevat om onze aardkloot een visitatie tegeven. De duivel komt echter niet op aarde in zijn gebruikelijke rode outfit,compleet met horentjes en geel oplichtende ogen, maar in de hoedanigheid vanRyan Lennox. Waarom hij op aarde is, is ons na het spelen van de previewversievan Infernal een raadsel, maar één ding is zeker: hij richt er een hoop schadeaan met zijn uitgebreide wapenarsenaal, maar met name met zijn duivelsekrachten. Infernal is een third-person actiegame waarin je de controleneemt over Ryan Lennox. Hij is één van de vele duivels overigens, en nietthe-one-and-only. Zolang je louter gebruik maakt van je wapenarsenaal biedtInfernal niet veel bijzonders. Je schiet je magazijn leeg op hordestegenstanders, die door sporadische koprolletjes de waan opwekken gespeend tezijn van enige intelligentie. Door jezelf vast te klampen aan muurtjes enobjecten in de omgeving, blijf je zelf buiten schot terwijl je rustig jetegenstanders in het vizier kunt nemen. Explosieve tonnetjes zorgen met enkelegemikte kogels ervoor dat een gevaarlijke situatie subiet überhaupt geensituatie meer is. We kennen het wel. De leuke aspecten van het spel komen om de hoek kijkenwanneer je je duivelse krachten op je tegenstanders botviert. Eén van deleukere ‘Devil Powers’ is de teleportatieoptie, waarmee je jezelf tijdelijkachter de tegenstander tevoorschijn kunt toveren. Allereerst dien je een soortrode, gloeiende ballen af te vuren richting je tegenstander. Waar deze terechtkomen, zul je vervolgens verschijnen. Je hebt enkele seconden om vanuit jenieuwe positie de tegenstander te verra en en net voordat deze je in desmiezen heeft, wordt je weer naar een andere plek geteleporteerd. Per keer datje teleporteert zul je naar drie verschillende plaatsen getoverd worden,voordat je weer op je beginpunt bent aanbeland en gewoon verder kunt spelen. Een andere duivelse kracht is een soort krachtstraal dieobjecten in de omgeving omver kan pushen, evenals je tegenstanders overigens.Infernal maakt namelijk aardig gebruik van physics en ondersteunt zelfs deAGEIA PhysX proce or die voor nóg meer spektakel zou moeten zorgen. Dozen diede deur blokkeren kunnen met enkele gemikte schoten van je krachtstraal, totlo e plankjes worden herleid. Van een integratie van physics op Half-Life 2niveau is echter bij lange na geen sprake.Om je duivelse krachten te kunnen gebruiken dien je tebeschikken over voldoende Mana. Dit rode goedje ligt verspreid door despelomgeving, maar is normaliter onzichtbaar. Gelukkig beschikt Ryan over eenspeciale ‘Devil Vision’, waarmee hij dingen kan zien die voor normale stervelingenonzichtbaar zijn – namelijk rode en blauwe wolkjes die respectievelijk je Manaen gezondheid op peil brengen. Wanneer je overschakelt naar Devil Vision zal jede spelwereld vanuit het eerste persoonsperspectief mogen bewonderen. De previewversie bevatten een drietal verschillende mi ies,die zich afspeelden in een kathedraal, een riolencomplex en in eenraffinaderij. De keuze van de locaties benadrukt de vrij sombere sfeer die hetspel uitstraalt, maar is wel lichtelijk inspiratieloos te noemen. De omgevingenvoelen nog vrij standaard aan en zijn behoorlijk lineair opgebouwd. Degenerieke locaties worden grafisch echter best behoorlijk op het schermgetoverd. Je hoeft geen graphics te verwachten ala Prey of F.E.A.R., maar hetspel weet met name door de spectaculaire effecten en mooie karaktermodellen,aardig uit de verf te komen. Infernal is voor de Nederlandse uitgever Playlogic één vande speerpunten voor dit eindejaar. Men presenteert het als een ‘next-gen’ titeldie de strijd aan kan gaan met Prey of Gears of War. De previewversie wist onsvooralsnog echter niet van deze kwaliteiten te overtuigen. Het spel zitboordevol leuke features die in principe een tactische, creatieve aanpakmogelijk maken, maar de spelopbouw en de AI, voorkomen vooralsnog dat je hieroptimaal gebruik van kunt maken.De Poolse ontwikkelaar Metropolis mag daar nog flink aangaan spijkeren, wil men van Infernal de hit maken die men pretendeert in huiste hebben. Maar we zullen het spel voorlopig nog niet afschrijven, want metdrie maanden ontwikkeltijd voor de boeg kan er nog een hoop veranderen. Eneerlijk is eerlijk, van bepaalde belangrijke aspecten van het spel, zoals debestuurbare voertuigen en het verhaal, hebben we nog niets kunnen proeven. Duswie weet dat dat een hoop recht zal trekken.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou