Preview

Infernal
subtitle
intro text
De laatste jaren
timmeren steeds meer Nederlandse bedrijven aan de weg op het gebied van games.
Vroeger hadden we alleen RedCat en A2 Racer, wat bij menig gamer een cynische
attitude tot gevolg had. Met Killzone kwam echter een doorbrak tot stand, met
name omdat de Japanse gigant Sony dit project tot een paradepaardje wilde
maken. Hierna kwam Nederland op het gebied van games écht tot bloei. Op dit
moment trekken vooral de grauwe shooter Killzone 2 voor de Playstation 3 en de
role-playing game Overlord aandacht, maar er is meer. Uitgever Playlogic
bijvoorbeeld, die veelbelovend projecten van niet al te grote ontwikkelaars
probeert aan te trekken. De third-person shooter Infernal van het Poolse
Metropolis is zo’n project.
Ryan Lennox is boos. Hij wordt niet gewaardeerd door de
hemel. Hij doet zo zijn best, maar daarboven appreciëren ze zijn iets te harde
methoden niet helemaal. En dat terwijl Ryan Lennox toch één van de betere
agenten van Etherlight, de hemelse geheime dienst op aarde, is. De duivel
grijpt dit buitenkansje met beide handen aan. Hij weet Ryan Lennox zover te
krijgen om voor de Abyss, de duivelse inlichtingendienst op aarde, te gaan
werken. Bovendien krijgt de nieuwe rekruut nog enkele demonische krachten mee
om zijn taken te vergemakkelijken. Vol goede moed gaat Ryan Lennox dan ook op
pad om zijn voormalige werkgever te terroriseren uit naam van zijn vroegere
aartsvijand.
Hoewel dit alles uitermate wazig en magisch klinkt, is het
spel zelf tamelijk rechttoe rechtaan. Infernal is namelijk een traditionele
third-person shooter, waarbij dingen als dekking zoeken en wegduiken een grote
rol spelen. Het verhaal mag dan wel gaan over de hemel en de hel, de game
speelt zich gewoon op aarde af. Zoals gezegd hebben zowel de hemel als de hel
een inlichtingendienst gestationeerd op onze wereld, welke uitgerust is met de
meest hoogwaardige technische snufjes. Bovendien beschikken je hemelse vijanden
van de Etherlight over een groot privé-leger, bewapend met het meest
geavanceerde wapentuig dat op de aarde verkrijgbaar is. Het zijn dus geen
engelen met vleugels waartegen je vecht, maar goed getrainde commando’s met zware
machinegeweren.
Buiten het speciale verhaal is er nog een eigenschap van
Infernal die in positieve zin in het oog springt: de graphics. De Poolse
ontwikkelaar Metropolis heeft een eigen grafische motor gecreëerd, en dit
dingetje is tot veel in staat. Met name de belichting, waarbij veel gebruik
wordt gemaakt van blooming, mag er
wezen. Als je bijvoorbeeld bij een open haard staat, komt er een ware gloed
vanaf, die je haast op je eigen gezicht voelt branden. Ook het veelvuldig
gebruik van kleurenfilters doen de game goed. Als je de duivelse krachten
(hierover later meer) gebruikt, gaat dit gepaard met een heerlijke rode gloed.
Een ander sterk punt van de engine zijn de physics. De game zal de AGEIA PhysX
processor ondersteunen, en de vele objecten in de wereld reageren dan ook
uitermate realistisch als je ze omver knalt of er tegenaan loopt. Helaas wordt
met die physics veel te weinig gedaan in de gameplay.
Want de gameplay, daar gaat het natuurlijk allemaal om. In
de vergevorderde previewversie die we ontvingen, konden we ons een goed beeld
vormen van wat Infernal allemaal te bieden heeft. Je bestuurt Ryan Lennox net
als in elke andere shooter: met WASD en de muis. Door tweemaal snel op W of S (naar
voren of achteren) of A dan wel D (naar links of rechts) te drukken, zal je
personage een duik maken. Hierbij ben je even onzichtbaar, wat enkele
interessante voordelen biedt. Zo kun je door detectiestralen heen duiken,
waardoor je normaal gesproken gezien zou worden. En als je van het ene punt van
dekking naar het andere punt duikt, zal de vijand dit niet opmerken. Hierdoor
zal een opponent nog steeds gefocust zijn op je oorspronkelijke dekkingspunt, waardoor
je hem vanuit je nieuwe dekkingspositie kunt verrassen met een flink salvo. Een
simpel mechanisme, maar het werkt.Wat ietsje minder goed werkt, is het dekking zoeken. In een
poging om niet te veel knoppen te gebruiken om de game vloeiend te kunnen
spelen, heeft Metropolis ervoor gekozen om het tegen een muur of object
aandrukken van je personage met een druk op de W-knop te laten gebeuren. Vaak
is het echter zo dat je bestookt wordt door vijanden, en meteen wilt wegrennen
op het geschikte moment. Als je dan op W drukt om te gaan rennen, zal je
personage zich in dekkingspositie begeven. Een extra knopje om dekking te
zoeken was dan toch handiger geweest. Verder is de besturing echter zeker in
orde, want het geheel speelt lekker weg.
Als zijnde diender van de duivel heeft Ryan Lennox enkele
kwaadaardige extraatjes tot zijn beschikking. Zijn duivelse krachten kosten
mana, en die mana kan hij terugkrijgen als hij zich in duivelse omgevingen
bevindt (zoals ondergrondse complexen en duistere gangen). Ook kan hij
manabronnen ontdekken met zijn duivelse visie, welke je met een druk op de
Z-knop inschakelt en waarbij het beeld naar first-person schakelt. Als je
genoeg mana hebt, kun je de tegenstander op een tamelijk brute wijze bestoken.
Elk wapen heeft namelijk een speciale aanval, welke een stuk verwoestender is
dan als je het wapen normaal gebruikt. Verder kun je jezelf voor enkele seconden
naar een locatie teleporteren. Dit is handig om dingen te activeren die zich op
onbegaanbare plekken bevinden, of om vijanden in de rug te verrassen. Je
teleporteert je dan achter een vijand, vuurt een salvo af, en eer hij je door
heeft ben je alweer terug op je plek. Ook kan Ryan Lennox andere objecten, en
zelfs dode of levende vijanden, teleporteren.
Deze mechanismen zijn allemaal tamelijk goed uitgewerkt
(hoewel het teleporteren van andere objecten nog wel eens irritant kan zijn),
maar helaas wordt er o zo weinig mee gedaan. De game voelt namelijk enorm
standaard aan, in alle opzichten. Het verhaal mag dan wel uniek klinken, het is
tamelijk ongeïnspireerd uitgewerkt. Je krijgt simpelweg wat opdrachten van de
duivel om Etherlight tegen te houden, en dat is het. Ook zijn de missielocaties
erg standaard, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je die unieke, duivelse
game speelt die Infernal pretendeert te zijn. De speciale krachten die Ryan
Lennox bezit, zijn op een niet al te uitgebreide wijze in de gameplay
geïmplementeerd. Daar waar bijvoorbeeld Half-Life 2 een meester was in het
uitbuiten van het simpele mechanisme der zwaartekracht, doet Infernal het
tegenovergestelde: het heeft zoveel potentieel leuke mechanismen, maar weet
daar weinig uit te halen.
De actie in Infernal valt tevens enigszins tegen. Waar
third-person shooters zich vaak profileren door brute en stijlvolle actie (denk
aan Max Payne), is het in Infernal allemaal wat lauwtjes. Bloed ontbreekt, en
de lichamen van vijanden zullen geen meters door de lucht vliegen als jij ze
weet te raken. Het gemis aan échte intense gevechten doet Infernal geen goed.
Hoewel je bij tijd en wijle zeker enkele mooie uitwisselingen van kogels zult ervaren,
is het toch minder spectaculair dan je zult willen.
Infernal lijkt dan ook typisch zo’n game te zijn die erg
veel belooft, maar die beloftes niet ten volste weet in te lossen. Het geheel
speelt lekker weg, de game is grafisch en qua gameplay goed verzorgd, maar weet
niet dat extra’s te brengen wat het wel zou moeten. De unieke, duivelse,
invalshoek komt te weinig tot zijn recht en de game verzandt in een
third-person shooter die te standaard en niet spectaculair genoeg is. De game
is absoluut niet slecht, maar weet zich in geen enkel opzicht te onderscheiden
van de grijze massa. Infernal zal eind februari uitkomen, en aangezien wij een
zeer vergevorderde versie van het geheel speelden, lijkt het er niet op dat de
game nog significante veranderingen zal ondergaan.
Reacties op: Infernal
MetalSonic
pelikaan
Pimp of Persia
Mesijs
De locaties vond ik niet boeiend en onorigineel. Grafisch was het mooi, maar het leveldesign is ongeïnspireerd. Baasgevechten zijn niet heel speciaal, wel leuk.
Pimp of Persia
Graphics waren inderdaad wél verassend mooi, vooral de explosies. Jij zegt dat 't dekkingzoeken meevalt, maar diverse malen ben ik ter ziele gegaan omdat die knop niet goed werkte en ik daardoor vol onder vuur genomen werd door een stel turrets.
Mesijs
En het dekkingzoeken is een minpunt, maar komt ook vaak goed van pas. Ik heb diverse malen vanuit dekking de vijand gedood en van het ene dekkingspunt naar het andere gesprongen om een betere positie te krijgen. Maar het kan zeker beter, er moest gewoon een dekkingsknop zijn.
misjnoe
Pimp of Persia
2. Het zijn previews ^^
3. Je hebt gelijk, maar het ligt er ook een beetje aan hoe je naar deze game kijkt: als uberkritische gamejournalist of als iemand die kijkt of je er simpelweg plezier aan kan beleven.
EDIT 4. Damn, ja, als je me googlet kom je wel echt álle gamesites van NL tegen.
Mesijs
natuurlijk is het een mening, maar die kun je wel onderbouwen. Ik heb geprobeerd mijn voorlopige conclusie zo goed mogelijk te onderbouwen door de tekst die er bij hoort. Ik ben daarbij inderdaad kritisch, want het lijkt mij dat de gamer wil weten wat er wel en niet goed is, en dan ga ik niet alleen zeggen dat het wel ok speelt.
@ PoP:
je preview is toch wel een stuk positiever dan wat je hier zegt. Dekking zoeken noem je niet eens. Dus vind je m nou goed of niet.
misjnoe
En @ mesijs helemaal true wat je zegt. Wou alleen even aantonen dat het zinloos is om op 1 review af te gaan.
En damn, previews. Vroeg me al af waar het cijfers was.
Wel grappig BTW: Daar waar messijs de actie eigenlijk nooit echt intens vindt worden ziet pimp of persia het spel als een wilde achtbaanrit. Smaken verschillen uiteraard
Mr.Demandred
Mesijs
Pimp of Persia
Ik vond de game overigens behoorlijk intens. Misschien ligt het ook wel aan mij, iedereen beleeft een game anders. Toch zegt het wel wat over de game dat ik ondanks enkele frustraties tóch elke keer weer op 'load last savegame' drukte (alhoewel dat niet zó vaak gebeurde, game is niet bijster lastig).
Bioh4zard
Maiskolf
inoj
TeRorNL SquAd*
Mesijs
Shifts