Infernal | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De laatste jarentimmeren steeds meer Nederlandse bedrijven aan de weg op het gebied van games.Vroeger hadden we alleen RedCat en A2 Racer, wat bij menig gamer een cynischeattitude tot gevolg had. Met Killzone kwam echter een doorbrak tot stand, metname omdat de Japanse gigant Sony dit project tot een paradepaardje wildemaken. Hierna kwam Nederland op het gebied van games écht tot bloei. Op ditmoment trekken vooral de grauwe shooter Killzone 2 voor de Playstation 3 en derole-playing game Overlord aandacht, maar er is meer. Uitgever Playlogicbijvoorbeeld, die veelbelovend projecten van niet al te grote ontwikkelaarsprobeert aan te trekken. De third-person shooter Infernal van het PoolseMetropolis is zo’n project.Ryan Lennox is boos. Hij wordt niet gewaardeerd door dehemel. Hij doet zo zijn best, maar daarboven appreciëren ze zijn iets te hardemethoden niet helemaal. En dat terwijl Ryan Lennox toch één van de betereagenten van Etherlight, de hemelse geheime dienst op aarde, is. De duivelgrijpt dit buitenkansje met beide handen aan. Hij weet Ryan Lennox zover tekrijgen om voor de Aby , de duivelse inlichtingendienst op aarde, te gaanwerken. Bovendien krijgt de nieuwe rekruut nog enkele demonische krachten meeom zijn taken te vergemakkelijken. Vol goede moed gaat Ryan Lennox dan ook oppad om zijn voormalige werkgever te terroriseren uit naam van zijn vroegereaartsvijand. Hoewel dit alles uitermate wazig en magisch klinkt, is hetspel zelf tamelijk rechttoe rechtaan. Infernal is namelijk een traditionelethird-person shooter, waarbij dingen als dekking zoeken en wegduiken een groterol spelen. Het verhaal mag dan wel gaan over de hemel en de hel, de gamespeelt zich gewoon op aarde af. Zoals gezegd hebben zowel de hemel als de heleen inlichtingendienst gestationeerd op onze wereld, welke uitgerust is met demeest hoogwaardige technische snufjes. Bovendien beschikken je hemelse vijandenvan de Etherlight over een groot privé-leger, bewapend met het meestgeavanceerde wapentuig dat op de aarde verkrijgbaar is. Het zijn dus geenengelen met vleugels waartegen je vecht, maar goed getrainde commando’s met zwaremachinegeweren.Buiten het speciale verhaal is er nog een eigenschap vanInfernal die in positieve zin in het oog springt: de graphics. De Poolseontwikkelaar Metropolis heeft een eigen grafische motor gecreëerd, en ditdingetje is tot veel in staat. Met name de belichting, waarbij veel gebruikwordt gemaakt van blooming, mag erwezen. Als je bijvoorbeeld bij een open haard staat, komt er een ware gloedvanaf, die je haast op je eigen gezicht voelt branden. Ook het veelvuldiggebruik van kleurenfilters doen de game goed. Als je de duivelse krachten(hierover later meer) gebruikt, gaat dit gepaard met een heerlijke rode gloed.Een ander sterk punt van de engine zijn de physics. De game zal de AGEIA PhysXproce or ondersteunen, en de vele objecten in de wereld reageren dan ookuitermate realistisch als je ze omver knalt of er tegenaan loopt. Helaas wordtmet die physics veel te weinig gedaan in de gameplay.Want de gameplay, daar gaat het natuurlijk allemaal om. Inde vergevorderde previewversie die we ontvingen, konden we ons een goed beeldvormen van wat Infernal allemaal te bieden heeft. Je bestuurt Ryan Lennox netals in elke andere shooter: met WASD en de muis. Door tweemaal snel op W of S (naarvoren of achteren) of A dan wel D (naar links of rechts) te drukken, zal jepersonage een duik maken. Hierbij ben je even onzichtbaar, wat enkeleintere ante voordelen biedt. Zo kun je door detectiestralen heen duiken,waardoor je normaal gesproken gezien zou worden. En als je van het ene punt vandekking naar het andere punt duikt, zal de vijand dit niet opmerken. Hierdoorzal een opponent nog steeds gefocust zijn op je oorspronkelijke dekkingspunt, waardoorje hem vanuit je nieuwe dekkingspositie kunt verra en met een flink salvo. Eensimpel mechanisme, maar het werkt.Wat ietsje minder goed werkt, is het dekking zoeken. In eenpoging om niet te veel knoppen te gebruiken om de game vloeiend te kunnenspelen, heeft Metropolis ervoor gekozen om het tegen een muur of objectaandrukken van je personage met een druk op de W-knop te laten gebeuren. Vaakis het echter zo dat je bestookt wordt door vijanden, en meteen wilt wegrennenop het geschikte moment. Als je dan op W drukt om te gaan rennen, zal jepersonage zich in dekkingspositie begeven. Een extra knopje om dekking tezoeken was dan toch handiger geweest. Verder is de besturing echter zeker inorde, want het geheel speelt lekker weg. Als zijnde diender van de duivel heeft Ryan Lennox enkelekwaadaardige extraatjes tot zijn beschikking. Zijn duivelse krachten kostenmana, en die mana kan hij terugkrijgen als hij zich in duivelse omgevingenbevindt (zoals ondergrondse complexen en duistere gangen). Ook kan hijmanabronnen ontdekken met zijn duivelse visie, welke je met een druk op deZ-knop inschakelt en waarbij het beeld naar first-person schakelt. Als jegenoeg mana hebt, kun je de tegenstander op een tamelijk brute wijze bestoken.Elk wapen heeft namelijk een speciale aanval, welke een stuk verwoestender isdan als je het wapen normaal gebruikt. Verder kun je jezelf voor enkele secondennaar een locatie teleporteren. Dit is handig om dingen te activeren die zich oponbegaanbare plekken bevinden, of om vijanden in de rug te verra en. Jeteleporteert je dan achter een vijand, vuurt een salvo af, en eer hij je doorheeft ben je alweer terug op je plek. Ook kan Ryan Lennox andere objecten, enzelfs dode of levende vijanden, teleporteren.Deze mechanismen zijn allemaal tamelijk goed uitgewerkt(hoewel het teleporteren van andere objecten nog wel eens irritant kan zijn),maar helaas wordt er o zo weinig mee gedaan. De game voelt namelijk enormstandaard aan, in alle opzichten. Het verhaal mag dan wel uniek klinken, het istamelijk ongeïnspireerd uitgewerkt. Je krijgt simpelweg wat opdrachten van deduivel om Etherlight tegen te houden, en dat is het. Ook zijn de mi ielocatieserg standaard, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je die unieke, duivelsegame speelt die Infernal pretendeert te zijn. De speciale krachten die RyanLennox bezit, zijn op een niet al te uitgebreide wijze in de gameplaygeïmplementeerd. Daar waar bijvoorbeeld Half-Life 2 een meester was in hetuitbuiten van het simpele mechanisme der zwaartekracht, doet Infernal hettegenovergestelde: het heeft zoveel potentieel leuke mechanismen, maar weetdaar weinig uit te halen.De actie in Infernal valt tevens enigszins tegen. Waarthird-person shooters zich vaak profileren door brute en stijlvolle actie (denkaan Max Payne), is het in Infernal allemaal wat lauwtjes. Bloed ontbreekt, ende lichamen van vijanden zullen geen meters door de lucht vliegen als jij zeweet te raken. Het gemis aan échte intense gevechten doet Infernal geen goed.Hoewel je bij tijd en wijle zeker enkele mooie uitwi elingen van kogels zult ervaren,is het toch minder spectaculair dan je zult willen. Infernal lijkt dan ook typisch zo’n game te zijn die ergveel belooft, maar die beloftes niet ten volste weet in te lo en. Het geheelspeelt lekker weg, de game is grafisch en qua gameplay goed verzorgd, maar weetniet dat extra’s te brengen wat het wel zou moeten. De unieke, duivelse,invalshoek komt te weinig tot zijn recht en de game verzandt in eenthird-person shooter die te standaard en niet spectaculair genoeg is. De gameis absoluut niet slecht, maar weet zich in geen enkel opzicht te onderscheidenvan de grijze ma a. Infernal zal eind februari uitkomen, en aangezien wij eenzeer vergevorderde versie van het geheel speelden, lijkt het er niet op dat degame nog significante veranderingen zal ondergaan.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou