De speelsessie gooit ons gelijk midden in de actie. Cole en Zeke worden door NSA-agente Kuo per boot naar New Marais gebracht, nadat Cole er flink van langs heeft gehad van The Beast in Empire City. Kuo kent een wetenschapper in New Marais die samen met Kessler aan de Ray Sphere heeft gewerkt en weet hoe hij Cole sterker kan maken. Op die manier zou hij een kans hebben om The Beast te verslaan. Natuurlijk is het geen simpel tochtje en krijgen we al snel te maken met de Militia-groepering die het voor het zeggen heeft in New Marais en kennelijk niet zo gecharmeerd is van vreemdelingen. Tijd voor Cole om de boot te verlaten en de Militia aan te vallen.

Vernieuwd

Doordat het level zich afspeelt in het moeras is de gameplay beduidend anders dan we gewend zijn van de eerste inFamous. Water en elektriciteit gaan namelijk niet samen, dus is de omgeving op zich al een groot gevaar. Hoge gebouwen kom je hier uiteraard weinig tegen, net als punten waar Cole zichzelf weer op kan laden, waardoor je zuiniger met je krachten om moet springen. Gelukkig is Cole niet geheel hulpeloos zonder stroom, en wel dankzij de Amp, een grote elektrisch geladen vork waar rake klappen mee uitgedeeld kunnen worden. Deze laadt zich op met simpele combo’s, waarna je een spectaculair in beeld gebrachte eindmove kan inzetten.

Naast deze nieuwe vaardigheid beschikt Cole ook nog steeds over de elektrische trucjes uit het eerste deel, en die komen beter tot hun recht in de stedelijke omgeving waar we ons al snel begeven. Al klimmend en kogels ontwijkend bestoken we de vijanden weer met bliksemstralen en granaten. In het volgende stuk van de demo, waarbij The Corrupted (gemuteerde mensen, wat ze met de Ray Sphere en The Beast te maken hebben weten we nog niet precies) als vijanden geïntroduceerd worden, ontdekken we nog een welkome vernieuwing in de gameplay. Waar de Militia je niet achtervolgt, jagen The Corrupted wel op je. In groepsverband, welteverstaan. Zelfs op de daken ben je niet meer veilig, waardoor de gameplay gelijk een stuk hectischer wordt.

We vluchten voor de overmacht en gooien ondertussen met wat auto’s, het resultaat van een verworven power. Volgens Sucker Punch moet inFamous 2 meer voelen als een verhaal over de underdog, waardoor Cole niet als bijna onverslaanbare superheld moet aanvoelen. We hebben echter geluk als een van de Corrupted een flesje laat vallen. Hiermee kunnen we een Ionic Storm gebruiken. Deze wervelwind neemt bijna alles op zijn vernietigende pad mee, waardoor het gevecht al snel in ons voordeel wordt beslist.

Orde of chaos

Het enige keuzemoment dat we tegen zijn gekomen was overigens wel weer zo plat en zwart-wit als in het eerste deel. Om een ophaalbrug naar beneden te krijgen moeten we namelijk een generator opladen door erop te schieten. Nu zit de sloppenwijk rondom een raffinaderij aan de andere kant van het water vol vijanden, maar lopen er minstens net zoveel onschuldige burgers en kinderen rond. De keuze om de generator te overladen betekent dat de hele zooi aan de overkant de lucht ingaat. Zodoende heb je gelijk vrij baan. Het alternatief is dat je secuur te werk gaat om geen onnodige slachtoffers te maken. Het is vrij duidelijk welk resultaat je positieve en negatieve karma op gaat leveren.

Anders dan het eerste deel veranderen de gemaakte keuzes het verhaal ditmaal wel degelijk. Niet alleen het einde zal door afhankelijk van je keuzes radicaal anders zijn, ook is ongeveer twintig procent van de missies specifiek voor één kant, waardoor je niet alle content in een speelbeurt te zien krijgt. Het uiteindelijke aanbod van je krachten was al verbonden aan de goede of slechte kant, maar in inFamous 2 gaat dit een stapje verder. Gaandeweg het verhaal krijg je als het ware twee adviseurs aan je zijde: de eerder genoemde Kuo als stem van orde en de chaotische Nix die je aanspoort om van je krachten te genieten en ze voor eigen gewin in te zetten. Besteed je aandacht aan de relatie met Kuo, dan kun je uiteindelijk ook haar ijskrachten gebruiken. Luister je vooral naar Nix, dan mag je met vuur spelen. Het is precisie tegenover destructie en dus aantrekkelijker om beide kanten eens te bekijken.

De goede weg

Waar we ons eerst nog lichtelijk zorgen maakten over het gebrek aan richting, daar kunnen we nu niet meer wachten tot we met de volledige versie aan de slag mogen. Het spel lijkt op bijna alle fronten wel verbeterd te zijn: van kleurrijkere en gevarieerdere omgevingen tot grotere gevechten en powers. Deel twee belooft meer spektakel, iets dat goed naar voren komt tijdens een van de eindbaasgevechten. Terwijl een torenhoog monster door drukke straten banjert, spatten felle kleuren en explosies van het scherm. Links en rechts storten stellages en geveltjes tegen de vlakte, auto’s en lantaarnpalen vliegen door het beeld. Jij staat hier middenin. Wij weten in ieder geval waar we onze zomer willen doorbrengen, en wel in New Marais.