Ilomilo (hands-on) | Gamer.nl

Ilomilo (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Ilomilo is een puzzelspel waarin elk level het doel is om de twee hoofdpersonages te herenigen. In het eerste level wordt Sebastian geïntroduceerd, een echte gentleman rijdend op de rug van een vliegend dier. Sebastian is je gids en legt je stap voor stap de verschillende mogelijkheden van het spel uit. Zo leert hij ons dat het mogelijk is om grijze blokken op te pakken, mee te nemen en deze op een willekeurige plaats in de wereld te gebruiken om zo een brug te vormen naar een nieuw gedeelte in het level.

Wat meteen opvalt in het spel is de heerlijke muziek, die speels klinkt en regelrecht uit een muziekdoos lijkt te zijn getoverd. De geluidseffecten pa en uitstekend bij de visuele stijl van het spel. De liefelijke wezentjes blijven op je netvlies gebrand staan en zelfs de grote rondvliegende wezens op de achtergrond zijn tot in de puntjes verzorgd en geven de wereld een unieke sfeer.

Trek de blokkendoos maar open

Je begint ieder level met controle over het rode wezen Ilo. Door het level te verkennen ondervind je al gauw dat je niet meer verder komt. Door één druk op de knop wi el je naar het blauwe wezentje Milo. Door om beurten de twee personages door het level heen te loodsen komen ze steeds dichter bij elkaar en als ze tegenover elkaar staan is het level voltooid. Door blokken op de juiste locatie te plaatsen bouw je bruggen tu en de twee wezentjes. Meestal bevindt Ilo zich op een ander eiland dan Milo, en om de gaten tu en deze relatief dicht op elkaar liggende eilanden te dichten, gebruik je blokken.

Ilomilo bevat diverse soorten kubu en, die allemaal andere eigenschappen hebben. Zo zijn er blokken die zich uitstrekken tot drie blokjes ver of hoog als je ze plaatst. Met deze blokken zijn grotere gaten in een level te overbruggen. Ieder level heeft maar een beperkt aantal blokken die opgepakt kunnen worden, meestal is dit er maar één in het hele level. De kubu en zijn van alle kanten te bewandelen, mits je de juiste hulpmiddelen gebruikt. Er zijn blokken met een valdeur erin, die je over de bodem van het level laten lopen en er wordt op een rare manier met de zwaartekracht gespeeld. Aan de rand van sommige levels zijn roze labels met pijlen te vinden, die je verplaatsen naar de zijkant van de kubus. Dit voegt – letterlijk - een nieuwe dimensie toe aan de levels. Zo bevindt Milo zich op een gegeven moment aan de andere kant van de wereld, wat betekent dat als je naar hem schakelt, het hele beeld meedraait. Door op een listige manier een valdeur-kubus te plaatsen en een lange toren van de zijkant te bewandelen, weet Ilo toch de weg naar Milo te vinden.

Gebundelde krachten

Ilomilo is het meest vermakelijk wanneer twee spelers zich wagen aan de diverse puzzels. De twist is dat spelers om de beurt hun personage door het level besturen. In de multiplayer bestuurt één speler Ilo en de ander Milo. Het personage waar de camera niet op gericht is kan zich dan ook niet bewegen. De modus introduceert twee nieuwe personages, namelijk Oli en Moli. Deze twee vliegjes - lijkend op een miniatuurversie van Ilo en Milo - worden bestuurd door de speler die niet aan de beurt is en gebruikt om hints te geven aan de andere speler. De vliegjes zijn klein en kunnen zich over het hele scherm voortbewegen. Soms heeft de tweede speler een andere benadering van het spel en door de toevoeging van Oli en Moli is dit inzicht snel over te brengen aan de andere speler.

In de multiplayermodus - die geen online functies heeft - is het de bedoeling om door samen te werken zo snel mogelijk het einde te bereiken. Het spel bouwt zich rustig op en de puzzels worden - begeleid door Sebastian – geleidelijk aan moeilijker. Bij het zevende level zaten we zelfs een korte tijd vast, en moest het level opnieuw gestart worden. Later bleek dit onnodig te zijn geweest, want bij de tweede keer spelen zagen we opeens wel dat we verder konden gaan bij het punt van herstart. Een stukje inzicht miste bij de eerste keer kijken, vergelijkbaar met een goochelaar en een kind. Kinderen hebben over het algemeen goocheltrucs snel door omdat ze het simpeler benaderen. Ook bij Ilomilo kom je soms achter de oplo ing door te kijken als een kind.

Door de toevoeging van een tweede speler wordt het spel wel iets trager, aangezien de spelers om beurten de personages besturen. Dit deert echter niet, omdat bij het puzzelgenre snelheid natuurlijk niet op de eerste plaats staat. Ilomilo mag er dan ietwat kinderlijk uitzien, maar is voor ervaren puzzelaars een spel om in de gaten te houden. Wat dat betreft zitten er een reeks uitdagende spelmechanieken in het spel en ieder level biedt weer iets nieuws. We hopen dan ook dat de afwi eling en het ritme ook later in de game aanwezig zullen zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou