Hyrule Warriors - Zoethoudertje voor Zelda-fans | Gamer.nl

Hyrule Warriors - Zoethoudertje voor Zelda-fans | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Natuurlijk kan de Wii U een nieuwe Zelda-game goed gebruiken. De populariteit van Nintendo’s geliefde adventure-franchise zorgt waarschijnlijk voor een flinke boost in hardwareverkopen, net als de recente lancering van Mario Kart 8. Toch krijgt geestelijk vader Eiji Aonuma nog even de tijd om zijn eigen nieuwste meesterwerk rond de avonturen van Link te ontplooien – verwacht de nieuwe volwaardige Zelda-game vooral niet eerder dan het najaar van 2015.

In de tu entijd komt de Japanse spellenboer wel met een andere nieuwe game in de reeks. Het betreft een spin-off, in zekere zin vergelijkbaar met een eerdere zijtak, Link’s Cro bow Training voor de Wii. Ditmaal wordt de basis gevormd door een compleet ander spel: Hyrule Warriors is ontstaan uit een kruising tu en hack-and-slash-festijn Dynasty Warriors en de wondere wereld van The Legend of Zelda.

Hyrule Warriors
 

Dozijn tegen de vlakte

Vooropgesteld betekent dat dat de gameplay zich beperkt tot directe vechtactie. Tijdens onze speelse ie met een uit één level bestaande demo hakken we ons in de gedaante van Link door velden vol Moblins. Er is een groot verschil met reguliere Zelda-games: het zijn er niet een paar, maar vele tientallen tot honderden. Gelukkig is Links zwaard dusdanig krachtig en lang dat al met enkele halen een dozijn vijanden tegen de vlakte gaan. Om je nog sneller te ontdoen van een clubje tegenstanders of een grotere vijand, beschikt je over de nodige speciale aanvallen met extra slagkracht of bereik.

Terwijl we er vrolijk op los hakken, verzoekt het spel ons gerichte opdrachten te voltooien: ontdoe een bepaald gebied op de kaart van vijandige units, schakel een leider uit of vind de kist met bommen. Juist door activiteiten zoals laatstgenoemde is er voldoende Zelda-achtige gameplay in Hyrule Warriors aanwezig. Dat wordt bevestigd wanneer prompt na het vinden van de bommen de bekende Zelda-eindbaas Dodongo ten tonele verschijnt. De beste manier om hem te verslaan, is voor Zelda-veteranen geen geheim.

Hyrule Warriors

Insectenmeisje

Niet lang daarna loopt de demo op zijn eind. Bijzonder veel diepgang is nog niet te bekennen in Hyrule Warriors, al lijkt het erop dat we met een level vroeg in het spel te maken hebben. Wel weten we op basis van aankondigingen dat er verra end veel speelbare personages te kiezen zijn. Naast Link, in deze game in de rol van soldaat in opleiding, kun je onder meer aan de slag met Zelda herself, Sheikah-krijger Impa, ‘Twilight Prince ’ Midna en het mindere bekende insectenmeisje Agitha. Ook Links oversized strijdvlegel uit de Twilight Prince en Skyward Sword-vijanden Girahim en The Imprisoned keren terug.

Tecmo Koeis ontwikkelstudio Omega Force neemt het leeuwendeel van de ontwikkeling voor zijn rekening, met hulp van Team Ninja – ook wel bekend van het alleraardigste Metroid: Other M. Daarnaast houdt Aonuma in eigen persoon toezicht tijdens het proces. Dat klinkt als een combinatie die voor een prima actiespel moet zorgen. Aan de aanwezigheid van Zelda-elementen zal het in elk geval niet schorten in Hyrule Warriors. De vraag is meer of liefhebbers van Nintendo’s zeer gewaardeerde franchise zich kunnen vinden in de afwijkende gameplay ten opzichte van de hoofdlijn. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou