E3 2015: Horizon: Zero Dawn | Gamer.nl

E3 2015: Horizon: Zero Dawn | Gamer.nl

Eén van de vele hoogtepunten op de E3-persconferentie van Sony PlayStation was Horizon: Zero Dawn. De nieuwe game van Amsterdamse darlings Guerrilla Games verraste vriend en vooral vijand. Was dit de ontwikkelaar van die lineaire, grauwe Killzone-games? Gamer.nl kreeg een uitgebreide presentatie.

Het is een Nederlands feestje, verpest door een Australiër van Game Informer. Lambert Wolterbeek Mulder en Jan-Bart van Beek van Guerrilla Games tonen Horizon: Zero Down achter gesloten deuren, voor Nederlandse journaille plus één. Het is de demo die we tijdens de Sony-persconferentie zagen, maar dan live gespeeld. Om maar te laten zien: Horizon draait op een PlayStation 4 en gaat er echt zo uitzien.

Media has no description

Kleurrijk post-apocalyptisch

We krijgen wat achtergrondinformatie. Horizon: Zero Dawn heeft een post-apocalyptische setting met een twist. De game speelt zich niet direct of vijftig jaar na de apocalyps af, maar een jaar of tweeduizend. De wolkenkrabbers van weleer staan er nog, maar zijn voor de personages in Horizon als wat de Maya-tempels nu voor ons zijn: heilige, mysterieuze plekken. In die verwilderde wereld is de mens niet meer dominant, maar kent het zijn plek tu en flora, fauna en machina. Verschil tu en robot en dier is er niet in de ogen van de mensen; zij weten niet beter dan dat de mechanische monsters onderdeel zijn van de natuur.

De mensheid is verdeeld in stammen. Hoofdpersonage Aloy maakt deel uit van de Nora-stam, een wat primitieve groepering zonder al te veel geavanceerde technologie. Zoals veel van haar stamleden is Aloy jager, en houdt ze zich bezig met het beschermen van haar dierbaren en het zoeken naar bruikbare grondstoffen.

Dat laatste is wat Aloy ook doet in de demo: ‘freeform hunting’, één van de activiteiten die je tegenkomt in de grote open wereld van Horizon: Zero Dawn. Wat wij zien is wat jullie ook zagen tijdens de persconferentie: ze besluipt een Watcher, knalt een paar Grazers overhoop voor hun Blaze (een soort groene grondstof die belangrijk is in de wereld van Horizon) en raakt uiteindelijk in gevecht met een T-Rex-achtige Thunderjaw.

Media has no description

Het wapenwiel opnieuw uitvinden

Horizon heeft een wapenwiel met vier kwadranten die staan voor vier wapens. In deze demo zijn dat er nog twee: de ropecaster en kruisboog. Per wapen heb je maximaal drie keuzes, die het gevecht een stukje tactiek meegeven. Denk bij de boog aan explosieve, elektronische en armor-piercing pijlen. Met de ropecaster schiet je touwen met haken om vijanden vast te pinnen, of leg je explosieve vallen tu en bijvoorbeeld twee rotsen. De verschillende soorten ammo craft je van de materialen die je loot van de machinebeesten die je doodt.

Terug naar de Thunderjaw (“hij lijkt groot, maar het is een mini-bo vergeleken bij wat je later in de game tegenkomt”, aldus Van Beek), die Aloy bestookt met hittezoekende raketten. Zaak is om eerst die kanonnen uit te schakelen. Lukt dat, dan dropt de Thunderjaw deze en kan Aloy ze oppakken en er zelf een raket mee afschieten. Met twee ‘precision shots’, een perk die de tijd doet vertragen en je extra goed laat richten, is de machine snel ontdaan van zijn grootste stootkracht. Met een paar rake elektronische pijlen wordt het beest verdoofd, de ropecaster houdt ‘m op zijn plek, en een explosieve pijl recht in het brein maakt een einde aan de Thunderjaw.

Met de actie in deze ‘rpg-light’, zoals Guerrilla het noemt, zit het wel goed. Het rpg-gedeelte bestaat uit ervaringspunten verdienen, levelen (de Aloy uit de demo is level 12, na zo’n vijf uur spelen) en skills ontwikkelen in drie richtingen: jagen, stealth en crafting. In de open wereld van Horizon kom je allerlei steden tegen, gevuld met npc’s waarmee je gesprekken voert via dialogue trees. Guerrilla kiest, kortom, voor een traditionele rpg-insteek, waardoor het automatisch de actie gevarieerd houdt en toespitst op de gewenste speelstijl van gamers. De vrijheid van Horizon is een open wereld van verschil met het lineaire knalspektakel van Killzone.

Media has no description

Op volle kracht

Horizon: Zero Dawn is meer scifi dan fantasy. Het vertelt een verhaal over hoe het zo ver heeft kunnen komen met de wereld. Hoe dan, vragen we. Dat ga je zelf meemaken, antwoordt Guerrilla. Met de nodige zelfspot noemt de ontwikkelaar het een ‘belachelijke vooronderstelling’: vikings en machines in één wereld. Maar het hoe en wat gaan de Nederlanders niet uit de doeken doen, zelfs niet in toekomstige trailers en interviews.

Guerrilla heeft zich lang stil moeten houden over Horizon: Zero Dawn. De game werd in 2010 al gepitcht en ging datzelfde jaar in ontwikkeling. Sinds de release van Killzone: Shadowfall werkt het team op volle kracht aan de nieuwe IP. Wanneer Horizon verschijnt in 2016 staat er dus zo’n zes jaar ontwikkeltijd op de teller. Nu is de game nog in pre-alfafase, maar ziet het er al zo goed uit dat de komende wachttijd moeilijk valt op te brengen. Met de release voorlopig nog niet aan de horizon zetten we daarom de trailer nog maar eens aan.

Horizon: Zero Dawn verschijnt in 2016 exclusief voor PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou