Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Horizon Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn (hands-on)

Universummum

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Na jaren Killzone gloort er eindelijk een nieuw intellectueel eigendom aan de horizon van het Amsterdamse Grachtenpand waar Guerrilla gevestigd zit. Al sinds de aankondiging van Horizon: Zero Dawn kijken we vol verwondering uit naar wat ze daar toch in hemelsnaam aan het doen zijn. Dezelfde studio die voorheen toch een beetje leek te blijven hangen in oorlogsclichés, heeft nu vanaf het nulpunt een intrigerend universum geschapen dat meteen authentiek aanvoelt. 

Als we even mogen filosoferen: wellicht is het de locatie. Een studio die van alle technologische hoogstandjes van het huidige decennia is voorzien, te midden van allerlei grachtenpandjes die zo scheef staan dat je je met recht zorgen mag maken of ze binnenkort niet als grote dominostenen omvallen. De toekomst omringd door het verleden, precise wat de spelwereld van Horizon: Zero Dawn belooft. Of misschien is het omdat ze de hoofdschrijver van Fallout: New Vegas hebben ingehuurd. Wie zal het zeggen.

Horizon Zero Dawn

Verwarring

Wat vaststaat is dat het universum van Zero Dawn zoals dat tot dusver door Guerrilla geschetst is nu nog eerder verwarring dan duidelijkheid schept. Waarom ziet de wereld eruit alsof deze enkel bevolkt wordt door stammen uit het stenen tijdperk, maar lopen er overal hypermoderne mechanische wezens rond? En wat is de corruptie die de anders vrij vredige robots teistert en transformeert tot beestachtige Terminators?

Het zijn overpeinzingen die je niet echt kunt delen met de ontwikkelaars tijdens een korte vraag- en antwoordsessie. Althans, dergelijke existentiële vragen mogen wel gesteld worden, maar antwoorden blijven grotendeels uit. Dan kun je nog net zo Nederlands zijn als de art director die voor je staat, dat gemeenschappelijke gevoel terwijl je duizenden kilometers verderop zit brengt je nauwelijks verder dan “vanzelfsprekend kom je later in het spel meer te weten over wat er gaande is”. 

Horizon Zero Dawn
Horizon Zero Dawn
Horizon Zero Dawn

Logisch ook, want dat is deels de aantrekkingskracht van het verhaal. Als de jager Aloy zul je gaandeweg steeds meer leren over de wereld waar ook zij een onlosmakelijk deel van uitmaakt. Ondertussen ontrafelt zich ook de geschiedenis van Aloy zelf, want de stoere boogschutter weet bar weinig over haar herkomst. Dat zij bestaat in de wereld van Horizon: Zero Dawn voelt voor haar veel vreemder dan al die robots die in het rond paraderen. Het is echt hun leefomgeving, dat merk je wel aan het territoriale gedrag dat ze vertonen als je te dicht in de buurt komt. Maar wat Aloy er dan precies doet en moet?

Het voordeel van zoveel onwetendheid, is dat je het als speler gelijktijdig met het hoofdpersonage kunt ontdekken. Je bent geen continue onwetende dan wel alwetende toeschouwer. Zodra zij iets leert over de historie van de inmiddels vrijwel verlaten aarde, weet jij het ook. En andersom. Horizon belooft daarom een ware ontdekkingsreis te worden, hopelijk ook met een bevredigende eindbestemming. Tot het zover is, kun je nog alle kanten op. De open wereld moet je de ruimte gaan bieden om in iedere richting te lopen. Je kunt niet gelijk overal verder, want sommige latere gebieden zullen om geografische redenen nog onbereikbaar zijn aan het begin. Sowieso heeft ieder gebied een eigen ecosysteem dat past bij het moment dat je er hoort te komen. Dus het kan zomaar zijn dat de robots die er rondlopen nog veel te sterk zijn voor je. Je zou er in theorie heen kunnen gaan, maar veel ga je er niet klaarspelen.

Aftasten

Horizon is vooral een kwestie van aftasten: leren welke robots waar leven, of ze gevaarlijk zijn, uit wat voor componenten ze bestaan en hoe je die het beste kunt bemachtigen. Soms kan dat vrij vredig. Eén manier is om Shellwalkers, het elektrische equivalent van pakezels, tijdelijk uit te schakelen door ze met een speciaal soort pijl te raken. Vervolgens kun je, mits je snel genoeg bent, de buit die ze op hun rug hebben al afhandig maken. Verder komt er geen geweld aan te pas. Maar iedere robot gedraagt zich weer anders. Wellicht zit er niets anders op dan ze stukje bij beetje te ontmantelen. Dat kan met groot geschut door een bom tot ontploffing te brengen. 

Horizon Zero Dawn

Of je doet het subtieler en werkt het gevaarte naar de grond door strategisch spanbandjes op de robot af te schieten. Dat beperkt je vijand meteen al in zijn bewegingsvrijheid, en met ieder doeltreffend schot wordt het moeilijker voor ze om zich nog los te worstelen. Tot ze zonder uitweg ter aarde storten. Maar ook dan zijn er nog opties. Je kunt ze uit hun lijden verlossen, laten liggen of herprogrammeren. Uiteindelijk is iedere robot te hacken, aldus Guerrilla. Maar de effecten daarvan lopen uiteen. Tot nu toe hebben we alleen gezien dat je een van de beesten als vervoermiddel kunt gebruiken.

Wie een beetje fantaseert, bedenkt zo nog tien manieren om de robots voor eigen gewin in te zetten. Hopelijk kun je als Aloy het elektronische ecosysteem steeds verder naar je hand zetten. De korte hands-on demo biedt alvast hoop. Want hoe eindeloos de mogelijkheden ook lijken, je hebt de middelen om er op te anticiperen. Na vijf minuten hadden we de complex ogende besturing al onder de knie en waren we volop aan het experimenteren, met succes. En meer kun je niet wensen.

Horizon: Zero Dawn is vanaf 1 maart 2017 verkrijgbaar voor PlayStation 4. 

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Rocket League-update voegt Neo Tokyo-arena toe Warcraft is de meest succesvolle gamefilm ooit
44

Reacties op: Horizon: Zero Dawn (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 1 jaar geleden
    Enorm veel zin in deze game, paar dagen terug nog een live developer walk-thru bekeken op twitch en man wat ziet het er gaaf uit, en de mogelijkheden zeer uitgebreid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar geleden
    @casualkiller Ja deze game ziet er veel belovender uit dan die Recore. Recore lijkt een spel die snel gaat vervelen, zoals de laatste 2 AC games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • blowke

    • 1 jaar geleden
    @armilo-theus
    Dit spel komt toch pas volgend jaar uit, kunnen ze mooi nog meer kopiëren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar geleden
    @blowke Wat is kopiëren volgens jouw, als ze tegelijkertijd een aankondiging doen. Beide partijen waren niet op de hoogte dat ze een kind of zelfde concept aan het maken waren. De een is een open wereld met verschillende mogelijkheden en de andere is een lineair game.

    Plus de een zal een beter verhaal hebben dan de andere, maar dat zien we pas als beide games zijn uitgekomen.

    Nog 1 opmerking ga aub niet zo door met je denkwijze dan kom je helemaal nergens. Jouw denkwijze blijft maar 1 richting oplopen terwijl je nog andere wegen hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lightyear

    • 1 jaar geleden
    De setting, het verhaal en de gameplay spreken mij zeker aan. Maar ben wel benieuwd hoe diepgaand het verhaal is en of het de hele sessie blijft boeien. Bij Killzone was ik er na een tijdje wel op uitgekeken. Maar hou de titel wel goed in de gaten.

    Als komt hij wel tegen de tijd uit dat Mass Effect ook uitkomt. Daar ga ik wel eerst mee aan de slag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BossieX13

    • 1 jaar geleden
    @Lightyear You! I LIKE YOU
    Iemand met de juste prioriteiten (in mijn ogen).
    Na lang geen voor mij aantrekkelijke games te hebben gezien, begin volgend jaar ineens te weinig tijd… heerlijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 1 jaar geleden
    Ben heel erg benieuwd. Maar dit zijn allemaal games waarvan ik eerst recensies afwacht voordat ik ze überhaupt koop.

    De setting is mooi. Het verhaal klinkt boeiend. Voortekenen zijn veelbelovend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • blowke

    • 1 jaar geleden
    [VERWIJDERD] Niet fanboyachtig uitlokken aub - Moderator_GNL

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Champloo

    • 1 jaar geleden
    Meh, toen ik dit game live zag, vond ik het niet bepaald interessant, dus deze skip ik dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Maupie

    • 1 jaar geleden
    Ik snap de reactie van ShadowX, maar laten we de discussie maar laten voor wat het is. Dit is wat mij betreft een prima preview die ook Recore had verdiend 😊

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    haastnooit

    • 1 jaar geleden
    @Maupie Je hebt gelijk, sluit ik mij volledig bij aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exp

    • 1 jaar geleden
    1e keer dat ik een pre order heb geplaatst voor een C.E, ..was niet enthousiast over de game,maar de E3 gameplay heeft me echt weten te overtuigen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MrTomatoBalls

    • 1 jaar geleden
    Mooiste gras in een game award mogen ze van mij alvast meepakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 1 jaar geleden
    Waar zijn de reacties heen? Vanochtend stonden ze er nog… Dit is toch geen censuur gamer.nl?

    Spel lijkt me niet veel aan, beetje zoals killzone. Mooie plaatjes, generieke gameplay. Sowieso sandbox games trek ik niet, dus deze ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 1 jaar geleden
    @-it- Off-topic reacties verwijderen is geen censuur, maar moderaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MikkelE30

    • 1 jaar geleden
    @MichelMusters Daar verschillen wij dan van mening. Ik reageerde inhoudelijk op het feit dat deze game niet vergeleken wordt met Recore, terwijl deze verdacht veel overeenkomt. Dat is jullie bij Recore wel opgevallen, maar hier niet. Waarom niet?

    Is het omdat deze game Nederlands is? Dat je een playstation hebt en Horizon een warm hart toedraagt? Killzone je favoriete game is?
    Ik vind het journalistiek van onkunde getuigen dat de ene game afgerekend wordt op het feit dat hij lijkt op de andere game, terwijl jullie geen enkel bewijs hebben dat het kopieer gedrag is. Vervolgens wordt er bij de andere game geen woord gerept hierover.

    Zowel voor moderaten als journalistiek mogen jullie dan wel eens een cursus volgen. Jullie zijn het aan de lezers van Gamer verschuldigd om hier een goede verklaring voor te geven. Hebben jullie die, dan geef ik mijn ongelijk toe. Voor nu is Recore onterecht afgerekend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ErikNus

    • 1 jaar geleden
    @MikkelE30 Recore werd niet afgerekend omdat t er te veel op leek, maar vooral omdat t slechter was.
    Jouw bericht is waarschijnlijk verwijderd omdat die hele offtopic discussie is verwijderd, en niet per se omdat jouw bericht niet door de beugel kon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MikkelE30

    • 1 jaar geleden
    @ErikNus Ik zou zeggen, laat de schrijver er leer uit trekken dat dit wel het gevoel is dat is overgebracht. Meer dan het lijkt erop en het bevalt ons niet heeft de Recore preview me namelijk niet geleerd!

    Deze game krijgt wel een flinke preview met veel tekst en uitleg, van Recore weet ik uit de preview eigenlijk helemaal niets. Dit is echt niet goed jongens, ik hoop dat jullie dat ook inzien want met deze kwaliteit tekenen jullie het doodvonnis van gamer! Een aantal van deze akkefietjes en weg is je userbase.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ErikNus

    • 1 jaar geleden
    @MikkelE30 sommige games hebben een grote preview, sommigen een minipreview, sommigen helemaal geen preview. Tja.

    Natuurlijk waarderen we elke vorm van feedback, waarvoor dank.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    timtim96

    • 1 jaar geleden
    @ErikNus @MikkelE30 was ook een stukje waar een reactie van mij in stond. Vond ik niet bepaald off topic, maar ik zit daar niet zo mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.