Hoopworld | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Onlangs hebben we een bezoekje mogen brengen aan het in Amsterdam gesitueerde Streamline Studios. Hoewel de naam nog niet bij iedereen een belletje doet rinkelen, is deze developer al langer bezig dan je wellicht zou denken. In het verleden hebben ze zich namelijk beziggehouden met onderdelen voor Ghost Recon 2, wat leveltjes voor Unreal Tournament 2004 en de space-sim X3. Maar laten we ons niet gaan richten op het verleden, het is de toekomst waar het uiteindelijk om draait. En in die toekomst gaat het allemaal om Hoopworld, Streamline's eerste eigen Xbox Live Arcade-titel. Wat kun je allemaal verwachten?

Veel van de huidige Xbox Live Arcade games hebben het nét niet. Of ze zijn een simpele port van vroeger of het is een verbeterde versie met mooiere graphics. Leuk als tu endoortje, maar als een volwaardig spel kun je de meeste XBLA games niet zien. Daar moet, als het aan Steamline Studios, ligt met Hoopworld verandering komen. Zoals de naam al een beetje aangeeft is dit een basketbalgame. Maar… niet zoals je dat normaliter gewend bent.

Deze game zou je namelijk kunnen bestempelen als een mix tu en NBA Jam, Tony Hawk, een vleugje Super Smash Brothers en voor de kenners onder ons, Powerstone. Perfect voer voor de arcadeliefhebbers dus. Wat Hoopworld zo geinig maakt is de manier waarop je kunt basketballen. Regels zoals wij die kennen zijn er niet, in plaats daarvan zul je in teams van drie tegen drie anderen moeten spelen waarbij je de meest vette moves dient te maken. Hoe mooier deze tricks zullen zijn, hoe meer punten je scoort wanneer je de bal in de hoop knalt. Raak je de bal kwijt voordat je scoort, dan zul je het opnieuw moeten proberen. Voor de rest is bijna alles geoorloofd en dat klinkt natuurlijk altijd leuk in de oren.

Het leuke aan Hoopworld is dat het niet zomaar wat basketbalveldjes zijn. Integendeel, kijk niet vreemd op als je in een gebergte vol met watervalletjes of op een piratenschip potje zit te spelen. De personages zijn tevens net zo kleurrijk als de omgevingen zelf. Tel daar bij op dat de wallwalks van onze bekende Persische Prins en quad jumps uit Unreal Tournament in het spel verwerkt zitten en het ook mogelijk is om van de rand af te vallen (of juist elkaar van de rand af te duwen) en je hebt één chaotische brei genaamd Hoopworld. Maar gelukkig dan wel een uiterst hilarische chaotische brei! Om het niet al te moeilijk te maken voor de speler is er besloten om het langzaam op te bouwen. Dit betekent dat je in het begin te maken krijgt met één versus één-potjes, om vervolgens door te gaan naar duo-wedstrijden en uiteindelijk te eindigen in een verhitte 3 vs. 3 basketbalstrijd. De term “easy to learn, hard to master” geldt bovendien ook weer bij Hoopworld.

Wat we tegenwoordig steeds vaker in de games-industrie zien is micropayment. Ook bij Hoopworld is het helaas zo dat je betaalt voor wat je downloadt. Reden hiervoor is dat Streamline door Microsoft gedwongen werd om de game niet groter te maken dan 50 MB (in verband met memory units). Met andere woorden, men brengt de game eerst gewoon uit, om vervolgens extra content via de Marketplace beschikbaar te stellen. Het is helaas niet anders. Overigens is men nog niet helemaal over de prijs van Hoopworld uit, dit kan zo tu en de 800 en de 1200 MP liggen. Maximaal 15 euro dus, wat vooralsnog geen geld is voor een zeer veelbelovende arcadegame.

Op dit moment is er nog geen exacte datum voor Hoopworld gepland, maar je kunt er gerust van uitgaan dat de game nog voor de zomervakantie op de Xbox Live Marketplace te vinden is. We houden jullie op de hoogte rondom de ontwikkelingen van de game.

Met dank aan Streamline Studios en Xboxic.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou