De eerste Heroes of Might and Magic verschijnt voor de PC (later ook nog voor de Gameboy Color en Mac) en komt voort uit een andere grote gameserie: de Might and Magic reeks, eveneens van New World Computing. Waar Might and Magic zich richt op de pure RPG-ervaring, slaat Heroes of Might and Magic een andere weg in door de wereld van Might and Magic naar het strategische vlak te trekken. De helden blijven, maar worden nu versterkt door onderdanen. Tevens is het in het spel mogelijk om een uitgebreide basis te bouwen.
e game onderscheidt zich voornamelijk door het aanvallende karakter, waarbij helden een grote rol spelen. Helden worden op RPG-basis sterker en zijn de besli ende schakel in de gevechten. De helden kunnen gekozen worden uit vier kla en: knight, barbarian, sorcere en warlock. De eerste twee specialiseren zich in handgevechten en de laatste twee zoeken hun heil in de magie.
1996: Heroes of Might and Magic II: The Succe ion WarsDe gameplay van Heroes of Might and Magic slaat aan en de game wordt positief onthaald. Reden genoeg voor een tweede deel, dat een aantal verbeteringen met zich meebracht. Grafisch was het spel bijna identiek, maar de helden konden nu op meer punten ervaring opdoen. Waar het eerste deel plaats bood aan vier eigenschappen (aanval, verdediging, spreukenkracht en kennis), voegde deel twee hier nog acht secundaire opwaardeermogelijkheden aan toe. Tevens werden er twee nieuwe kla en toegevoegd (de wizard en de necromancer) en ging het spreukensysteem op de schop. Heroes of Might and Magic II werd net als het eerste deel een (commercieel) succes en kreeg in 1997 nog een uitbreiding genaamd The Price of Loyalty.
1999: Heroes of Might and Magic III: The Restoration of ErathiaWaar de vorige twee Heroes of Might and Magic games nog gebruik maakten van een cartooneske stijl, gooide deel drie het over een andere boeg door ietwat serieuze, donkere graphics te introduceren. Op het gebied van gameplay was deel drie minder schokkend dan de overgang van één naar twee: er werden wat kleine verbeteringen doorgevoerd, maar de focus lag met name op het audiovisuele vlak. Wel ging ook The Restoration of Erathia gepaard met een map editor en ontstond er na de release van het spel een levendige ruil in scenario's en speelgronden. Heroes of Might and Magic III kreeg uiteindelijk twee uitbreidingen, genaamd Armageddon's Blade en The Shadow of Death.
2002: Heroes of Might and Magic IVIn Heroes of Might and Magic IV verandert het camerastandpunt naar een isometrisch 3D-gezichtspunt. De acht town alignments werden voor de game terug gebracht naar zes en bij iedere allignment kreeg één type magie de overhand (leven, chaos, natuur, dood, orde en fysiek boven magie). Een grote verandering in deel vier was de herintrede van de visuele aanwezigheid van de helden. Vanaf heden waren ze ook op het slagveld te vinden, kon er meer dan één held met een leger mee en werd ook de manier waarop de helden levelden veranderd. Heroes of Might and Magic IV kreeg uiteraard ook weer wat uitbreidingen, twee in totaal, genaamd The Gathering Storm en Winds of War.
2006: Heroes of Might and Magic VSinds kort ligt Heroes of Might and Magic V in de winkels, niet meer ontwikkeld door New World Computing, maar door het Ru ische Nival Interactive. Voor een overzicht van deel vijf bekijk je onze Facts & Features. Binnenkort zullen we je vertellen hoe goed we Heroes of Might and Magic V vinden. Want, zo kunnen we alvast verklappen, we hebben een lyrische reviewer voor jullie in petto.