Hei$t | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ontwikkelaar inXileEntertainment in 2005 verra end uit de hoek met de ironische RPG The Bard’sTale. Wie had verwacht dat ze de lijn van sterk parodiërende games verderzouden zetten, heeft het mis, want inXile’s nieuwste game Hei$t is een stuk serieuzer.In deze game draait het namelijk om het plegen van bankovervallen en alles watdaarbij komt kijken. Dit alles in een vrij toegankelijke stad vergelijkbaar metde Grand Theft Auto-games. Met een release in het vierde kwartaal van dit jaarstaat het spel recht tegenover Grand Theft Auto IV. De vraag die uit ditgegeven volgt is duidelijk: wat heeft Hei$t te bieden om de concurrentie metGrand Theft Auto aan te gaan?Heist situeert zich in San Fransisco anno 1969, compleet metde muziek, kleding en leven tijl die zo kenmerkend was voor de Summer of Love. Maar voor dehoofdrolspelers in het spel is weinig Loveweggelegd. Johnny Sutton komt namelijk net uit de gevangenis vanwegemedeplichtigheid bij een bankoverval op de San Francisco Mint, waarbij zijnvader door de politie de politie werd doodgeschoten. Johnny heeft in degevangenis niet bepaald zijn leven gebeterd en heeft maar één doel voor ogen:de afgebroken klus van zijn vader voltooien en ontdekken wie de politie getiptheeft en dus verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Maar voordat jede San Francisco Mint binnen zal treden, zullen er eerst wat kleinere bankenovervallen moeten worden voor de nodige cash en ervaring. Het spel bestaat overigens niet alleen uit het plegen vanbankovervallen, want je zult ook een aantal submi ies moeten doen die tervoorbereiding dienen op de bankoverval. In deze mi ies dien je bijvoorbeeld dewapens of de vluchtauto te bemachtigen die bij de overval nodig zijn. Deoverval zelf vormt uiteindelijk de kers op de taart van de voorafgaandevoorbereiding, vergelijkbaar met een soort van eindbaas. In de verhaallijnstaan zes bankovervallen centraal, maar je kunt ook nog wat ‘normale’ bankennaar eigen inzicht overvallen om wat extra crash op te strijken. Je gaat bij een bankoverval natuurlijk niet alleen te werk.Drie kompanen staan gedurende het spel aan je zijde. Cracker is een expert inhet kraken van kluizen maar ook lichtelijk gestoord en snel opgewonden doorgeld. Wanneer je hem niet tot de orde roept, zal hij zich als een echteDagobert in de kluis ophouden om van het geld te genieten. Crumb moet hethebben van zijn spierkracht en niet van zijn intelligentie. Hij heeft deneiging om nogal snel opgefokt te raken, aan jou de taak om zijn temperament watin te dammen. Kid, tot slot, is de chauffeur van de vluchtauto. Je teamgenoten handelen redelijk zelfstandig, maar je zultze wel op moeten voeden. Wanneer een teamgenoot iets doet wat je liever niethebt, bijvoorbeeld de kostbare gijzelaars in elkaar rammen, dan kun je hem eenklap voor de kop geven zodat hij dit een volgende keer niet zal doen. Keur jezijn gedrag juist goed, dan kun je met een HighFive aangeven dat hij iets vaker mag doen. De AI zal zo leren en zichaanpa en aan jouw speelstijl, al blijven je kompanen soms toch vooraleigenwijze mannen met hun eigen behoeftes.Een bankoverval pleeg je niet zomaar even. Wanneer je debank binnen komt, is het belangrijk om eerst te kijken waar alle alarmknopjes,bewakingscamera’s en bewakers zich bevinden. Je moet soms wachten op het juistemoment, bijvoorbeeld wanneer er weinig klanten in de winkel zijn en er niettoevallig iemand bij een alarmknopje staat, voordat je kunt toeslaan. Jespringt dan op een tafel of bureau en zegt te beroemde zin: “This is a robbery!Any of you fucking pricksmove, and I'll execute every motherfucking last one of ya!”.

Vervolgens is het de bedoeling iedereen goed in de gaten tehouden, te zorgen dat Cracker de kluis kraakt en Crumb de gijzelaars bij elkaardrijft. Je hebt een bepaalde tijd totdat de politie arriveert en zult binnendie tijd het geld moeten zien te bemachtigen. Duurt het langer dan die tijd omeen kluis te kraken, dan moet je wellicht explosieven gebruiken. Eenmaal hetgeld is bemachtigd is het doel zo snel mogelijk weg te komen. Kid zalvoorrijden zo gauw je de bank verlaat en dan is het tijd voor de volgende fasein het bankovervalproces: het vluchten. Doel is om in de vrij toegankelijke stad zo snel mogelijknaar een Safehouse te komen en depolitie van je af te schudden. Leuk hierbij is dat vrienden die je in eerderemi ies gemaakt hebt, je zullen helpen. Zo kun je sympathie winnen bij devuilophaaldienst door regelmatig prullenbakken omver te rijden; dit verschafthun namelijk meer werkgelegenheid. In ruil daarvoor zullen de vuilniswagens depolitie de weg afsnijden wanneer je achtervolgd wordt. Zie je dus eenvuilniswagen rijden tijdens je vlucht, dan kun je daar dankbaar gebruik vanmaken.Welke wapens je aan je handlangers geeft, is van groot belangop het verloop van de bankoverval. Geef je Crumb zeer explosief wapentuig, dankun je er de klok op gelijk zetten dat hij het behoorlijk bont zal maken. Maarde soort wapens die je uitkiest hebben niet alleen invloed op je teamgenoten,ook de politiemacht zal afhangen van de vuurkracht die je bij je hebt. Soms kanhet dus verstandig zijn om niet met een heel arsenaal de bank binnen testormen, omdat de politie dan in volle bezetting voor de deur staat.Het San Francisco van ’69 waarin het spel zich afspeelt, isongeveer even groot als de stad in Grand Theft Auto 3. Men heeft San Franciscoals het ware gecomprimeerd en daarbij alle intere ante bezienswaardighedenbehouden, maar de saaie straatjes zoveel mogelijk weggelaten. De setting in dejaren zestig betekent ook dat de soundtrack vol zal staan met typische 60’shits. Daarnaast zijn ook een aantal nieuwe nummers speciaal voor het spelgeschreven, maar wel in de stijl van de jaren zestig natuurlijk! Hei$t lijkt een aardige game te worden die met de focus opbankovervallen een nieuwe draai geeft aan het Free Roaming-genre. Het enige probleem is de concurrentie. WaarGrand Theft Auto IV uitpakt met prachtige graphics en een zeer realistischogend New York, ziet Hei$t er zover we tot nu toe gezien hebben uit als eengame van de vorige generatie. Het spel draait weliswaar op de Unreal 3-engineen komt uit voor Xbox 360, Playstation 3 en PC, maar kan zich niet meten met degrote concurrenten op dit platform. Gelukkig heeft inXile nog tot het vierdekwartaal om het een en ander verder uit te werken en als de gameplay gewoongoed blijkt te zitten, dan maken die graphics niet zoveel meer uit.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou