Ontwikkelaar inXile Entertainment in 2005 verrassend uit de hoek met de ironische RPG The Bard’s Tale. Wie had verwacht dat ze de lijn van sterk parodiërende games verder zouden zetten, heeft het mis, want inXile’s nieuwste game Hei$t is een stuk serieuzer. In deze game draait het namelijk om het plegen van bankovervallen en alles wat daarbij komt kijken. Dit alles in een vrij toegankelijke stad vergelijkbaar met de Grand Theft Auto-games. Met een release in het vierde kwartaal van dit jaar staat het spel recht tegenover Grand Theft Auto IV. De vraag die uit dit gegeven volgt is duidelijk: wat heeft Hei$t te bieden om de concurrentie met Grand Theft Auto aan te gaan? Heist situeert zich in San Fransisco anno 1969, compleet met de muziek, kleding en levensstijl die zo kenmerkend was voor de Summer of Love. Maar voor de hoofdrolspelers in het spel is weinig Love weggelegd. Johnny Sutton komt namelijk net uit de gevangenis vanwege medeplichtigheid bij een bankoverval op de San Francisco Mint, waarbij zijn vader door de politie de politie werd doodgeschoten. Johnny heeft in de gevangenis niet bepaald zijn leven gebeterd en heeft maar één doel voor ogen: de afgebroken klus van zijn vader voltooien en ontdekken wie de politie getipt heeft en dus verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Maar voordat je de San Francisco Mint binnen zal treden, zullen er eerst wat kleinere banken overvallen moeten worden voor de nodige cash en ervaring.  Het spel bestaat overigens niet alleen uit het plegen van bankovervallen, want je zult ook een aantal submissies moeten doen die ter voorbereiding dienen op de bankoverval. In deze missies dien je bijvoorbeeld de wapens of de vluchtauto te bemachtigen die bij de overval nodig zijn. De overval zelf vormt uiteindelijk de kers op de taart van de voorafgaande voorbereiding, vergelijkbaar met een soort van eindbaas. In de verhaallijn staan zes bankovervallen centraal, maar je kunt ook nog wat ‘normale’ banken naar eigen inzicht overvallen om wat extra crash op te strijken. Je gaat bij een bankoverval natuurlijk niet alleen te werk. Drie kompanen staan gedurende het spel aan je zijde. Cracker is een expert in het kraken van kluizen maar ook lichtelijk gestoord en snel opgewonden door geld. Wanneer je hem niet tot de orde roept, zal hij zich als een echte Dagobert in de kluis ophouden om van het geld te genieten. Crumb moet het hebben van zijn spierkracht en niet van zijn intelligentie. Hij heeft de neiging om nogal snel opgefokt te raken, aan jou de taak om zijn temperament wat in te dammen. Kid, tot slot, is de chauffeur van de vluchtauto. Je teamgenoten handelen redelijk zelfstandig, maar je zult ze wel op moeten voeden. Wanneer een teamgenoot iets doet wat je liever niet hebt, bijvoorbeeld de kostbare gijzelaars in elkaar rammen, dan kun je hem een klap voor de kop geven zodat hij dit een volgende keer niet zal doen. Keur je zijn gedrag juist goed, dan kun je met een High Five aangeven dat hij iets vaker mag doen. De AI zal zo leren en zich aanpassen aan jouw speelstijl, al blijven je kompanen soms toch vooral eigenwijze mannen met hun eigen behoeftes. Een bankoverval pleeg je niet zomaar even. Wanneer je de bank binnen komt, is het belangrijk om eerst te kijken waar alle alarmknopjes, bewakingscamera’s en bewakers zich bevinden. Je moet soms wachten op het juiste moment, bijvoorbeeld wanneer er weinig klanten in de winkel zijn en er niet toevallig iemand bij een alarmknopje staat, voordat je kunt toeslaan. Je springt dan op een tafel of bureau en zegt te beroemde zin: “This is a robbery! Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya!”.

Vervolgens is het de bedoeling iedereen goed in de gaten te houden, te zorgen dat Cracker de kluis kraakt en Crumb de gijzelaars bij elkaar drijft. Je hebt een bepaalde tijd totdat de politie arriveert en zult binnen die tijd het geld moeten zien te bemachtigen. Duurt het langer dan die tijd om een kluis te kraken, dan moet je wellicht explosieven gebruiken. Eenmaal het geld is bemachtigd is het doel zo snel mogelijk weg te komen. Kid zal voorrijden zo gauw je de bank verlaat en dan is het tijd voor de volgende fase in het bankovervalproces: het vluchten. Doel is om in de vrij toegankelijke stad zo snel mogelijk naar een Safehouse te komen en de politie van je af te schudden. Leuk hierbij is dat vrienden die je in eerdere missies gemaakt hebt, je zullen helpen. Zo kun je sympathie winnen bij de vuilophaaldienst door regelmatig prullenbakken omver te rijden; dit verschaft hun namelijk meer werkgelegenheid. In ruil daarvoor zullen de vuilniswagens de politie de weg afsnijden wanneer je achtervolgd wordt. Zie je dus een vuilniswagen rijden tijdens je vlucht, dan kun je daar dankbaar gebruik van maken. Welke wapens je aan je handlangers geeft, is van groot belang op het verloop van de bankoverval. Geef je Crumb zeer explosief wapentuig, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat hij het behoorlijk bont zal maken. Maar de soort wapens die je uitkiest hebben niet alleen invloed op je teamgenoten, ook de politiemacht zal afhangen van de vuurkracht die je bij je hebt. Soms kan het dus verstandig zijn om niet met een heel arsenaal de bank binnen te stormen, omdat de politie dan in volle bezetting voor de deur staat. Het San Francisco van ’69 waarin het spel zich afspeelt, is ongeveer even groot als de stad in Grand Theft Auto 3. Men heeft San Francisco als het ware gecomprimeerd en daarbij alle interessante bezienswaardigheden behouden, maar de saaie straatjes zoveel mogelijk weggelaten. De setting in de jaren zestig betekent ook dat de soundtrack vol zal staan met typische 60’s hits. Daarnaast zijn ook een aantal nieuwe nummers speciaal voor het spel geschreven, maar wel in de stijl van de jaren zestig natuurlijk! Hei$t lijkt een aardige game te worden die met de focus op bankovervallen een nieuwe draai geeft aan het Free Roaming-genre. Het enige probleem is de concurrentie. Waar Grand Theft Auto IV uitpakt met prachtige graphics en een zeer realistisch ogend New York, ziet Hei$t er zover we tot nu toe gezien hebben uit als een game van de vorige generatie. Het spel draait weliswaar op de Unreal 3-engine en komt uit voor Xbox 360, Playstation 3 en PC, maar kan zich niet meten met de grote concurrenten op dit platform. Gelukkig heeft inXile nog tot het vierde kwartaal om het een en ander verder uit te werken en als de gameplay gewoon goed blijkt te zitten, dan maken die graphics niet zoveel meer uit.