Heavy Rain (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het level 'Mad Jack' brengt je als FBI-agent Norman Jayden naar een autosloperij. Jayden is drugsverslaafde, maar probeert af te kicken. Hij pakt zijn zonnebril en stapt uit. Op dit moment blijkt direct dat Heavy Rain geen normale game is. Met de linkerstick loop je niet, maar bepaal je waar Jayter naartoe kijkt. Je loopt door de R2-knop in te drukken in de richting die je opkijkt. Even wennen dus, maar dat gebeurt verbazingwekkend snel. De eigenaar van de garage, een enorme kerel met de naam Jack, komt meteen op je af en vraagt wat je wilt. Jayder is op zoek naar een bepaalde blauwe auto en naar de persoon aan wie Jack die auto verkocht heeft. De criminele autoverkoper werkt niet mee, dus ga je zelf op zoek naar aanwijzingen.

Slaan of imtimideren

Met een kwart draai met de rechterstick, een imitatie van de beweging van het borstzakje – waar de bril inzit – naar Jaydens neus, zet je de speciale ARI-zonnebril op. Met een druk op de R1-knop kun je met deze bril de omgeving scannen voor sporen. Rondlopend in de garage vind je al snel bloedvlekken, die je identificeert door de rechter stick naar beneden te bewegen.

Verder onderzoek op deze manier wijst uit dat er iemand vermoord is in een zuurbad. Een nieuwsgierige agent, vertelt Jack, die Jayden inmiddels onder schot heeft. De enige manier om hier onderuit te komen is met een soort quick-time event. Als Jack gaat slaan, verschijnt er een knop of stickbeweging bij zijn vuist. Als hij een kopstoot gaat geven, verschijnt het symbool bij zijn hoofd. Je weet dus nooit waar je moet kijken voor je volgende commando en wat dat commando precies zal zijn. Dat in combinatie met de gelimiteerde tijd die je voor een actie krijgt, maakt Heavy Rain zeer uitdagend. Je krijgt gelukkig wel meerdere kansen, maar dit gebeurt niet door terug te gaan in het verhaal, maar door nieuwe mogelijkheden die je aangeboden worden. Weet je Jacks klap niet te ontwijken, dan kun je even later een haak naar zijn kop smijten. Fouten maken mag, maar niet veel.

Echte acteurs

Vervolgens kunnen we de informatie uit Jack trekken. Onder vier knoppen zitten verschillende ondervragingstechnieken. Je kunt bijvoorbeeld aardig zijn en het Jack nog een keer vragen, je kunt hem slaan, of hem proberen te intimideren. Na een intimidatiepoging gingen we dreigen om de brandstoffle en in zijn garage in de hens te steken. Met Jack er nog in. Daardoor breekt hij, en vertelt hij wat hij weet.

Direct hier wordt Jayden geveld door zijn persoonlijke vijand: drugs. Hier krijgen we een prachtig staaltje acteerwerk voor onze kiezen. De personages bewegen prachtig en de stemacteurs leveren een topprestatie. Op dit soort momenten vergeet je dat je naar virtuele personages zit te kijken en niet naar 'echte acteurs'. Aan alles merk je dat de ontwikkelaars ons niet zozeer een goede game wil laten spelen; ze willen dat we een emotionele reis meemaken.

Een ervaring

Hoe kort de demo ook was, de game sleepte ons emotioneel in ieder geval wel mee. De euforie als je Jack met veel moeite hebt verslagen, de teleurstelling en angst voor Jayden als hij weer gepakt wordt en opgesloten in een auto. De auto wordt vervolgens met een bulldozer richting een sloopmachine getild. Jayden moet snel zien te ontkomen en die stre voel je meteen. Je ziet verschillende opties in je scherm. Probeer door de controller te schudden je handboeien los te maken. Met een andere beweging kun je proberen het stuur los te trekken. Het geheim zit hem in de besturing van Jaydens blikveld. Kijk naar rechts en je ziet een icoon bij het dashboardkastje. Met een snelle beweging van de rechter stick schopt Jaydenhet kastje open en vindt hij een pistool. De handboeien worden kapotgeschoten en Jayden is ontsnapt. Maar nog niet veilig.

Wederom volgt een gevecht, op dezelfde manier als daarvoor. Het eindigt met Jack geplet onder zijn eigen bulldozer. Een bevredigend einde van een vooral intere ante demo. Was het een fenomenale demo? Wel op het gebied van emoties en acteerwerk, op dat gebied is Heavy Rain briljant. De besturing bevalt ons zeker, maar blijft dit een hele game lang leuk? Heavy Rain wil een “emotionele reis” zijn en zoals we het nu inschatten, wordt het dat ook. Of Heavy Rain een spel is dat we heel graag willen spelen, weten we nog niet. Wel zijn we ervan overtuigd dat we deze game willen meemaken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou