Mantel Trooper

Oké, het verhaal van Haze lijkt op het eerste gezicht weinig origineel. But there's more than meets the eye! Haze speelt zich af in 2048 en de NATO is verdwenen. In de plaats is er een geprivatiseerd leger gekomen dat valt onder Mantel Global Industries. Mantel heeft een wereldwijde invloed en heeft op bijna alles een monopolypositie, van plastic tot olie tot computers. In de game wordt echter de focus gelegd op twee onderdelen van Mantel, te weten hun leger en de biomedische support die ze leveren. Sergeant Shane Carpenter is de hoofdpersoon in Haze, een jongeman met een goed hart. Hij wordt naar Zuid-Amerika gestuurd, waar een groep guerrillastrijders, de Promised Hands, de regering hebben overmeesterd, om daar weer orde op zaken te stellen en de guerrillagroepering van de aardbodem te vegen. Haze gaat over drie dagen in deze oorlog waarbij als snel zal blijken dat de werkelijkheid anders is dan Shane vermoedt. En dat is precies de kracht van Haze...het verhaal en de diepgang die je als speler zult ervaren.

Nectar

Mantel Global Industries richt zich onder meer op de biomedische wereld en ze hebben zelfs hun eigen paardenmiddel ontwikkeld: Nectar. Dit goedje is een serum dat de prikkels van de soldaten verhoogt. De soldaten zullen bepaalde dingen scherper gaan zien en alerter zijn op hun omgeving. Door middel van een tank op hun rug krijgen ze nectar toegediend terwijl ze vechten, en dit zorgt voor een boost. In de praktijk betekent dit dat wanneer je nectar inneemt, je scherper zult kunnen schieten en je de vijanden veel duidelijker, door middel van een soort gloed, zul zien en dus al door kan hebben waar zij zijn voordat ze jou überhaupt in hun vizier hebben. Nectar zal je ook een soort van vooruitziendheid geven waardoor je inkomend gevaar kunt zien aankomen. Dit wordt weergegeven door een soort vertekening van je beeld. Wanneer iemand bijvoorbeeld een granaat naar je toegooit, zul je een paar seconden voor deze afgaat een soort waarschuwing krijgen waardoor je er alert op bent en op tijd nog weg kunt rennen of de schade kunt beperken. In totaal verbetert nectar vier verschillende kenmerken waaronder je perceptie, je vooruitziendheid, je focus en je mêlee blast. Je kunt dus niet zonder!

Hoewel Nectar als een prima hulpmiddel klinkt is er ook een keerzijde aan de medaille. Wanneer je namelijk te veel nectar toedient aan jezelf, dan raak je in de war en zul je als een gek in de rondte gaan schieten. Vriend en vijand kun je niet meer goed uit elkaar houden maar dat geldt natuurlijk ook voor je teammaten. Het kan dus zomaar gebeuren dat je bezig bent met een missie en dat een teamlid ineens jou neerschiet omdat hij te veel nectar in heeft genomen. De keus die je dan krijgt is wat Haze interessant maakt. Schiet je je teamlid af omdat hij een gevaar voor iedereen vormt, of probeer je hem weer tot zinnen te laten komen.

Maar niet alleen je teamleden kunnen je in gevaar brengen door nectar, ook de vijand kan je hier pakken en flink wat schade doen. De Promised Hand heeft namelijk ontdekt dat wanneer ze de tank op je rug kapotschieten, de nectar in de helmen van de Mantel Troopers loopt en zij hierdoor stikken. Maar ook weet de tegenpartij meer over nectar dan je lief is, en zij zullen dit dan ook zeker tegen je gebruiken.Hazy

Tijdens de persconferentie op de Ubidays liet Dave Doak, director van de game, weten dat ze met Haze willen proberen het dubbele van een oorlog mee te geven aan een speler. Zo zijn er niet goede en slechte partijen en kun je een oorlog eigenlijk niet zwart-wit zien. Het is altijd grijs...of hazy zoals dat in het Engels mooi gezegd kan worden. Zo zal de game ook met de spelers fucken. Wanneer je op je nectar trip zit en mensen doodschiet, of slechte guerrillastrijders zoals jij ze ziet, dan zul je wanneer je uit je trip komt zien dat dit slechts onschuldige burgers waren. Hoe ga je hier mee om? Free Radical probeert door dit soort elementen toe te voegen aan de game je aan te zetten tot het overdenken van je gedrag. Je zult daardoor veel meer betrokken raken bij je team en echt opgezogen worden door de verhaallijn van het spel.

Zo blijken veel dingen in de game niet te zijn wat je verwacht. Mantel is bijvoorbeeld ook niet helemaal wat het lijkt. In de trailer die we te zien kregen kwam Shane aan het woord en vertelt hij over Mantel. Hij verliest als klein jongetje zijn moeder bij een incident. Later komt Shane erachter dat waarschijnlijk Mantel achter de dood van zijn moeder zit. Hierover wilde Free Radical Design echter nog niets kwijt, maar het geeft wel aan dat niets is wat het lijkt en je dus extra op je hoede moet zijn.

Dan is er nog de onduidelijkheid, die we helaas niet konden wegnemen, over het zwart-wit beeld dat Shane soms zal zien. Zijn gezichtsveld verandert in het zwart-wit en de speler ziet op het scherm 'Nectar Disruption' staan. Wat dit precies inhoudt, geen idee! Maar wel zou dit misschien de reden kunnen zijn dat Shane meer te weten komt over Mantel en zijn rol daarin.

Buggy

Nee, geen bugs...maar buggy's. In Haze zul je niet alleen te voet de strijd aangaan, ook zul je van tijd tot tijd in een hele stoere buggy kunnen hoppen om zo snel van A naar B te reizen. Deze buggy is zwaar bepantserd en zal ook in special gebieden gereden moeten worden door een bestuurder en een gunman. Twee extra manschappen kunnen aan de zijkant van de buggy hangen om zo mee te liften en vijanden snel af te knallen. Je zult met de buggy bepaalde obstakels moeten ontwijken. Door de buggy's aan de game toe te voegen weet Free Radical een extra element aan het spel toe te voegen dat voor leuke afwisseling zorgt, al willen we eerst zelf ervaren hoe het rijden met zo'n buggy is.

Multiplayer en online

Een aspect dat een game kan maken of breken is de multiplayer mode en met de next-gen generatie aan games ook de online functionaliteiten. TimeSplitters liet iedereen een prima staaltje multiplayer zien dus de verwachtingen voor Haze zijn hooggespannen. In Haze zullen maximaal vier spelers met elkaar de game uitspelen in een co-op mode, online als gewoon naast elkaar achter de tv. Op elk gewenst moment kunnen andere spelers in het spel inspringen en meegamen, hoe tof!! Daarnaast zal Haze online met maximaal 24 spelers in multiplayer speelbaar zijn. Je kunt kiezen uit de Mantel Troopers of de Promised Hand. Maar vergeet niet het gegeven dat nectar een naar goedje kan zijn. Ook in co-op mode zul je op je hoede moeten zijn want een teammaat kan door een overdosis zomaar aanvallen.

 

Haze belooft flinke fun in de multiplayer mode te brengen met nieuwe concepten die we nog niet eerder hebben gezien. Wat op een doorsnee shooter lijkt blijkt echter een bijzonder complexe en mindfucking game te zijn. TimeSplitters werd gemiddeld met een 9 ontvangen, dus als dat een voorbode kan zijn van wat Free Radical van plan is met Haze, dan staan ons mooie tijden te wachten!

Bekijk hier de persconferentie die David Doak gaf tijdens de Ubidays.