Preview

Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot

Subtiele nostalgie

Geschreven door Lars Cornelis op
“Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt,” vertelde Chris Lee ons bijna exact een jaar geleden. Toen was hij nog studiohoofd en moest Halo Infinite nog dé lanceringstitel voor de Xbox Series X worden. Inmiddels is er een hoop veranderd. Zo is Lee vetrokken bij 343 Industries en heeft Halo Infinite nog steeds geen definitieve releasedatum. Toch is één ding overduidelijk hetzelfde gebleven: Halo Infinite gaat voelen als vroeger.

Afgelopen weekend konden we aan de slag met de Halo Infinite Technical Preview. Deze vroege versie is volgens 343 Industries nog niet representatief voor het eindproduct, maar geeft ons wel een idee van welke richting Halo Infinite opgaat. Die richting is veelbelovend, want hoewel er op slechts drie maps en uitsluitend tegen bots gespeeld kon worden, kregen we er maar geen genoeg van.

Gooi, schiet, mep, herhaal

Dat komt vooral door de gunplay. Die weet precies de juiste snaar te raken. 343 combineert alles wat Halo door de jaren heen zo goed maakte, zonder uit het oog te verliezen dat ook Halo moet moderniseren. Je kunt bijvoorbeeld net als in Halo 5 met ieder wapen inzoomen, zoals we dat ook gewend zijn uit vele andere hedendaagse schietspellen. Maar waar je in een game als Call of Duty dan ook nauwkeuriger schiet, levert het je in Infinite bij wapens zonder fysieke scope geen voordelen op. Wie gewend is impulsief die linkertrigger in te duwen, kan dat gewoon doen, maar Halo-puristen schieten minstens net zo snel hun iconische Assault Rifle leeg ‘vanuit de heup’.

Daardoor komt de nadruk weer meer te liggen op de klassieke drie-eenheid van granaten gooien, schieten en slaan. Je schild zorgt er bovendien voor dat je steeds nét genoeg tijd hebt om de strijd met iemand aan te gaan, zonder dat het frustrerend of oneerlijk aanvoelt. Nu hebben we natuurlijk alleen maar tegen bots gespeeld (het was kortstondig mogelijk om tegen menselijke tegenstanders te spelen, maar helaas was dat bij ons midden in de nacht), maar 343 voerde het niveau van de bots gedurende de Preview steeds verder op en ze stonden behoorlijk hun mannetje.

Subtiele nostalgie

Niet alleen het tempo van Halo Infinite doet denken aan vroeger. De audio helpt ook een handje door subtiel een nostalgisch gevoel op te wekken. De Assault Rifle klinkt net wat minder complex dan in Halo 4 en 5 - het blikkerige gerammel van vroeger is terug. Ook een schild dat herlaadt klinkt precies als twintig jaar terug. Tegelijkertijd klinkt Halo Infinite moderner en dynamischer dan ooit.

Over de grafische stijl kunnen we hetzelfde zeggen: het is allemaal net wat minder complex dan Halo 4 en 5, en toch modern. In de laatste Halo’s zat je HUD bijvoorbeeld vol kleine details, zoals firmwarenummers en andere minuscule tekst. Leuk om in 4k te kunnen lezen, maar het oogt ook onrustig. Infinite oogt strakker, met minder opsmuk. Bijzonder mooi of ‘next-gen’ ziet Infinite er misschien (nog) niet uit, al zorgt de juiste lichtinval bij vlagen weldegelijk voor sfeervolle plaatjes. Bovendien: met een framerate van (bijna) 120fps kunnen we best leven met wat minder grafisch geweld.

Nieuwe wapens en gadgets

Sommige nieuwe wapens daarentegen weten nog niet te overtuigen. De nieuwe shotgun, de CQS48 Bulldog, blijkt zeker extreem effectief op korte afstand, maar komt audiovisueel niet zo over. De shotgun geeft nauwelijks terugslag en klinkt als een proppenschieter. Dat terwijl de audio van Infinite verder juist zo uitblinkt; sla met de Gravity Hammer op de grond en je wordt getrakteerd op een orkaan van geluid. Ook de nieuwe VK78 Commando, een soort halfautomatische karabijn, heeft heus tactische voordelen, maar ziet er behoorlijk inspiratieloos uit. Wapens van de Brutes, zoals de Ravager en Skewer, zijn dan wel weer een stuk origineler en authentieker.

De grappling hook was ook aanwezig in de Technical Preview, zij het maar op één map. Bij de onthulling vorig jaar werd daar veel over gesproken, maar vooralsnog lijkt dat niet bepaald een game changer te zijn. De gadget is beschikbaar als pick up, net als granaten en statische schilden. Je kan ‘m maar drie keer gebruiken, maar de map in kwestie was zo goed ontworpen voor traditioneel springen, dat we de toegevoegde waarde in de grappling hook niet echt zagen. Maar goed, we hebben er natuurlijk ook nog geen Grunts mee de afgrond in gelanceerd!

Spirituele reboot

Desondanks – of misschien wel juist doordat de nieuwe wapens en gadgets niet disruptief zijn – vind ik Halo Infinite tot nu toe een van de leukere Halo’s om te spelen. De ervaring leert dat zeker bij Halo de smaken heel erg verschillen. De een zweert bij de klassiekers van Bungie en de ander weet niet beter dan dat er sprint en zoom in de game zitten. Het is lastig om daar een middenweg tussen te vinden, maar de Halo Infinite-multiplayer lijkt het predicaat ‘spirituele reboot’ voorzichtig waar te maken. Het is alsof 343 Industries zichzelf niet heeft afgevraagd hoe een vervolg op Halo 5 er anno 2021 uit zou moeten zien, maar hoe een vervolg op Halo Reach – de laatste Halo onder de banieren van Bungie – zou zijn. Het voorlopige resultaat mag er zeker zijn.

Halo Infinite komt later dit jaar uit op Xbox-consoles en pc. De multiplayer wordt free-to-play.

Dit artikel delen:

Lees meer

Konami noemt lanceringsversie eFootball 'min of meer een demo' Maak kennis met Kisara uit Tales of Arise
13

Reacties op: Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 3 augustus 2021 11:07
    multiplayer van halo heeft mij nooit getrokken de singel players wel, en wil nu wel eens zien hoe dat er nu na een jaar door ontwikkelen uit ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 3 augustus 2021 22:24
    @hulstpower Same here.

    Zeer benieuwd naar de SP campaign en uiteraard de chief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 augustus 2021 06:48
    @DarkraverX benieuwd of spartan lock ook nog voorkomt (denk het niet).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 3 augustus 2021 12:13
    Zoveel gespeeld en gelachen met local LAN, Halo 1&2…trouwens ook met Reach.

    Online multiplayer boeit mij ook echt niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KrisPain

    • 3 augustus 2021 13:03
    Ik ben het er deels mee eens. Hoewel de gunplay, mechanics en de halo "feel" er in zit, heb ik wat kritiek op een aantal punten.
    1: Maps - Hoewel het maar 3 maps waren, deed het mij meer denken aan H4 en H5, ipv de bungie maps. Ze zijn altijd redelijk vierkant, niet zo verticaal en allemaal alsof ze in 30m in forge gemaakt zijn. De klassieke Guardian of construct, of zelfs the pit maps van H3 zijn geweldig in hun design. Ik wil hier niet te erg op in gaan, want de overige maps kunnen mogelijk geweldig worden, maar deze 3 maps vond ik net zo goed als de 3 slechtste maps van H3 (hoewel die ook prima waren), dus een 6.
    2. Sprint - Niet iedere game heeft sprint nodig. Hoewel het iets beter is in Infinite dan H4 en H5 kwa snelheid, zie ik toch constant "doodgaan, respawnen, meteen terug sprinten naar waar ik dood ging". Halo was strategischer dan bijvoorbeeld een cod, maar door sprint krijg je de chaotische "rennen schieten rennen" gameplay heel vaak. Dit kan in Infinite mogelijk wel wereken bij een Battle royale versie.

    Naast alle kritiek vond ik het wel de H3 gevoel terug geven. Mensen spreken over een nostalgische H1 en H2 return, maar die moeten de MCC weer opstarten om te zien hoe het speelde. Hoewel ik ze destijds kapot gespeeld heb, en ze ook geweldig waren voor die tijd, snap ik niet waarom mensen zoiets voor nu zouden willen.
    Ik geef het een 8/10

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mellieee

    • 3 augustus 2021 13:10
    @KrisPain Klinkt enigszins veelbelovend. Ik zelf vond Halo 1,2 en 3 geweldige games, maar daarna werd het wel echt minder.

    SP ga ik zeker spelen, maar MP moet ik nog maar zien. Een ''gewoon'' deathmatch vind ik tegenwoordig geen spanning meer hebben. De Battle royales hebben mij echt plezier gegeven in het online gamen, maar hebben daardoor de normale multiplayer matches misschien ook wel een beetje verpest. Beleef veel plezier aan Warzone en voorheen Apex, maar een Battlefield en Halo wat er nu aankomt en wat ik vroeger graag speelde moet ik nog maar afwachten. Ik ben toch het type gamer wat van Singleplayer OF Battle Royal is gaan houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KrisPain

    • 3 augustus 2021 13:44
    @Mellieee ja ik kan mij daar ook wel in vinden. Wat ik soms ook leuk vind zijn elimination games, dus 3v3 of 4v4 waarbij je maar 1 leven per potje hebt. Maakt het ook soms spannend. Normale deathmatches heb ik ook wel even genoeg gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 3 augustus 2021 15:34
    @KrisPain Ik denk dat Halo-spelers het nooit eens gaan worden over sprint, haha. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee, maar da's zeker ook smaakgebonden. Het houdt net wat meer vaart in het spel en zodra de kogels rondvliegen, heb je toch niet meer zoveel aan sprint. Chargen richting je tegenstander is onverstandig, vluchten ook… maar ik zou het ook niet missen als het er niet in zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KrisPain

    • 3 augustus 2021 16:02
    @LarsCornelis Klopt, je kan niet iedereen tevreden stellen. Gelukkig is spring in Infinite wat minder "nodig" dan in voorgaande, dus dit is een soort van tussenweg voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mellieee

    • 3 augustus 2021 16:33
    @LarsCornelis Neen en ja. Ik denk dat de mensen die Halo 1,2 & 3 hebben gespeeld er sowieso op tegen zijn. De mensen van daarna misschien niet, maar hoe groot is die base? Ik denk dat de hoogtij dagen van Halo wel een jaar 10 minimaal terug zijn.
    Ik had een Battle Royal in Halo 3 vorm echt ge-wel-dig gevonden! Maar goed, dat is mijn smaak en er zullen ontelbare mensen zijn die zeggen: Je hebt Apex al, of mij lijkt het niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 3 augustus 2021 14:04
    @KrisPain
    Ik heb ook enorm genoten. Gelukkig is het geen grappling hook festijn geworden en is dat een item die je 3(?) keer kan gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 3 augustus 2021 15:36
    @SmartTies ja, ik was ook verbaasd dat die hook zo werkt. Ik dacht dat het meer als de jetpack in Reach zou zijn, maar niet dus. Als ik de footage zo terugkijk, zal dat ook in de singleplayer het geval zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 9 augustus 2021 07:40
    @LarsCornelis
    Dat zou ik wel jammer vinden. In de campaign kan het heel leuk zijn als er geen limiet op zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.