Preview

Halo 5: Guardians (hands-on)

Kwaliteitsbewaking

Geschreven door Kevin Shuttleworth op
De angst dat Halo 5 niet meer voelt als een Halo-game zijn al eerder ontkracht, maar we benadrukken het graag nog eens: Halo 5: Guardians is een Halo-game bij uitstek. De heilige driehoek van wapens, vuisten en granaten is intact gebleven en je sprongen zijn nog steeds traag en gewichtig. Het is met name de singleplayermodus waarmee Halo 5: Guardians zich van eerdere delen onderscheid.

We beginnen met de tweede missie uit de Halo 5-campagne, genaamd Blue Team. De missie hebben we eerder al gespeeld, zoals hier beschreven. De tweede missie die we spelen komt wat later in de game voor. Dan spelen we als Spartan Jameson Locke, die in de missie op zoek is naar doctor Catherine Halsey: de oprichter van het Spartan-programma. Samen met zijn team aan Spartans, onder wie Halo ODST-hoofdrolspeler Buck (gespeeld door Nathan Fillion), arriveert hij in een woestijngebied om de locatie van een signaal te achterhalen.

“Release, the Kraken!”

Blue Team valt in het niet bij de missie van Locke als het aankomt op schaal. Broeiende woestijnlucht vult de horizon terwijl tig grote paarse ruimteschepen langs vliegen, gevolgd door een vierpotige Covenant-tank van honderd meters lang: de Kraken. Het hoogtepunt van de missie is de aanval op de Kraken, uitgevoerd in een van de nieuwe voertuigen van Halo 5, de zwevende Pheaton.

Een voor een schakelen we de wapens van de Kraken uit met de raketten van de Pheaton. Pas als al het afweergeschut kapot is geschoten, glippen we naar binnen om de kern te bestoken met granaten. Na een heldhaftige ontsnapping dondert de Kraken met een noodvaart een afgrond in.

De aanvaring met het gedrocht ging niet louter over rozen. Nadat de de kern het begeeft, kunnen we geen waypoint oproepen om ons naar buiten te leiden. Een klein foutje, maar eentje die ons wel aantal keer de kop kost. Ook de kunstmatige intelligentie laat hier en daar wat steken vallen. Teamgenoten renden een aantal keer blind op grote groepen vijanden af en vijanden reageerden soms totaal niet op onze aanwezigheid. Niet de afwerking die we van een Halo-game gewend zijn, maar de ontwikkeling van de game is ook nog niet afgerond.

Geen rust

In Halo 5 speel je de singleplayer altijd met jouw eerder genoemde teamgenoten, zij het kunstmatige intelligentie of met drie vrienden in coöp. Die opzet wekt wel een aantal zorgen op. In voorgaande Halo-games hebben we namelijk genoten van de rustmomentjes. Er zijn zeker nog pauzes waarin je rustig de omgevingen in je op kan nemen, maar dankzij de altijd aanwezige teamgenoten heb je nooit meer het gevoel alleen te zijn. In je eentje onbekende gebieden verkennen was een kenmerk van de Halo-games en we hopen dat een gebrek daaraan niet afdoet aan de ervaring.

Waar Halo 5 het vierde deel in voorbij lijkt te streven is de variatie aan missiedoelen. In Halo 4 deed je soms niet veel meer dan het drukken op wat in-game-knoppen, met tussendoor wat knal- en schietgeweld. In de twee missies die we spelen verniel je tanks, verstop je je in luchtschachten en blaas je vijanden letterlijk omver om je doelen te bereiken. Dat maakt de singleplayer verfrissend ten opzichte van het vorige deel, ondanks de zorgen die we baren.

Warzone

We mochten ook aan de slag met de nieuwe multiplayermodus Warzone. Die bevat een genuanceerd scoresysteem, dat op meerdere manieren beïnvloed kan worden. Daarnaast zijn er meerdere manieren om te winnen. We proberen het zo simpel mogelijk te houden: in Warzone speel je met 24 spelers, 12 tegen 12. Elk team begint in zijn hoofdbasis. Door vijanden uit te schakelen scoor je punten en het eerste team met duizend punten wint. Tot dusver niet erg ingewikkeld, toch?

Er zijn echter ook computergestuurde spelers. Zij beschermen de basissen die jouw team heeft overgenomen. Van tijd tot tijd worden er computergestuurde vijanden in de strijd gedropt. Schakel die uit en je verdient een aantal punten, die meetellen voor het puntentotaal van jouw team. Makkelijker gezegd dan gedaan, want een hoop van die vijanden bieden aardig wat tegenstand. Een andere manier om te winnen is door alle basissen over te nemen. Als dat lukt wordt de kern van de vijandelijke hoofdbasis blootgesteld. Als het je lukt om de kern op te blazen wint je team sowieso, ongeacht het puntenaantal.

Het resultaat van die mengelmoes van mogelijkheden: elk type speler kan zijn ei kwijt. Spelers die zich liever niet aan menselijke tegenstanders wagen, kunnen een bijdrage leveren door zich op de computergestuurde vijanden te richten. Daarnaast zijn er door verliezende teams altijd nog counterstrategieën in te zetten, waarmee het tij binnen mum van tijd gekeerd kan worden. Hierdoor zijn potjes Warzone onvoorspelbaar en is het niet gauw voor de hand liggend wie gaat winnen. 

Raid on Apex 7

De map waarop we spelen, Raid on Apex 7, heeft erg veel weg van The Silent Cartographer; een level uit Halo: Combat Evolved. Op het eiland zit, zoals op elke Warzone-map, een hoofdbasis per team en drie basissen om over te nemen. Bijzonder is dat we zelfs na vijf potjes nog steeds nieuwe dingen ontdekken. Kost het net iets teveel tijd om het slagveld te bereiken? Gebruik dan het tunnelnetwerk dat basissen met elkaar verbindt of de springplanken die je naar het midden van het veld schieten. 

Ook nieuw in Halo 5 is de mogelijkheid om ‘requisitions’ te plaatsen. Dat betekent dat je naar wens wapens, voertuigen en boosts kunt aanvragen, afhankelijk van de hoeveelheid punten die je hebt verzameld en hoe ver het potje gevorderd is. Dat leverde tijdens het spelen wat balansproblemen op. Wanneer je genoeg punten hebt kun je namelijk een willekeurig voertuig aanvragen. Niet zo prijzig als een Scorpion-tank, maar de kans dat je een krachtig voertuig krijgt is groot. Tot drie keer toe verkrijgen we een oneerlijk voordeel omdat we via deze optie willekeurig een tank toegewezen krijgen. Dat is vervelend, maar het is een probleem dat makkelijk opgelost kan worden.

“Het team is extreem toegewijd en stopt niet voordat eventuele oneffenheden of balansproblemen verholpen zijn”, aldus een van de aanwezige ontwikkelaars. En al lukt het ze niet, dan is er nog geen man overboord. De singleplayer oogt prachtig en is van een ongekende schaal en Warzone is een verfrissende multiplayerervaring. De paar dingen waar we tegenaan lopen wegen simpelweg niet op tegen wat Halo 5: Guardians te bieden heeft.

Halo 5: Guardians is vanaf 27 oktober 2015 verkrijgbaar voor Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rainbow Six: Siege-bèta verlengd tot eind van de maand Geprezen mangatekenaar werkte mee aan Silent Hills
10

Reacties op: Halo 5: Guardians (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 28 september 2015 13:55
    Zin in alleen denk dat ik voorlopig moet wachten gezien me zoon de komende maanden ermee bezig zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fluf

    • 28 september 2015 14:38
    Dan zou ik lekker gaan co-oppen als ik jullie was!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 28 september 2015 14:51
    Dan moet ik hem digitaal kopen maar dat vind ik zonde in dit geval omdat ik namelijk Halo 5 Guardians limited edition in bestelling heb staan voor 30 euro die overal 99 euro kost :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fluf

    • 28 september 2015 17:50
    Dat heb je goed gedaan dan! Ik geloof dat het goedkoopste wat ik zag iets van € 70,- was

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 28 september 2015 18:34
    Hij was verkeerd geprijsd bij wehkamp voor 58,99 (waar hij nu voor 79 staat), met de vrienden actie kon je 20 euro korting krijgen en die maand was er ook nog 10 euro korting actie dus totaal 30 eraf :) oftewel heb hem voor 58,99 min 30 plus 1,99 bezorgkosten oftewel super koopje :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fluf

    • 28 september 2015 19:32
    Dat is inderdaad een superkoopje! Heb je veel mazzel mee gehad. Ach, als er voor mij maar de helft aan rijd in gaat zitten van pak 'm beet Halo 3, dan brengt het voor mij zijn geld wel op ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fluf

    • 28 september 2015 19:40
    Dat is inderdaad een superkoopje! Heb je veel mazzel mee gehad. Ach, als er voor mij maar de helft aan rijd in gaat zitten van pak 'm beet Halo 3, dan brengt het voor mij zijn geld wel op ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fluf

    • 28 september 2015 19:42
    Dat is inderdaad een superkoopje! Heb je veel mazzel gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 28 september 2015 15:50
    Omg geen waypoint naar buiten … wat erg !
    Moet je nadenken om buiten te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cor9

    • 29 september 2015 09:10
    Inderdaad. Games vertellen je tegenwoordig impliciet of expliciet alrijd waar je heen moet en wat je moet doen. Daarom zijn oudere games zo leuk. Die laten je nog zelf dingen uitzoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.