Halo 5: Guardians (hands-on) | Gamer.nl

Halo 5: Guardians (hands-on) | Gamer.nl

De angst dat Halo 5 niet meer voelt als een Halo-game zijn al eerder ontkracht, maar we benadrukken het graag nog eens: Halo 5: Guardians is een Halo-game bij uitstek. De heilige driehoek van wapens, vuisten en granaten is intact gebleven en je sprongen zijn nog steeds traag en gewichtig. Het is met name de singleplayermodus waarmee Halo 5: Guardians zich van eerdere delen onderscheid.

We beginnen met de tweede mi ie uit de Halo 5-campagne, genaamd Blue Team. De mi ie hebben we eerder al gespeeld, zoals hier beschreven. De tweede mi ie die we spelen komt wat later in de game voor. Dan spelen we als Spartan Jameson Locke, die in de mi ie op zoek is naar doctor Catherine Halsey: de oprichter van het Spartan-programma. Samen met zijn team aan Spartans, onder wie Halo ODST-hoofdrolspeler Buck (gespeeld door Nathan Fillion), arriveert hij in een woestijngebied om de locatie van een signaal te achterhalen.

Media has no description

“Release, the Kraken!”

Blue Team valt in het niet bij de mi ie van Locke als het aankomt op schaal. Broeiende woestijnlucht vult de horizon terwijl tig grote paarse ruimteschepen langs vliegen, gevolgd door een vierpotige Covenant-tank van honderd meters lang: de Kraken. Het hoogtepunt van de mi ie is de aanval op de Kraken, uitgevoerd in een van de nieuwe voertuigen van Halo 5, de zwevende Pheaton.

Een voor een schakelen we de wapens van de Kraken uit met de raketten van de Pheaton. Pas als al het afweergeschut kapot is geschoten, glippen we naar binnen om de kern te bestoken met granaten. Na een heldhaftige ontsnapping dondert de Kraken met een noodvaart een afgrond in.

De aanvaring met het gedrocht ging niet louter over rozen. Nadat de de kern het begeeft, kunnen we geen waypoint oproepen om ons naar buiten te leiden. Een klein foutje, maar eentje die ons wel aantal keer de kop kost. Ook de kunstmatige intelligentie laat hier en daar wat steken vallen. Teamgenoten renden een aantal keer blind op grote groepen vijanden af en vijanden reageerden soms totaal niet op onze aanwezigheid. Niet de afwerking die we van een Halo-game gewend zijn, maar de ontwikkeling van de game is ook nog niet afgerond.

Media has no description

Geen rust

In Halo 5 speel je de singleplayer altijd met jouw eerder genoemde teamgenoten, zij het kunstmatige intelligentie of met drie vrienden in coöp. Die opzet wekt wel een aantal zorgen op. In voorgaande Halo-games hebben we namelijk genoten van de rustmomentjes. Er zijn zeker nog pauzes waarin je rustig de omgevingen in je op kan nemen, maar dankzij de altijd aanwezige teamgenoten heb je nooit meer het gevoel alleen te zijn. In je eentje onbekende gebieden verkennen was een kenmerk van de Halo-games en we hopen dat een gebrek daaraan niet afdoet aan de ervaring.

Waar Halo 5 het vierde deel in voorbij lijkt te streven is de variatie aan mi iedoelen. In Halo 4 deed je soms niet veel meer dan het drukken op wat in-game-knoppen, met tu endoor wat knal- en schietgeweld. In de twee mi ies die we spelen verniel je tanks, verstop je je in luchtschachten en blaas je vijanden letterlijk omver om je doelen te bereiken. Dat maakt de singleplayer verfri end ten opzichte van het vorige deel, ondanks de zorgen die we baren.

Warzone

We mochten ook aan de slag met de nieuwe multiplayermodus Warzone. Die bevat een genuanceerd scoresysteem, dat op meerdere manieren beïnvloed kan worden. Daarnaast zijn er meerdere manieren om te winnen. We proberen het zo simpel mogelijk te houden: in Warzone speel je met 24 spelers, 12 tegen 12. Elk team begint in zijn hoofdbasis. Door vijanden uit te schakelen scoor je punten en het eerste team met duizend punten wint. Tot dusver niet erg ingewikkeld, toch?

Media has no description

Er zijn echter ook computergestuurde spelers. Zij beschermen de basi en die jouw team heeft overgenomen. Van tijd tot tijd worden er computergestuurde vijanden in de strijd gedropt. Schakel die uit en je verdient een aantal punten, die meetellen voor het puntentotaal van jouw team. Makkelijker gezegd dan gedaan, want een hoop van die vijanden bieden aardig wat tegenstand. Een andere manier om te winnen is door alle basi en over te nemen. Als dat lukt wordt de kern van de vijandelijke hoofdbasis blootgesteld. Als het je lukt om de kern op te blazen wint je team sowieso, ongeacht het puntenaantal.

Het resultaat van die mengelmoes van mogelijkheden: elk type speler kan zijn ei kwijt. Spelers die zich liever niet aan menselijke tegenstanders wagen, kunnen een bijdrage leveren door zich op de computergestuurde vijanden te richten. Daarnaast zijn er door verliezende teams altijd nog counterstrategieën in te zetten, waarmee het tij binnen mum van tijd gekeerd kan worden. Hierdoor zijn potjes Warzone onvoorspelbaar en is het niet gauw voor de hand liggend wie gaat winnen. 

Raid on Apex 7

De map waarop we spelen, Raid on Apex 7, heeft erg veel weg van The Silent Cartographer; een level uit Halo: Combat Evolved. Op het eiland zit, zoals op elke Warzone-map, een hoofdbasis per team en drie basi en om over te nemen. Bijzonder is dat we zelfs na vijf potjes nog steeds nieuwe dingen ontdekken. Kost het net iets teveel tijd om het slagveld te bereiken? Gebruik dan het tunnelnetwerk dat basi en met elkaar verbindt of de springplanken die je naar het midden van het veld schieten. 

Media has no description

Ook nieuw in Halo 5 is de mogelijkheid om ‘requisitions’ te plaatsen. Dat betekent dat je naar wens wapens, voertuigen en boosts kunt aanvragen, afhankelijk van de hoeveelheid punten die je hebt verzameld en hoe ver het potje gevorderd is. Dat leverde tijdens het spelen wat balansproblemen op. Wanneer je genoeg punten hebt kun je namelijk een willekeurig voertuig aanvragen. Niet zo prijzig als een Scorpion-tank, maar de kans dat je een krachtig voertuig krijgt is groot. Tot drie keer toe verkrijgen we een oneerlijk voordeel omdat we via deze optie willekeurig een tank toegewezen krijgen. Dat is vervelend, maar het is een probleem dat makkelijk opgelost kan worden.

“Het team is extreem toegewijd en stopt niet voordat eventuele oneffenheden of balansproblemen verholpen zijn”, aldus een van de aanwezige ontwikkelaars. En al lukt het ze niet, dan is er nog geen man overboord. De singleplayer oogt prachtig en is van een ongekende schaal en Warzone is een verfri ende multiplayerervaring. De paar dingen waar we tegenaan lopen wegen simpelweg niet op tegen wat Halo 5: Guardians te bieden heeft.

Halo 5: Guardians is vanaf 27 oktober 2015 verkrijgbaar voor Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou