Halo 3 (Singleplayer) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het zal wel komen omdat ik een meisje ben, maar Halo heeft mij nooit zo erg gegrepen. De tune is meesterlijk en Master Chief is een echt game-icoon geworden, maar langer dan een uur hield ik het gewoon niet vol. Mi chien dat Halo 3 daar verandering in kan brengen? Tijdens het Europese persevent van Microsoft mochten we voor de eerste maal Halo 3 spelen. Hoe we het vonden?  Halo Hype

Het is duidelijk dat Halo uitgegroeid is tot een hype waar zelfs gamejournalisten, tegen beter weten in, maar al te graag in meegaan. De aanwezige journalisten tijdens het Halo 3 persevent kwijlden net zo hard als de die-hard fanboys toen zij de replay editor te zien kregen en eindelijk de singleplayer van Halo 3 konden gaan spelen. En ik kwijlde mee!

In dit derde en laatste deel (althans, dat werd gezegd) gaat Master Chief terug naar de aarde om de Covenant eens en voor altijd af te slachten. Hij is de laatste van zijn soort en het is zijn taak om de mensheid te redden. Zijn side-kick Cortana is echter door de Flood baas, de Gravemind, gevangen gehouden. Master Chief krijgt het dus druk want hij moet in Halo 3 de Convenant verslaan, de Flood uitroeien en daarbij ook even de aarde redden.

Saved film feature

Tijdens de presentatie op het persevent kregen we een feature van Halo 3 te zien die me op het puntje van mijn stoel deed zitten: de saved film feature. Dit onderdeel laat spelers hun games opnemen en afspelen. Uiteraard kunnen deze beelden gemakkelijk op Xbox Live neergekwakt worden om zo je vrienden te imponeren. In deze feature kun je a la Matrix beeld stilzetten en er 360 graden omheen draaien. Schiet je dus net een granaat af dan kun je het beeld stopzetten, inzoomen op die granaat en eromheen draaien. Maar ook wanneer deze explodeert in een nabije vijand. Kogelhulzen en stofdeeltjes vliegen in het rond en jij kunt met een klik op de knop de beelden stilzetten. Dit ziet er echt zo ontzettend fantastisch uit! Maar de mogelijkheden die het biedt zijn mi chien nog wel intere anter.

Stel je voor. Het is 28 september, Halo 3 is inmiddels 2 dagen uit en op het internet en op Xbox Live druppelen langzaam de eerste movies binnen van spelers. Bungie heeft met deze saved film feature de liefhebbers van Halo een gigantisch mooie tool in handen gegeven. Fans kunnen aan de slag om indrukwekkende films te maken en uiteraard profiteert Microsoft van al die extra aandacht en publiciteit. Resultaat: nog meer Halo 3 games zullen verkocht worden.

eSports & Halo 3

Een andere aspect van deze editor is dat het een boost voor de esport scene zou kunnen betekenen. In de esport worden door commentatoren gamewedstrijden verslagen zoals voetbalwedstrijden. Maar vaak is dit niet echt spannend voor de gemiddelde gamer. Met deze nieuwe feature in Halo 3 kunnen wedstrijden ineens wel erg spannend en mooi worden. Het beeld hoeft enkel stopgezet te worden, er kan los over het hele terrein worden gevlogen dus alles is goed te analyseren en grafisch is het een lust voor het oog. Hopelijk zullen we hier in de esport scene meer van gezien want potentie heeft het zeker!

Back to the roots

Hoewel Halo 2 het prima gedaan heeft, kon het zijn oudere broer niet evenaren. Met Halo 3 heeft Bungie besloten om weer terug te gaan naar de eerste Halo wat betreft de opzet van het spel waardoor spelers weer in grote omgevingen en terreinen terecht kunnen. Uiteraard met meer dan genoeg voertuigen om over ruw terrein te cro en. Zo ook de singeplayer die we aan de tand mochten voelen. Zoals ik eerder al zei, Halo is niet mijn specialiteit, dus ik baseer mijn singleplayer preview dan ook vooral op de beelden die ik heb gezien, zaken die Bungiemedewerkers mij hebben verteld en de reacties van de aanwezige journalisten.

De singleplayer mi ie die we voor onze kiezen kregen begon in een soort van bunker waar Master Chief en zijn USNC Marines maten een Warthog in sprongen en door een tunnel wegscheurden. De sfeer sleurt je al direct in de game. Zeker wanneer je het landschap om je heen ziet dat bestaat uit planten en heuvels en...de Covenant. Lots of them!

Sommige spelers konden niet wachten om een gevecht aan te gaan en stortten zich er vol in, maar tevergeefs. De verstandige speler scheurde er langs tot zij stuitten op twee Grunts en een handjevol Brutes (de Elites zul je niet meer tegenkomen, deze zijn vervangen door de Brutes). Deze bewaken een schakelaar van de stroom die op een tunnel staat en waar jij met je Warthog niet doorheen komt zolang de stroom aanstaat. Uitschakelen dus, die handel. Maar niet voordat de tegenstanders om zijn gelegd. Doordat je direct geconfronteerd wordt met zoveel Convenants, krijgt het verhaal extra gewicht en voel je de invasie van de Covenant op aarde echt.

Demolevel Sierra 117

Het demolevel dat Sierra 117 genoemd wordt, lijkt in eerste instantie niet al te indrukwekkend, maar nadat ik 'm een paar keer heb gezien begin ik toch wel zeer enthousiast te raken. Wanneer je de tunnel namelijk uitrijdt wordt je bijna verblind door de zon. Deze schittert door het dikke bladerdek en de bloemen en planten die je ziet geven bijzonder veel sfeer. Het lijkt bijna vredig, op het puin en schroot na.

Een Bungiemedewerker liet me weten dat Halo-spelers op het Heroic level moeten spelen om het spannend te houden. En dat is zeker waar want de AI van de vijanden is bijzonder pittig. Denk je goed op weg te zijn en al flink wat tegenstanders te hebben weggeknald, komt er ineens een hulptroep van je vijand aansnellen en zul je dus nog extra schietwerk uit de kast moeten halen. Maar lukraak schieten zal niet altijd werken. In de meeste gevallen dien je je omgeving als dekmantel te gebruiken en na te denken over je aanval.

Wapens

Gelukkig heb je voldoende wapens tot je beschikking, je kunt er twee tegelijk meenemen, waaronder ook een aantal nieuwe. Maar jij bent niet de enige, want ook de vijanden hebben betere geweren die het goed doen op de korte afstand. Master Chief zal echter ook kunnen schieten met laserkanonnen wat je vanuit de derde persoon ziet. Een zeer toffe nieuwe feature in Halo 3!

Powerups

Aangezien de Covenant flink in de meerderheid is, krijg je hulp in de vorm van powerups. Deze heb je al kunnen zien in de trailer waarin er een schild om Master Chief komt dat hem beschermt tegen aanvallen of rondvliegend puin. Zo zul je EMP-granaten kunnen afvuren die handig zijn tegen energieschilden of voertuigen. Maar vergeet niet dat ook je tegenstander deze powerups heeft, dus voorzichtigheid is geboden.

De singeplayer van Halo 3 die we te zien hebben gekregen en die speelbaar was heeft indruk gemaakt. Ook op mij, een persoon die altijd erg sceptisch stond tegenover de hele Halo franchise. Grafisch spreekt het me enorm aan, al is het niet mind blowing. De AI is bijzonder slim en de actie is constant aanwezig waardoor het spel enorm dynamisch is en je echt het gevoel krijgt dat jouw daden ertoe doen. De hype lijkt voor alsnog terecht!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou