Halo 3: ODST (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

ODST zet je in de legerlaarzen van een drietal Orbital Drop Shock Troopers, ordinaire soldaten in de oorlog tegen de Covenant. Je zult er dus even aan moeten wennen dat je niet langer het goedgevormde harnas vult van de oppermachtige spartan Master Chief. Niet langer zal je levensmeter zich weer automatisch vullen, het dual wielden van wapens is er niet meer bij en het gebruiken van speciale hulpmiddelen als een bubble shield is alleen nog weggelegd voor je tegenstanders.

Duister

Je start als rookie, een soldaat die nog groen achter de oren is. Wanneer hij en zijn teammaten in individuele pods worden gedropt, gaat er iets mis en land je niet in de buurt van je teamgenoten. Je bent zes uur buiten westen geweest en het is inmiddels avond in het grauwgekleurde New Mombasa. De stad is vernietigd door een zogenaamde slipspace-gebeurtenis en dit zie je aan vele brandende auto's, rommel op straat en een compleet gebrek aan burgers. ODST is veel duisterder dan het felgekleurde Halo 3, en mede daardoor voelt deze game aan als meer dan een uitbreiding. Heel veel mooier dan Halo 3 is ODST niet, de game werkt op een iets verbeterde Halo 3-engine. De game is natuurlijk verre van lelijk, maar verwacht op grafisch gebied weinig bijzonders.

Na zes uur bewusteloos te hebben gelegen in de pod is de rookie gewond. Voor een oplapbeurt zijn er speciale elektronische eerstehulpstations te vinden. Deze hebben gelukkig niet geleden onder de ramp die New Mombasa heeft vernietigd. Je eerste stappen in de grauwe stad zijn voorzichtig, want de Covenant is overal. De rookie komt bewapend met een nieuw handpistool en een nog niet eerder gezien submachinegeweer met geluidsdemper.

Handige hulpmiddelen

Vervolgens heeft de ODST-soldaat nog twee handige hulpmiddelen tot zijn beschikking. Ten eerste een nachtkijkerfunctie in zijn helm, die vijanden bovendien voorziet van een duidelijke rode omlijning. En ten tweede een helpende hand in de vorm van de Superintendent. Deze kunstmatig intelligente levensvorm is de beheerder van de stad. Hij kan je aanwijzingen geven en je waarschuwen als gevaar dreigt. Bijvoorbeeld door op een elektronisch reclamescherm de woorden “look out” te tonen.

De Superintendent geeft ook aan waar jij onderzoek moet plegen in de stad. De eerste plaats waar je komt is een vernietigde brug, waar je een ontsteker vindt die alleen maar van je teammaten geweest kan zijn. Hier gaat de game over naar teamgenoot Dutch, die daar vier uur eerder met een andere soldaat de brug moet vernietigen. Deze flashbacks zijn kleurrijker, omdat ze zich overdag afspelen en doen onder andere daardoor meer denken aan Halo 3. Ook het gevecht zelf met verschillende soorten Covenant, lopend en in vliegtuigen, terwijl je met Dutch bom na bom plaatst op de verschillende pilaren van de brug doet sterk denken aan Halo 3.

Dit soort terugblikken zijn veelvuldig te vinden in ODST. De zoektocht van de rookie naar zijn teamgenoten is de rode draad, maar regelmatig zul je in het harnas van een teamgenoot stappen via zo'n flashback. Tijdens deze scènes ga je van de film noir-achtige setting van New Mombasa in de avonduren, naar snelle actie overdag. Een intere ante vondst die je de kans geeft het Halo-universum eens van een andere kant te bekijken.

Multiplayer alom

Een Halo-game is niet compleet zonder een goede multiplayermodus. Daarom kan de hele campagne gespeeld worden met vier man. Aangezien ODST wordt gebracht als een uitbreiding, heeft het dezelfde competitieve modus als Halo 3. Deze wordt op een apart schijfje geleverd met een drietal nieuwe maps. Maar ODST gaat nog een stapje verder en komt met het compleet nieuwe Firefight. Een coöperatieve modus voor vier spelers, die het best te vergelijk valt met de Horde-modus uit Gears of War 2.

In Firefight krijg je golf na golf aan Covenant voor je kiezen en zonder goede samenwerking, kun je het vergeten te overleven. Om dit te versterken deel je je levens. Als team heb je bijvoorbeeld zeven levens. Zo wordt het leven van een kameraad opeens net zo belangrijk als je eigen. Doordat de golven Covenant willekeurig in de speelvelden worden geplaatst, is het moeilijk te voorzien hoe hard de aanval zal zijn. Als je pech hebt, kunnen er zelfs aanvallen van twee groepen tegelijk komen. Hoe verder je komt in Firefight, hoe moeilijker het wordt en dus ook hoe meer punten je verdient.

We zijn blij verrast met ODST. Het is helemaal Halo, maar ontwikkelaar Bungie heeft gedurfd om een voor een uitstapje te gaan naar een wat ander deel van de verhaallijn, de oorlog tegen de Covenant. Het resultaat is een intere ante spin-off die afwi elende gameplay lijkt te gaan bieden en een erg verslavende nieuwe multiplayermodus biedt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou