Omdat er nog niets bekend is omtrent de campaign mode en het exacte verhaallijn van Halo 2, bespreken wij in deze preview alleen de nieuwe features, wapens, voertuigen en vijanden.

Features

Halo 2 is beladen met nieuwe features, welke allemaal een positieve ontwikkeling moeten zijn op de gameplay van haar voorganger. Zo heb je op de slagvelden de mogelijkheid om controle te nemen over meerdere voertuigen, kan je enkele hiervan overnemen terwijl er al iemand inzit en kan je de met de verbeterde AI, oude en nieuwe vijanden te lijf gaan met oude en nieuwe wapens. Als dat nog niet genoeg is, komt de beste feature in de vorm van Xbox Live ondersteuning, waar vele liefhebbers met smart op hebben zitten wachten.

Taking the battle online

Het grootste gemis in Halo was achteraf het ontbreken van Xbox Live. Dit was opzich niet zo vreemd, aangezien het spel twee jaar voor de lancering van Xbox Live al in de winkelschappen lag. Hoewel er diverse geruchten het internet betraden dat er een zogenaamde 1.5 versie van Halo zou verschijnen, met daarin Xbox Live ondersteuning, is hier echter nooit iets van waar gebleken.

Met Halo 2 komt daar echter verandering in. Het is namelijk mogelijk om met maximaal 15 anderen uit te vechten welk individueel of welke clan beter is in Halo 2. Het spel bevat net zoals Halo uiteenlopende gametypes en bied wederom de mogelijkheid om eigen gametype's te creëren. Al je online prestaties en vernederingen worden tevens nauwkeurig bijgehouden en zijn direct op te vragen op Bungie.net.

In tegenstelling tot andere games, zal je met Halo 2 niet één algemene online rank hebben, maar heb je voor elke gametype aparte ranks, levels en statistieken. Op deze manier kan je een sterspeler zijn in CTF, maar in Slayer (Deathmatch) ronduit waardeloos zijn. Het systeem houdt vanzelfsprekend rekening met je rank als jij of je clan via optimatch een game wilt spelen, mits de gekozen game deze manier van ranking ondersteunt. Want mocht je niet willen dat je vernederingen bijgehouden worden, kan je zonder problemen een game selecteren welke unranked en unrated zal blijven.

Om te voorkomen dat het spel volledig draait om de aantal kills, heeft Bungie besloten om je te belonen aan de hand van je prestaties op het slagveld. Je zal namelijk meer punten ontvangen als je iemand om het leven brengt welke een hogere rank heeft dan jezelf en vise versa. Tevens zal de persoon met een hoge rank meer punten kwijt raken als deze omgebracht wordt door iemand met een lagere rank. Een soort gelijke puntensysteem was eerder te zien in Rainbox Six 3.

Master Chief's Party game

Met de volledige ondersteuning voor Clans en vriendengroepen, heeft Bungie alles uit de kast moeten trekken om ook deze ervaring zo plezierig en eenvoudig mogelijk te maken. De oplossing; het party systeem. Middels dit systeem hoopt Bungie een situatie te creëren welke niet onder doet aan een lanparty. Zo is het mogelijk om als clan of vriendengroep van minimaal 2 tot maximaal 8 personen een party te maken en gedurende de hele periode van spelen bij elkaar te blijven. Deze party zal actief blijven tot de een na laatste deze verlaat. Buiten het gamen zelf zit de party samen in een lobby waar besproken kan worden wat voor game en/of strategie er gespeeld word. Als een multiplayer game is afgelopen, komt iedereen weer automatisch terug in deze lobby.

Met een party kan er zonder problemen deelgenomen worden aan team games via Matchmaking. Op deze manier komt de groep tegenover een andere groep te staan om vervolgens elkaar in de haren te vliegen. Zelf opgezette games (Arranged Games) kunnen zonder problemen ingame aangepast worden door de leider van de party, welke automatisch gekozen word door het systeem. Dit is bijna altijd de persoon met de beste connectie van de groep. Mocht deze wegens welke reden ook wegvallen uit de Party, zal de volgende persoon met de beste connectie deze rol overnemen.

Multiplayer round-up

Naast de Xbox Live ondersteuning bevat het spel wederom een uitgebreide Systemlink optie. Zo is het dit keer (eindelijk) mogelijk om 16 Xbox consoles met elkaar te verbinden zodat elke speler over een eigen scherm bezit. Heb je niet de mogelijkheid om 16 televisies bij elkaar te krijgen? Wees dan niet getreurd, want Halo 2 ondersteund net zoals zijn voorganger maximaal 4 spelers per Xbox, hetzelfde aantal dat ook online kan via één Xbox. Op deze manier kan iedereen van de multiplayer mode genieten, zowel offline als online.