Na de release van Half-Life 2: Episode One deze zomer kunnen we ons aan het eind van het jaar verheugen op Episode Two. In de trailer die tijdens de EA Studio Showcase getoond werd zagen we nieuwe monsters, nieuwe omgevingen, verbeterde en nieuwe wapens, mooiere schaduwen en verbeterde bomen en planten.

Dat alleen is natuurlijk niet voldoende om gamers tevreden te houden. Verbeteringen en aanvullen zijn best leuk, maar er moet dan ook wel iets extra’s bij zitten. Valve Software bedient ons op onze wenken want Episode Two wordt voorzien van maar liefst twee extra’s.

Portal

Portals in games zijn niet nieuw. Vaak kun je door middel van portals terug of vooruit in de tijd of op speciale plekken komen. Valve brengt met Portal echter een geheel nieuwe dimensie aan portals. Portal is een singleplayer modus in Episode Two die helemaal over the top is. In deze singleplayer modus dien je door portals te gebruiken de missies te doorlopen. De portals zijn onmisbaar want je zult ze nodig hebben om van de ene naar de andere kant van een ruimte te bewegen maar ook kun je objecten door de portals laten vallen om bepaalde schakelaars aan of uit te zetten of om monsters uit te schakelen.

Portal werkt als volgt. Je hebt een apparaat genaamd Aperture Science Handheld Portal Device waarmee je portals kunt creëren. Door op de knop te drukken kun je richten waar je je portals wilt plaatsen, een portal waar je doorheen komt en een portal waar je weer uitkomt. Stel je moet een kamer doorkruisen waar in het midden een afgrond zit. Schiet een portal op de muur naast je waar je door heen kan en schiet een portal op de muur aan de overkant. Stap door de portal naast je en je komt er aan de andere kant uit waardoor je de afgrond hebt ontweken. Oke, tot dusver makkelijk te begrijpen en te doen.

Half-Life 2: Episode Two zelf, dus niet Portals

Stel dat je onder vuur wordt genomen door een gun droid en naast je staat een krat. Schiet een portal net onder de droid en schiet een portal op het krat. Het krat zal door de portal op de droid vallen, hoppa, missie geklaard. Nog steeds redelijk begrijpelijk. We kregen echter ook te zien hoe ver je kunt gaan met de portals. Zo kun je een gat inspringen en jezelf door portals heen blijven schieten totdat je geen idee meer hebt waar je bent. Sommige puzzels die je tegen zult komen zullen het uiterste van je denkvermogen vergen om de portals op de juiste manier te gebruiken. Hoewel we al een goed idee kregen in de trailer die getoond werd lijken de mogelijkheden eindeloos. Portal belooft echte vernieuwende gameplay die nog nooit getoond is en bewijst weer eens dat Valve staat voor innovatie.

 

Team Fortress 2

Gamers die bekend zijn met Valve zullen zich kunnen herinneren dat Team Fortress een multiplayer game moest worden die uit zou komen na Half-Life. Het werd toen echter heel stil rondom dit project en het leek van de aardbodem verdwenen. Tot EA Studio Showcase…Valve heeft het project in het geheel niet laten vallen want het staat klaar om samen met Episode Two uit te komen.

De manschappen van Team Fortress 2

Ook hier laat Valve zien dat zij de grenzen verkennen en een nieuwe weg inslaan die de gamers zal doen glunderen. Team Fortress 2 is back in the game en lijkt qua stijl in het geheel niet op wat we gewend zijn van de Half-Life serie. De graphisc lijken nog het meest op cartoons en zijn doordrenkt met humor. Verschillende klassen zijn hilarisch weergegeven zoals de Medic met een gigantische spuit, de Demoman met grote explosieven en andere klassen zoals de Spy, Heavy, Scout, Engineer, Sniper, Pyro en de Soldier. Helaas kregen we alleen een (wel heel erg toffe) trailer te zien maar ontbraken ingame beelden dus het wordt afwachten hoe Team Fortress 2 zal spelen.