Het is moeilijk nog enthousiast te worden van een nieuwe MMO-titel. Natuurlijk zitten wij met smart te wachten op EA’s antwoord op Blizzard in de vorm Star Wars: The Old Republic, maar verder staan er bij de meeste journalisten en gamers maar bar weinig andere MMO’s op de radar. Een kwalijke zaak, want met Guild Wars 2 lijkt 2011 voor de MMO-fan haast niet beter te kunnen beginnen. In de één uur durende presentatie die ons door ontwikkelaar ArenaNet werd voorgeschoteld kwamen zoveel enerverende spelelementen voorbij dat het moeilijk is ze allemaal in deze preview op te sommen. We wagen toch een poging…

Biografie

De presentatie begon net als spel bij het creëren van een personage. Opmerkelijk aan dit proces is dat je na het kiezen van een ras en klasse een aantal vragen moet beantwoorden over de afkomst, het innerlijk en de interesses van je personage. Nu klinkt dit misschien een beetje vaag en simpel, maar de door jou gegeven antwoorden bepalen op wat voor manier je personage in de wereld komt te staan. Ben je opgegroeid bij simpele dorpelingen? Dan is je vertrekpunt in de wereld het pittoreske landelijke gedeelte van de immense steden die Kryta kent. Bepaal je echter dat je personage is opgegroeid op straat, dan zal je een straatbendeverleden hebben. Ook bepaal je of jou personage charismatisch of energiek is, maar dat betekent niet dat je persoonlijkheid niet aan veranderingen onderhevig is. Als je aangeeft charismatisch te zijn maar vervolgens anderen bedreigt en bedreigt, zal je persoonlijkheid veranderen.

Na een kort introductiefilmpje van jezelf en het verhaal, sta je voor het eerst met beide voeten (of vier, afhankelijk van het door jou gekozen ras) in de wonderlijk mooie wereld van Kryta. Waar Guild Wars al wonderlijke locaties bood met kleurrijke omgevingen en een scherp contrast, lijken de artdesigners van ArenaNet met Guild Wars 2 boven zichzelf te zijn uitgestegen. Meerdere malen waanden we ons in een sprookje. Met name de kleurrijke zwevende tuinen in de gigantische stad Divinity’s Reach waren betoverend. Opmerkelijk genoeg zouden de technische vereisten vrij laag zijn, aangezien Guild Wars 2 grafisch voornamelijk leunt op het schilderachtige design en artwork in plaats van de nieuwste technische snufjes.

Flora en fauna

Na het doorlopen van het prachtige verstedelijkte gedeelte van de stad, neemt de ontwikkelaar ons mee naar een gebied waar vooral de flora en fauna de hoofdrol op zich nemen. Groene weides bezaaid met regenboogkleurige bloemen strekken uit over het landschap, terwijl een boer zijn planten water geeft en jij kleine taken onderneemt voor de bevolking. Al snel maakten we kennis met het ‘Dynamic Event System’, wat simpelweg inhoudt dat er op ieder moment van alles kan gebeuren. Dit zijn geen eigenlijke quests,  maar eerder activiteiten die zich toevallig afspelen binnen het gebied waar jij bent en op de kaart worden weergegeven met een hartje.

Zo liepen we door een onwerkelijk mooie rivier met een aantal reisgenoten, waarna een gigantische krokodil genaamd ‘River Drake Broodmother’ zijn opkomst maakte en onze groep aanviel. Ons personage en de mensen die met hem meeliepen ontvingen na de langdurige strijd allemaal ervaringspunten, maar we vormden geen party. In principe werden we dus bij toeval gedwongen gezamenlijk het beest te lijf te gaan. Overigens is dat door het toffe vechtsysteem allerminst een straf. Het vechten vloeit heel natuurlijk en is extreem dynamisch. Zo kun je inkomende vuurballen of pijlen die de vijand schiet gewoonweg ontwijken met een koprol. Ondersteund door de prachtige animaties is het vechten in Guild Wars 2 in tegenstelling tot de meeste MMO’s daadwerkelijk een leuke bezigheid.

Het feit dat je geen party hoeft te vormen om met elkaar op pad te gaan doorbreekt de typische RPG-clichés die velen afschrikken. In Guild Wars 2 is het geen vereiste om samen op pad te gaan. Mits je dat wilt kun je namelijk ook op eigen houtje de wereld verkennen. De game zal zich hier (mits mogelijk) op aanpassen om jou niet het leven zuur te maken. Naast het Dynamic Event System kent Guild Wars 2 ook gewoon de mogelijkheid om quests aan te nemen en parties te vormen, dus in principe zijn er drie keuzes: in je eentje spelen, met anderen een party vormen of hen gewoonweg achtervolgen.

Iets nieuws

Het progressielimiet tot level twintig was een fors kritiekpunt op het eerste deel. Mede doordat Guild Wars 2 in tegenstelling tot het eerste deel een echte MMO is, kunnen spelers ditmaal doorspelen tot level tachtig. Opmerkelijk genoeg was het inspelen op deze kritiek voor ArenaNet geen logische keuze. De ontwikkelaar meent namelijk dat het level van je personage een bijzaak is en dat Guild Wars 2 evenals het eerste deel draait om de ervaringen die je opdoet gaandeweg je avontuur. Een medewerker wist ons zelfs te vertellen dat de studio eraan denkt om spelers na level dertig bij ieder level even snel te laten levelen. Dat houdt in dat je niet meer ervaringspunten nodig hebt voor het voltooien van level tachtig dan level veertig. Al met al maakt dat van Guild Wars 2 een ware MMO met een gigantische wereld, zonder dat je telkens genoodzaakt bent rotklusjes te doen omdat het levelen zo traag gaat. Een betere combinatie konden we ons moeilijk wensen.

We willen stellig benadrukken dat Guild Wars 2 iets nieuws doet binnen een genre waar al jaren geen frisse wind doorheen gewaaid heeft. Guild Wars 2 combineert oude spelelementen en giet er een toegankelijk sausje overheen, zonder dat het een knieval is voor het grote publiek. Dat blijkt uit het extreem dynamische vechtsysteem (waar we in de toekomst nog op ingaan), de juiste mix van toegankelijkheid en aloude spelmechanieken en het ontbreken van een maandelijkse betaling. Als we je met één gedachte achter kunnen laten, is het dat Guild Wars 2 druipt van de kwaliteit en ogenschijnlijk meer potentie heeft dan alle MMO-titels van de afgelopen jaren gecombineerd. ArenaNet staat met Guild Wars 2 wederom op de radar.