Racegames komen en gaan, en inmiddels is er een grote verscheidenheid aan racegames in vele smaken. Veel publishers beweren ook elke keer weer het ultieme realisme bereikt te hebben, een gedurfde uitspraak die in de praktijk helaas zelden tot nooit waargemaakt wordt. Marketingtechnisch is het ook niet echt interessant: de groep arcade-racers is nu eenmaal vele malen groter dan de groep hardcore simracers, die feitelijk sinds Grand Prix Legends “droog staan”. Er gloort echter hoop aan de horizon voor die laatstgenoemde groep. En dat hebben we te danken aan een groepje mede simracers.

Dat groepje (waaronder zich een paar Nederlanders bevinden) noemt zichzelf het SimBin Development Team, kortom SBDT. Op basis van EA's F1 2002 maakten zij een mod genaamd GTR 2002. Gebaseerd op het FIA GT-kampioenschap seizoen 2002, werden alle mogelijkheden gebruikt om het realisme naar een hoger niveau te tillen, en met succes. Met name de verbeteringen op het gebied van physics en rijeigenschappen waren opzienbarend, gezien het feit dat het slechts een mod betrof. Daarnaast zag alles er ook nog eens perfect gedetailleerd uit. Na dit succes besloten ze bij SimBin om het groter aan te gaan pakken. De upcoming sim “GTR” moet je dan ook niet zien als een mod, maar als een compleet nieuwe game, gebaseerd op de ISI-engine (de engine waar ook EA's F1 Challenge gebruik van maakt). EA zit er dus niet meer tussen, wat veel meer vrijheid en mogelijkheden geeft. GTR zal dan ook als een normale game worden uitgebracht en gewoon te koop in de winkel zijn. En zoals het er nu naar uit ziet zal de game elke eurocent waard zijn.

Het rijden met een preview-versie van GTR belooft alvast veel, heel veel goeds. En om maar te beginnen met het slechte nieuws voor veel arcade-racers onder ons: dit is niet jouw spel. Er is wel een arcade mode, maar vooral in de simulation mode is het realisme tot in de details doorgevoerd. Voordat we gaan rijden kunnen we alvast de auto afstellen. Iets wat ook echt nodig zal zijn voor serieuze rondetijden en behoorlijk wat kennis van setups vraagt. We stellen het stoeltje tot een lekkere positie in en rijden het circuit van het beroemde en schitterende Spa Francorchamps op. Wat meteen opvalt, is het geluid. Ik durf met een gerust hart te stellen dat dit het beste geluid ooit in een race game is. Eenmaal de pitbox uit wordt het nog beter. Het gas gaat erop, je hoort het gruis van de wind toenemen, het gieren van de versnellingsbak en het gebrek aan geluidsisolatie maakt dat je elk steentje in de wielkasten hoort slaan. Wanneer je aan het einde van de Kemmel remt merk je wat ze bedoelden toen ze me vooraf waarschuwden voor koude banden en remmen. Ik schiet hopeloos rechtdoor, maar laat de rem iets los en voel in mijn Momo Force hoe de voorwielen weer grip vinden. Fenomenaal! Force feedback die je echt helpt voelen wat de banden en de auto doen. Super!

Na een paar rondjes heb ik het een beetje door, ik weet waar de listige hobbels liggen en de banden en remmen zijn lekker op temperatuur. In elk geval moet ik precies op de lijn rijden, meer dan bij andere race games. Ook moet je goed voor de bocht al remmen, anders glijd je hopeloos onderstuurt richting buitenkant bocht. Op het gas gaan vraagt ook de nodige oefening, en deze sim lijkt me zeker niet weggelegd voor toetsenbordracers. Het is een heel aparte ervaring, heel anders dan welke doorgewinterde simracer ook gewend is.

Grafisch is het ook allemaal in orde. Ik kon maar met twee auto's rijden, de Lister Storm en de Morgen Aero 8. Ze zien er perfect gemodelleerd uit, alles klopt. Neem je de tijd om naar details te kijken, dan vallen de geweldig gedetailleerde velgen op, met de remmen er zichtbaar doorheen. Ook het circuit is in orde, alle hobbels en kerbs lijken aanwezig.

Even terug naar de bron: hoe bereikt men dit realisme? Simpeler kan bijna niet: door te zorgen dat ze aan de bron al feedback krijgen. Dus, tijdens het ontwikkelproces laten ze de echte coureurs uit het FIA GT kampioenschap met GTR rijden. Hun feedback wordt verwerkt in de game en afgaande op de reacties van de coureurs zelf, zijn ze bij Simbin op de goede weg.

Een toekomstige feature die ik nog even wil noemen, is de Live Track Technology. In het kort gaat deze feature ervoor zorgen dat het tijdens een race buiten de racelijnen net als in het echt een stuk vuiler is. Er ligt dus stof, zand en rubber. Dit zal zeker zijn invloed hebben op het weggedrag en het buitenom inhalen wordt hierdoor een stuk moeilijker. Ook zal je auto steeds vuiler worden en dus ook je voorruit steeds ondoorzichtiger worden. Deze feature zat helaas nog niet in onze preview versie, maar ik kan er niet op wachten. Ook kun je in de definitieve versie, naast het complete FIA GT-kampioenschap, de 24 uur van Francorchamps rijden. Dus in het donker, inclusief rijderswissels, én online. Het zal mij benieuwen!

Een releasedatum is er nog niet, maar de verwachting is het derde of vierde kwartaal van dit jaar. Op basis van deze preview versie belooft de game erg veel. In elk geval krijgen 'wij' sim-racers er een nieuwe uitdaging bij, daarvan ben ik overtuigd. En ook nog met een Nederlands tintje eraan, wat wil je nog meer?