Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Tijdens de 24 uren van Zolder waren we te gast bij het SimBin Development Team (SBDT). Dit niet zonder reden: we waren daar om hun veelbelovende race-sim GTR first-hand aan de tand te voelen. En wat is een betere locatie dan een echte paddock, met het gebrul van echte Vipers en 911's op de achtergrond?

De SimBin motorhome is een indrukwekkend geheel. Geen halve maatregelen, maar een volledige oplegger met aan weerszijden een grote tent. Links staan zes simulatoren voor het grote publiek en er staat zelfs een wachtrij. Rechts is de merchandise-shop en het deel waar men hun special guests ontvangen. Ook kun je hier hun eigen coureur, alsmede CEO Henrik Roos, tegen het lijf lopen. Niet alleen trekt het ontwikkelteam van GTR het hele seizoen op met het FIA GT-kampioenschap, hun eigen CEO rijdt het hele seizoen mee met een Chrysler Viper. Feedback bronnen genoeg dus.

We lopen terug vanuit de pitbox van Zwaan's Racing (waar Henrik Roos voor rijdt) naar de GTR tent, of het “Get Real-centre”. “We” zijn ondergetekende, geflankeerd door Martijn Haans en Bram Knot. Nederlanders inderdaad, respectievelijk verantwoordelijk voor de 3D carmodels en de car liveries. Later ontmoet ik ook nog Jay Ekkel, verantwoordelijk voor de tracks. Ze vergaarden bekendheid met de GTR 2002-mod voor F1 2002. Die mod was zo accuraat en gedetailleerd, dat deze met kop en schouders boven alle andere mods uitstak. Zodoende is het gekomen dat ze met een compleet ontwikkelteam nu op basis van diezelfde engine (van ISI), met de nodige aanpa ingen uiteraard, GTR hebben kunnen maken.

Eenmaal plaatsgenomen in de racekuip met Logitech Momo stuurtje, om deze near-final versie van GTR eens aan de tand te voelen, kies ik ervoor te rijden op Barcelona, met een Ferrari 550 Maranello. Uiteraard in simulation mode. Er is ook een arcade mode en een semi-pro mode aanwezig, met als doel de leercurve voor de minder fanatieke simracers te vereenvoudigen. Wanneer de cockpit eenmaal voor m'n neus verschijnt, wordt met de muis de positie (hoogte en lengte) van mijn stoeltje ingame aangepast. Zodoende kan iedereen naar eigen smaak een prettig 'field of view' creëren. Versnelling in één, en wegrijden maar.

Wat meteen opvalt, is het geluid: een waanzinnig mooie, lage brom met veel bas. Deze gaat, eenmaal de pits uit, over in een hees gekrijs wanneer de Ferrari V12 op toeren gebracht wordt. Opschakelen gaat gepaard met een metalige “kling”, en weer dat geweldige motorgeluid. Alles hoor je, het toenemende windgeruis op snelheid, het gierende gefluit van de versnellingsbak, het knallen van de uitlaat bij terugschakelen, steentjes en stukjes rubber die in de wielkasten slaan: het klinkt allemaal even geweldig en geloofwaardig. Het draagt echt bij aan de beleving. Alle geluiden zijn gedurende het seizoen in hoge kwaliteit opgenomen en bewerkt, speciaal voor GTR. Elk detail is er in aangebracht en elke auto klinkt anders.

Dit geldt ook voor de 3D carmodels. Alle teams, rijders en auto's uit het 2003 kampioenschap (GT en NGT) zijn aanwezig. Ze kloppen allemaal exact. Proporties, liveries, high-detail velgen, alles is tot op het detail nagebootst. En denk niet dat het ontwikkelteam zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt: niet alle teams die bijvoorbeeld met een Viper rijden, rijden met exact dezelfde auto. Voorbeeld: er zijn Saleen's met de spiegels op verschillende plekken. Afhankelijk van het team dat je kiest, staan deze spiegels ook echt op de juiste plek, en dus ook vanuit je cockpitview. Elk detail is erin verwerkt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou