Simbin zette met GTR de maatstaf voor de moderne race sim. Ja, het kent ook tekortkomingen, maar door de bank genomen is het een erg goede race sim. Met GTR2 wil Simbin de lat weer hoger leggen. In een hand-on preview bekeken wij of dit gaat lukken.

GTR was gebaseerd op het FIA GT seizoen 2003. GTR2 is gebaseerd op seizoen 2004, maar seizoen 2003 is ook nog in de game aanwezig. Jammer dat het niet een recenter seizoen is, maar de aanwezigheid van twee seizoenen maakt dat je een enorme keuze hebt uit auto’s en circuits.GTR2 valt als eerste op door de nieuwe menu’s, want dat is nu eenmaal wat je het eerste voorgeschoteld krijgt als je een game opstart. De menu’s zijn overzichtelijk en zien er strak uit. Een aantal nieuwe mogelijkheden vallen op: driving school en time trial. In de driving school geeft een instructeur je advies over de basistechnieken van het racen. Dit kan bijzonder leerzaam zijn, zeker als je weinig ervaring hebt met simracen.

 

De time trial is een mode die veel gebruikt gaat worden in de praktijk, verwachten wij. Je kunt in time trial een auto en een circuit kiezen. Na het laden kun je je setup aanpassen, waarna je op de baan gezet wordt, meteen klaar voor een snelle ronde. Na het neerzetten van je eerste ronde, begin je direct aan de volgende snelle ronde. Er staat een lijn op de track die niet alleen aangeeft waar je precies reed tijdens je snelste ronde, maar ook waar je remde (rood) en waar je weer op je gas ging (blauw).

 

Ook rijdt er een ghostcar van die ronde, zodat je constant tegen jezelf aan het racen bent voor die snelle tijd. Heb je een ronde gereden waar je tevreden mee bent, dan kun je deze opslaan. Je kunt deze bijvoorbeeld in een forum delen met anderen, die jouw lap kunnen inladen en dezelfde lijn en ghostcar te zien krijgen. Vervolgens is het aan deze concurrenten om te proberen jouw tijd te verbeteren, of je kunt zelf een hotlap downloaden en ervan leren.

 

Je kunt in single player kiezen voor een compleet kampioenschap, of voor losse races. Per race is bijzonder veel in te stellen. Nieuw is een compleet dynamische dag-nacht cyclus. Tijdens de race wordt het langzaam steeds donkerder. Je ziet langs de baan lampen aanspringen, en je tegenstanders doen hun lampen aan als het te donker wordt. En het kan flink donker worden! Na een crash kan het zijn dat je lampen niet meer werken, en dat is bijzonder lastig. Als het dan weer licht wordt, zie je de zon opkomen, en gedurende de ‘ochtend’ hangt er een lichte waas in de lucht die optrekt naarmate de dag vordert. Erg mooi gedaan.

Een ander nieuwtje is het dynamische weer. De functionaliteit zat al in GTR, alleen grafisch bleef het behoorlijk achter. In GTR2 zit echter prachtige regen, met een dikke spray achter de auto’s, en een mooie weerspiegeling in het wegdek. Het kan ook zomaar stoppen met regenen, waarna een droge lijn op het circuit ontstaat.

 

Qua geluid is GTR ongeveer bij het oude gebleven, maar daar viel ook niet veel meer aan te verbeteren: dat was al het beste geluid in een game sinds tijden en draagt enorm bij aan de beleving van snelheid. Grafisch is GTR er wel op vooruit gegaan. Door gebruik te maken van een DirectX 9 renderer zien alle lichteffecten er superstrak uit. Alles is net even mooier dan in GTR. Vooral de lichtval van bijvoorbeeld avondlicht en de schijnsels van de koplampen zijn erop vooruit gegaan. In de auto’s zelf vallen verder vooral de nog mooiere cockpits op, en de handen aan het stuur en versnellingspook. Er is nog meer oog voor detail dan in GTR: een mooi voorbeeld zie je in nachtraces, waar twee teams misschien wel dezelfde auto hebben (bijv. de Dodge Viper) maar waarbij het ene team extra lampen monteert in de voorbumper, en het andere team niet. Alles is hierbij gebaseerd hoe die teams dat in het echt deden.

 

Ook de circuits hebben een update gehad: de belangrijkste grafische verschillen zitten in de trackside aankleding en de kerbstone textures. Die zien er nu veel beter uit. Trackside is er veel meer begroeiing in de vorm van struiken en bomen, waardoor het er een stuk minder kaal uitziet en je nog meer het gevoel krijgt dat je er echt rond rijdt.

 

De physics zijn de allerbelangrijkste eigenschappen in een race sim. Hoe realistisch voelt de auto aan? Uiteraard voelt iedere auto anders aan, en zijn er weer zeer uitgebreide mogelijkheden de setup van je auto aan te passen aan jouw eigen voorkeur. Echte FIA GT coureurs hebben de game getest, en dat merk je. De physics waren in GTR al erg goed, in GTR2 is er alles aan gedaan om de belangrijkste tekortkoming weg te werken: de grip in langzame bochten. Die was in GTR te laag en in GTR2 lijkt dat een stuk beter te zijn. De demo van GTR2 is sinds vorige week uit, en naar aanleiding daarvan zijn de eerste reacties op diverse fora niet unaniem positief: de grip zou nu weer te veel zijn. Nogmaals, wij reden met een vroege build, en met de demo uiteraard, maar ook wij vinden dat de auto’s nu misschien wel iets teveel grip hebben. Of, en hoe dit in de uiteindelijke versie opgelost wordt, moeten we afwachten.

 

Afwachten tot september, om precies te zijn. Dan komt GTR2 uit. Dan kunnen we ook het multiplayer aspect uitgebreid testen, en bekijken we of de puntjes van kritiek die er nu zijn, ter harte zijn genomen door Simbin. Maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat GTR2 weer een succesnummer gaat worden.