Precies een jaar na de eerste Grand Theft Auto game voor de Playstation Portable levert de Leeds Studio van Rockstar de tweede PSP GTA game af: Vice City Stories. De studio, volgens Rockstar de koning van het comprimeren, heeft alle ervaring van Liberty City Stories meegenomen en haalt nog meer uit de PSP voor Vice City Stories. Onlangs waren wij bij Rockstar op de koffie om de game eens nader te onderzoeken.

Vice City Stories is gebaseerd op de Playstation 2 game Grand Theft Auto: Vice City, maar bevat wel een nieuwe hoofdpersoon, een geheel nieuw verhaal en een speelwereld die anders in elkaar zit dan de wereld van Vice City. Vice City Stories speelt zich af in het jaar 1984, zo’n twee jaar voor de gebeurtenissen die we allemaal op de Playstation 2 meegemaakt hebben en introduceert het personage Vic Vance. Vic is de broer van de markante persoonlijkheid Lance Vance, de doldwaze figuur die ook in Vice City aanwezig was. Tijdens het spelen deed Vic me behoorlijk denken aan CJ uit San Andreas, alleen dan ietwat losser. Als Vic kom je in een stad terecht waar het verschil tussen rijk en arm gigantisch is en de kloof zich vooral uit in een overdaad aan geweld. Ach, geen probleem, van een robbertje vechten zijn we niet vies.

Tijdens onze speelsessie werd het verhaal van Vice City Stories nog geheim gehouden en kregen we enkel wat korte missies en cut-scenes te zien. Wel weten we dat Lance Vance in Vice City Stories de humoristische hoofdrol heeft en als klunzige side-kick je altijd wel weer in de problemen weet te werken. Zo kan hij niet met drugs en andere gangsters omgaan en moet je als broertjelief meer dan eens in actie komen om z’n ass te redden.

De missies die je uitvoert zijn diverser dan in Liberty City Stories. De kritiek op de vorige game was namelijk dat je wel heel vaak hetzelfde aan het doen was en dat de diepgang die in de Playstation 2-variant van de game aanwezig was, ontbrak in de PSP-versie. Zo hoef je niet alleen meer gasten neer te knallen of voertuigen van A naar B te krijgen, maar zijn er ook sequenties waar je met meerdere voertuigen achter elkaar een opdracht uit moet voeren en zijn de ‘schiet persoon X neer’-missies van een leuk extra glanslaagje voorzien.

Eén van de missies die we mochten spelen tijdens onze sessie met de ontwikkelaar, schoof ons in de rol van hoofdpersoon in een stuntfilm van een markante filmmaker. Je begint de missie op een motor en moet zo snel mogelijk een aantal checkpoints langs racen. Op een gegeven stap je over op een nieuw voertuig in de GTA serie: een jetski. Op het water moet je vervolgens over een aantal schansen heen vliegen en de filmmaker nog wat extravagante shots geven. Leuk, snel en door de filmmaker ook heel grappig.

In een andere missie krijg je samen met Lance een helikopter toebedeeld en moet je vanuit de lucht een aantal gangsters neerknallen. Jij bestuurt de helikopter en Lance zit achter de mitrailleur die aan boord van het toestel is. Het is de bedoeling dat je zo dicht bij de gangsters gaat vliegen en het toestel ook nog stil in de lucht weet te houden. Best lastig, maar niet ondoenlijk. De missie loopt echter in de soep als Lance boven een huis vol met kwaadaardige motormuizen uit de helikopter dondert. En ja, wie mag hem weer uit de penarie helpen? Juist ja, jij. Door de overgang van vliegen naar schieten, voelt het geheel lekker dynamisch aan en krijg je ook het gevoel dat je nooit precies weet wat je van een missie mag verwachten.

Schieten in Vice City Stories kan zowel middels een lock-on als met een vrij te richten crosshair. De lock-on laat je in no-time alle slechteriken neerknallen en werkt behoorlijk intuïtief. In de vrije mode is het wat lastiger, maar kun je bijvoorbeeld wel met het sluipschuttersgeweer een prachtig schot in de nek plaatsen. Waar het schieten goed uitgewerkt is en ook qua knoppencombinaties geen problemen oplevert, wilde de camera in de versie die wij speelden nog wel eens raar doen. We gaan er echter vanuit dat Rockstar dit nog verbetert in de uiteindelijke versie.

De vrijheid die de Grand Theft Auto serie zo kenmerkt, is ook in Vice City Stories aanwezig. De speelwereld is zelfs iets groter dan in Vice City en de variëteit aan wapens en vervoersmiddelen is behouden gebleven. Een leuk voorbeeld is het moment waarop ik met een motor uit een soort dalletje moest proberen te komen. De ontwikkelaars, die omwille van de tijd behoorlijk wat tips gaven om zo snel mogelijk de missies door te lopen, vertelden me via een halve schans het dal uit te scheuren. Lomp als ik was, deed ik echter lekker waar ik zelf zin in had en schoot ik op onnavolgbare wijze het gat uit. Ik bleek de enige journalist te zijn die ooit zo uit het dal was gekomen en dat zei na de talloze demonstraties die men gegeven had wel degelijk iets.

Grand Theft Auto: Vice City Stories lijkt weer een prachtig spelletje te worden, dat je in de bus, trein of gewoon thuis uren vol kwalitatieve gameplay voorschotelt. De versie die wij speelden was al bijna af en we hebben er alle vertrouwen in dat ons op 3 november een PSP game van formaat bereikt.