Waar de lettercombinatie GTA bij veel ouders spontaan voor een onprettig gevoel in de maag zorgt, is de term voor gamers, zeker sinds de serie in 2001 in 3D verscheen, gelijk aan de stad Mekka geworden: heilig. De free-roaming, doe-waar-je-zin-in-hebt gameplay spreekt veel gamers aan en is door Rockstar ook nog eens op sublieme wijze uitgewerkt. Inmiddels werkt de befaamde ontwikkelaar aan het derde 3D deel in de serie, dat traditiegetrouw de naam van een stad uit het originele Grand Theft Auto heeft gekregen: San Andreas. Hoewel we nog niet alle puzzelstukjes in elkaar kunnen zetten, krijgen we door de hoekpunten neer te leggen, al een aardig beeld van het volledige plaatje. Gamer.nl presenteert dan ook trots de mega lange, (bijna) allesomvattende preview van GTA: San Andreas. Boys in da hood

Na Liberty City van GTA3 uit 2001 en Vice City van GTA: Vice City uit 1986, heeft Rockstar er voor gekozen om San Andreas precies tussen deze games af te laten spelen. Het begin van de jaren '90 biedt dus de achtergrond en voedingsbodem, welke ons ook met een nieuwe hoofdpersoon kennis laat maken: Carl Johnson. CJ is in het verleden lid geweest van de Orange Grove Families (een van de gangs uit zijn geboorteplaats Los Santos), een gang waar je in de game veelvuldig mee in in aanraking zult komen.

Wat is namelijk het geval: CJ was ooit lid van de OGF (Orange Grove Family), maar is na de ietwat mysterieuze dood van zijn broer uit de gang gestapt en gevlucht naar een veiliger oord. Maar wanneer zijn moeder in Los Santos vermoord wordt zit er voor CJ niets anders op dan terug te keren naar de stad waar veel van zijn donkere jeugdherinneringen vandaan komen en de moord aan een stevig onderzoek te onderwerpen.

In Los Santos aangekomen wordt de moord op zijn moeder echter door twee corrupte agenten in zijn schoenen geschoven en moet hij niet alleen voor de verschillende gangs oppassen, maar ook de blauwen van Los Santos niet uit het oog verliezen. Genoeg onrust om een fikse game op te baseren dus.

Getransformeerde steden

In de vorige alinea schoof de term Los Santos al een keer ongemerkt voorbij. Met een beetje inzicht had je al kunnen raden dat het hier om een van de steden uit San Andreas gaat. In totaal zijn er drie steden terug te vinden, die ieder gebaseerd zijn op één van de grote steden van de Amerikaanse westkust (San Andreas is een fictieve naam voor het Californië van de jaren '90).

Allereerst is er dus Los Santos, gebaseerd op Los Angeles. Bekend is dat het eerste deel van de game zich hier af zal spelen en de stad een broeinest van conflicten is. Dit komt niet alleen door de gangs die er huishouden, maar ook door alle sterren die er woonachtig zijn en met hun riante huizen, mooie auto's en natuurlijk vette salarissen. De naam Hollywood is vervangen door het fictieve Vinewood, maar de inhoud en glamour van de termen zijn gelijk gebleven. Voor een uitgebreide blik op de structuur van Los Santos en een gedetailleerde beschrijving van de structuur van de stad, raad ik je aan deze overview te lezen.

Na een tijdje in Los Santos vertoefd te hebben, verschuift het décor naar San Fierro, natuurlijk geïnspireerd door San Fransisco, the City by the Bay. San Fierro is nauwer opgezet dan Los Santos, waardoor je wat 'compactere' gameplay kunt verwachten, wat in de praktijk meer reactiesnelheidgevoelige achtervolgingen betekent.

Ten slotte is er dan Las Venturas, wat op het knipperlichtende Las Vegas gebaseerd is. In deze stad heb je als speler onder andere de mogelijkheid om je eigen casino te openen en zo, als het geluk aan je zijde is, wat extra cash te vergaren. Daarnaast is het ook mogelijk random een casino binnen te waggelen en een gokje te wagen.