GTA IV: The Lost and Damned (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Met zijn ijzersterke verhaal hield Niko Bellic ons een tijd lang aan de buis gekluisterd, maar elk verhaal komt natuurlijk een keer ten einde. In het universum van Grand Theft Auto IV is gelukkig ruimte voor meer avonturen die ons in hapklare brokken zullen worden voorgeschoteld. Trek je leren broek en spijkerjack maar vast aan, want voor de eerste uitbreiding duiken we in de rauwe wereld van de motorbendes. Wij mochten alvast een paar mi ies spelen van The Lost and Damned en de controller smolt onmiddellijk weer vast in onze handjes.

Laten we om te beginnen eens kijken naar het verhaal van The Lost and Damned. Jij speelt Johnny Klebitz, vooraanstaand lid van de motorbende The Lost. Billy, de president van de beruchte motorclub, is gezegend met een nogal opvliegend en impulsief karakter. Onder het mom van eerst doen en dan denken, wordt hij betrapt door de politie met kilo's cocaïne in zijn zadelta en terwijl hij onderweg is naar een drugsdeal. Een bevriende, louche advocaat weet justitie ervan te overtuigen dat de hoeveelheid drugs voor eigen gebruik was en als gevolg daarvan mag Billy een tijdje bijkomen in een ontwenningskliniek. Altijd beter dan een tijdje brommen tu en de zware jongens in een goed beveiligde gevangenis.

In de tu entijd neemt Johnny Klebitz tijdelijk de leiding van de motorclub op zich. Onder zijn leiding verschuift de dagelijkse gang van zaken van ongepland agre ief gedrag en het in stand houden van langlopende vetes, naar een tijdperk van wapenstilstand en eerlijke handel, waar eigenlijk iedereen voordeel aan heeft. Wanneer Billy ontslagen wordt uit de kliniek en zijn positie weer opeist duurt het echter niet lang voordat alles weer bij het oude is. Een van de eerste wapenfeiten van het enfant terrible is namelijk het neerschieten van een vooraanstaand lid van een andere grote motorbende, The Angels of Death.

Rockstar gaat er prat op dat we in The Lost and Damned echt veel nieuwe content vinden. Zo is er een verse soundtrack, zijn er nieuwe ingame tv-uitzendingen en kun je ook op het internet veel verra ends verwachten. Uiteraard bevat The Lost and the Damned ook nieuwe personages, wapens en voertuigen. Daarom is Johnny Klebitz ook geen Niko in een ander jasje. Hij heeft compleet verschillende animaties, een eigen stemacteur en een eigen loopje. Ook als je de controller even niet beroert zal Johnny een batterij nieuwe maniertjes hebben om de tijd te doden. Uiteraard zijn de motorvaardigheden bij Johnny wat beter ontwikkeld dan bij de held uit GTA IV. Hierdoor zal Johnny wat minder snel uit zijn zadel worden geslingerd. Wij kwamen er echter al snel achter dat ook een ervaren coureur niet bestand is tegen een frontale botsing met een bestelbusje.

Terwijl Niko met een schone lei begon in een voor hem wildvreemde stad, is Johnny al jaren woonachtig in Liberty City, en heeft zodoende al een hele schare vrienden opgebouwd. Die hoeft hij gelukkig niet telkens meer ergens mee naar toe te nemen en te entertainen tu en de mi ies door. Rockstar liet helaas niets los over het gebruik van de mobiele telefoon. Ook Johnny heeft namelijk een mobieltje waarop hij berichtjes ontvangt. Toen we vroegen of het ook mogelijk is om te daten met bikerbabes of andere dames, kregen we alleen een mysterieus lachje als antwoord. De gehele stad is overigens meteen vanaf het begin toegankelijk en Johnny weet zijn weg ondertu en ook al goed te vinden naar safehouses verspreid over de hele stad. De eerste die je tegenkomt is het clubhuis van The Lost, dat in het stadsdeel Alderney staat. Naast een veilige haven om uit te rusten is dat ook de ideale plek om tv te kijken, wapens te bestellen en minigames te spelen. Onder andere het vertrouwde Qubic en poolen staan klaar om gespeeld te worden, en deze keer kun je ook met nieuwe minigames als hi-lo cards en armpje worstelen aan de slag.

Als lid van een motorbende heb je natuurlijk de beschikking over een stel juweeltjes van motoren. Vanaf het begin af aan rijd je op een unieke, custom made motorfiets, die in principe onvervangbaar is als hij vernietigd wordt. Als hij niet te zwaar beschadigd is, kun je hem gelukkig wel tegen betaling laten repareren door de monteur van de club. In geval van nood kun je diezelfde monteur, Clay genaamd, ook bellen voor een vervangende motor. Of het ook mogelijk is om je motorfiets zelf te pimpen kwamen we helaas nog niet te weten. In principe kan Johnny te allen tijde ook een auto besturen, maar bij sommige mi ies is hij verplicht om met de hele club in formatie ergens naar toe te rijden en dan moet je wel op een motor. In zo'n formatie heeft iedereen zijn op rang gebaseerde positie in de colonne. Jij mag in de formatie echter zelf rijden waar je wilt, maar de positie waar je thuis hoort is op de weg aangegeven met een watermerk. Rijd een tijdje op die positie en je wordt beloond met een lichte boost  voor je body armor.

Hoewel het merendeel van de mi ies zich afspeelt over de gehele kaart van Liberty City, staat het hoofdkwartier van The Lost op Aderney. Omdat dit het laatste eiland was dat je in GTA IV vrijspeelde, is de kans groot dat je dat eiland het minst goed hebt verkend, omdat de mi ies daar simpelweg niet om vroegen. Ditmaal zullen er genoeg mi ies zijn die je Alderney wat beter zullen leren kennen. De vier mi ies die wij mochten spelen waren Angels in America, Action/Reaction, Buyer's Market en Shifting Weight. Daarin mochten we onder andere het clubhuis van een rivaliserende motorbende bestoken met een van de nieuwe wapens, de granaatwerper. Ook achtervolgden we op een zeker moment andere motorrijders die we met onze shotgun met afgezaagde loop van hun tweewieler af mochten blazen. Er was ook een stukje on-rails bij, waarbij we bij een maatje achterop de motor zaten en ons alleen hoefden te bekommeren om het opblazen van onze achtervolgers met nieuwe wapens als pijpbommen en de loeisterke a ault shotgun, waarmee je ook van grotere afstand veel schade kunt aanrichten. In een aantal lange mi ies heeft Rockstar nu ook halverwege een savepoint ingebouwd, waardoor je weer kunt beginnen op dat punt als je sterft.

Op veel punten in het verhaal van The Lost and Damned zitten referenties naar spelpersonages uit Niko's universum. Zo is Mikhail Faustin nog springlevend, doe je klusjes voor de zwaarlijvige Elizabeta en loop je Playboy X en Niko samen tegen het lijf tijdens een drugsdeal. Al met al een feest der herkenning en erg tof om nu ook eens de andere kant van de medaille te spelen en gebeurteni en uit GTA IV ineens vanuit een compleet ander perspectief te zien. Ook wordt er in sommige tu enfilmpjes verwezen naar bijvoorbeeld een huurmoord of een mi ie die Niko tijdens zijn spel heeft volbracht, wat dan consequenties heeft voor het wel en wee van personages in The Lost and Damned.

Met de vier mi ies die wij mochten spelen waren we al meer dan een uur zoet en volgens Rockstar is de speelduur van de content iets meer dan een derde van die van het hoofdverhaal van GTA IV, welke je in principe in zo'n dertig uur kon voltooien. Als je je echt kwaad maakt moet The Lost and Damned dus in zo'n tien uur uit te spelen zijn, maar als je overal wat meer de tijd voor neemt kan de speelduur net als bij zijn grotere broer behoorlijk oplopen. Vanaf 17 februari kun je in ruil voor 1600 Microsoft Points aan de slag met de content.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou