Ground Control 2 is de opvolger van een van de, in mijn ogen, meest ondergewaardeerde games van de afgelopen jaren: Ground Control. Ground Control bevatte zo veel meer dan werd toegegeven en gooide de gameplay over een totaal andere boeg dan de toenmalige generatie aan RTS games als Command and Conquer of StarCraft. Het was ook een van de RTS games die toen volledig 3D was en waar het op unit management aankwam en niet op base building. Nu, na een lange tijd, kunnen we ons eindelijk gaan storten op het vervolg van deze game. Ground Control 2 zal vanaf 21 juni in de winkels liggen en om je alvast warm te maken voor deze RTS halen we wat punten uit het spel voor je naar boven. En ze leefde nog lang….

Ground Control was een taaie game, waarin je je na een aantal levels af vroeg hoe je ooit zo ver had kunnen komen. Wanneer je eenmaal inzicht kreeg in de verschillende tactieken werd wat dragelijker en ging het vrij snel al heel wat beter. De moeilijkheidsgraad van GC2 is echter wat lager gelegd, om het spel ook voor de casual gamers aantrekkelijk te maken. Ground Control 2 heeft nog wel momenten dat je uit frustratie je haren uit je kop trekt, omdat je weer eens iets over het hoofd ziet. Maar over het algemeen is er veel meer balans terug gebracht in de gameplay. Natuurlijk word je hier en daar onder de voet gelopen door hele divisies aan tanks en infanterie, maar met het juiste strategische inzicht maak je van elk probleem een uitdaging.

Ground Control 2 is net als zijn voorganger een lang spel. Als je denkt dat je er eindelijk bent, krijg je de wind van voren en openen zich nog een zelfde hoeveelheid aan nieuwe missies. In Ground Control 2 wordt het verhaal verteld in een aantal hoofdstukken, welke gelijk staan aan het aantal missies dat je kunt spelen. Het verhaal begint met een intro, welke je op de hoogte houdt van de stand van zaken sinds Ground Control één je laat zien waar het verzet zo'n beetje elke dag op stuit. Het jaar is nu 2741 en er zijn 300 jaar voorbij gegaan sinds de gebeurtenissen rond Ground Control 1. Dit keer draait het verhaal om één persoon, Kapitein Jacob Angelus genaamd. Deze net gepromoveerde kapitein in het leger van de NSA krijgt de taak de laatste NSA kolonie te beschermen tegen de Terran Empire, welke zonet het eerste dropship aan de grond heeft gekregen. Imperator Vlaana Azleea, de rechterhand van de keizer van de Terran Empire, is vastberaden het laatste verzet te vernietigen. Even meedogenloos als ze mooi is, gaat ze over lijken om haar doel te bereiken. Het is aan de speler om te zien dat Jacob zijn missies volbrengt en de laatste NSA kolonie te beschermen tegen alles waar de Terran Empire voor staat. Reken daarbij op hulp uit onverwachte hoeken in de loop van de game.

RTS?

Ground Control 2 is net als zijn voorganger niet gericht op base building, maar meer op unit management en zoals de naam al impliceert, op de hoeveelheid grond die onder je controle is. Elke map is volledig 3D en bevat meerdere dropzones. In het begin van een missie krijg je meestal één dropzone en zijn de rest van de beschikbare dropzones neutraal of reeds in het bezit van je vijanden. Een dropzone is de enige plaats waar je versterking kunt krijgen en waar je nieuwe technologieën kan toe laten passen op je dropship. De missiedoelen variëren van map tot map, maar zijn altijd haalbaar, mits je de juiste tactieken en strategieën toepast. Ground Control 2 speelt anders dan de standaard RTS games die je gewend bent. Zo kies je geen speelbaar ras, hoef je geen resources te harvesten, geen gebouwen te bouwen en geen technologieën te onderzoeken (je kunt ze zoals gezegd wel laten installeren – red). Het klinkt heel erg lineair, maar dat is Ground Control 2 allerminst. Het hele spel is afhankelijk van de eenheden die zich op de oppervlakte van de planeet bevinden en hoe de speler deze weet te benutten. Elke soldaat kan het verschil uitmaken tussen winnen en verliezen.

Grafisch

Ground Control 2 is op vele punten zijn voorganger voorbij gestreefd. Vooral op het grafische aspect is Ground Control 2 een parel van een game aan het worden. De mogelijkheid in- en uit te zoomen op de super gedetailleerde units geeft je een waanzinnig zicht op de activiteiten die op de map plaats vinden en is ook nog een super functioneel. Licht- en rookeffecten zijn haar scherp en in de verte doffer. Als je recht boven een raket tank gaat hangen en kijkt hoe de raketten uit de lopen van de tank schieten hoor en zie je ze de verte in glijden. Je kunt de granaten van een mobile artillery unit de lucht in geschoten zien worden, ze steeds kleiner zien worden om ze vervolgens weer neer te zien komen rond het gebied dat je had geselecteerd voor aanval. Eenheden zijn uiterst gedetailleerd vormgegeven, in zowel de menselijke vorm als de alien vormen. Je kunt ze zo groot voor je halen dat één marine je scherm vult, of zo ver uit zoomen dat er honderden op je scherm passen. Ground Control 2 maakt als geen andere 3D RTS gebruik van diepte in zowel grafisch als geluidtechnisch aspect.

Ground Control 2 is voor de fans van RTS games en tactisch en strategisch denken zeker een aanrader. Al had de versie die wij speelde nog af en toe last van wat routing bugs. Infanterie dat bleef steken op een brug en de rest van de formatie ophield. Maar deze bugs waren zo gering dat ze deze er makkelijk uit hebben kunnen halen in de uiteindelijke versie. Of dat ook het geval is, lees je in de review volgende week.