Ergens is het gek. Door de jaren heen werd menig Gran Turismo-game geplaagd door vertragingen, teleurstellingen of matig gamedesign. In het geval van Gran Turismo 5 zelfs alledrie. Toch is de vlaggenschipfranchise van Sony's game-afdeling nu groter dan ooit. Gran Turismo is uitgegroeid van realistisch racespelletje tot een waar instituut dat de autowereld verbindt met die van virtueel entertainment. Geen enkel zichzelf respecterend merk (op een zekere Duitse sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen na) wil ontbreken in elke volgende grote stap die visionair Kazunori Yamauchi uitdoktert.

Niet voor niets heeft hij zeker achttien vooraanstaande namen in de wereld van (auto)design zover gekregen om speciaal voor Gran Turismo 6 volledig nieuwe futuristische studiemodellen te ontwerpen – ter ere van het vijftienjarig bestaan van de franchise, onder de noemer Vision Gran Turismo. Daarnaast is momenteel alweer de vijfde editie van de GT Academy in samenwerking met Nissan bezig, en blijft ontwikkelstudio Polyphony Digital betrokken bij de ontwikkeling en promotie van diverse nieuwe modellen, waaronder de nieuwe Honda NSX. Je zou je haast afvragen of men zich nog wel bezighoudt met het maken van videogames.

GT6, Gran Turismo 6

In stijl

Niets is echter minder waar: op 6 december aanstaande belandt de zesde volwaardige editie van de Gran Turismo-reeks in onze winkelschappen. Reden genoeg voor Kazunori Yamauchi om tijdens de Gamescom een speciale presentatie te houden, waarmee hij de franchise eer aandeed: zijn praatje is bijna drie kwartier vertraagd, loopt fors uit en bestaat inhoudelijk grotendeels uit een opsomming en korte beschrijvingen van de merken die met hem in zee zijn gegaan voor het ambitieuze Vision Gran Turismo. Vervolgens wordt er ter plekke een online multiplayerpotje gespeeld, waarbij één PR-medewerker zich pas na afloop realiseert dat het volume uit de speakers van zijn tv de woorden van Yamauchi doodleuk overstemt. Aansluitend toont de GT-topman nogmaals de Gamescom-trailer, om ons vervolgens na een kort vragenrondje te bedanken voor de aandacht.

Gelukkig is er via andere kanalen genoeg informatie vrijgegeven om een beeld te schetsen van de inhoud van Gran Turismo 6. In de eerste plaats zal het totaal aantal auto's uit Gran Turismo 5, dat met downloadable content uitkwam op een slordige 1.083 stuks, uitgebreid worden tot plusminus 1.200. Onder de nieuwe modellen vinden we de nieuwe Chevrolet Corvette C7, de legendarische Audi Sport quattro en een hele zwik GT3-racewagens. Maar ook een premiumversie (dus met mooi afgewerkte modellering en cockpitcamera) van de Alpine A110, die GT5 nog een standaardmodel was. Sowieso komen alle standaardauto's er naar verluidt wat mooier uit te zien dan in GT5, waarin sommige rechtstreeks leken overgezet uit GT4 en GT PSP.

Naast een stel scheurijzers komen er ook nieuwe locaties naar Gran Turismo 6, zoals de echt bestaande circuits Willow Springs, Silverstone en Brands Hatch, evenals een parkoers rond de berg Matterhorn. Daarnaast maakt de heuvelklim van het Goodwood Festival of Speed, een jaarlijkse viering van alles op wielen wat snel gaat, zijn debuut – en geeft Yamauchi desgevraagd aan dat ook de rallyproef op het festivalterrein op termijn aan het spel toegevoegd zou kunnen worden. Het fantasiecircuit Apricot Hill Raceway keert na afwezigheid in GT5 vernieuwd terug. Bovendien wordt de Spaanse stad Ronda beschikbaar als locatie van zelfontworpen banen, terwijl de zonne-energiecentrale Gemasolar debuteert als fotografielocatie. Alles bij elkaar zal in GT6 op 71 lay-outs (waarvan 19 nieuw) van 33 circuits geracet kunnen worden.

GT 6, Gran Turismo 6

Realistischer

Gelukkig blijft het niet bij een lading (ver)vers(t)e content. Onder de kap is flink gesleuteld aan de physics, en gegevens verkregen uit samenwerkingsverbanden met ophangingsspecialist KW Automotive en bandenfabrikant Yokohama moeten de rijervaring in GT6 realistischer dan ooit maken. Wie de in juli beschikbare GT Academy-demo voor de PlayStation 3 gespeeld heeft en enigszins bekend is met autotechniek, kan dat nu al beamen: elke beweging van de virtuele auto's ten opzichte van de baan wordt waarheidsgetrouwer nagebootst dan voorheen. Het gevolg is dat je meer 'kunt' achter het stuur, of het nou gaat om het laten uitbreken of juist het opvangen van een auto. Met weinig of geen hulpmiddelen is het zo een stuk moeilijker geworden om snellere modellen in het rechte spoor te houden.

In visueel opzicht is de weergave van 3D-modellen en de belichtingstechniek aangepast, waardoor we verwachten niet langer geplaagd te worden door blokkerige schaduw- en rookeffecten. Geluidstechnisch hoeven we echter niet veel te verwachten: hoewel Yamauchi eerder heeft aangegeven graag nog eens een nieuwe manier te vinden om motorgeluiden waarheidsgetrouwer na te bootsen, verwachten we dat GT6 het nog moet doen met opgevoerde stofzuigers. Daar staat tegenover dat er meer opties zijn om een online multiplayerpotje naar eigen smaak in te stellen, en dat deze instellingen ook te delen zijn met vrienden. Ook is er tijdens de onthulling van het spel eerder dit jaar connectiviteit met webbrowsers en smartphone-apps aangekondigd, maar daarover is men nadien muisstil geweest, terwijl we ook alleen maar kunnen hopen dat de menustructuur drastisch verbeterd zal zijn ten opzichte van GT5.

Bovenal speelt er echter één grote vraag: waarom verschijnt Gran Turismo 6 op de PlayStation 3, terwijl weken daarvoor een groot deel van de wereld met de PlayStation 4 aan de slag kan? Tijdens de Gamescom-sessie antwoordt Yamauchi dat de enorme installed base van de PlayStation 3 voldoende reden is om het spel nog op de betreffende spelcomputer uit te brengen. Mogelijk zien we over een jaar of anderhalf à twee wel een versie van Gran Turismo 6 op de PlayStation 4, voegt hij daaraan toe, en misschien heet die game dan wel Gran Turismo 7. Never change, Yamauchi-san.

GT6, Gran Turismo 6