Door Michael Wolf Visser

Voor Gothic 3 heeft ontwikkelaar Piranha Bytes een nieuwe grafische engine ontwikkeld die is voorzien van de meeste hedendaagse snufjes en die makkelijk mee kan komen met de grote concurrenten in het RPG genre zoals The Elder Scrolls III: Oblivion. De wereld waarin Gothic 3 zich afspeelt is zo'n 75 vierkante kilometer in omvang en bevat een drietal verschillende regionen. Op de screenshots is alvast de bosrijke omgeving te bewonderen, maar in het uiteindelijke spel kunnen we ook nog woestijnachtige en koude, besneeuwde omgevingen verwachten.

Het verhaal van Gothic 3 biedt de speler veel keuzevrijheid. Er is niet één overduidelijk einddoel, maar je kunt er zelf een uitkiezen. De Orcs hebben de oorlog met de mensheid gewonnen en de mensen zijn de slaven van de Orcs geworden. Als speler kun je onder andere kiezen of je je bij de Orcs aansluit in het handhaven van de huidige verhoudingen, of dat je de mensheid probeert te bevrijden. Er zijn een zestal facties in het spel met elk hun eigen ideeën en doelstellingen, je kunt zelf kiezen bij welke factie je aansluiting zoekt. Ook een grote rol in het verhaal spelen een drietal goden, die invloed hebben op wat er in de wereld gebeurt.

De levende wereld, hét speerpunt van de voorgaande Gothic spellen, is opnieuw van de partij in Gothic 3. Zo kent de spelwereld een volledige dag en nachtcyclus die ook invloed heeft op het gedrag van de bewoners. Alle karakters hebben nog steeds hun dagelijkse beslommeringen, ze staan op, gaan naar het werk, eten op gepaste momenten en gaan 's avonds huiswaarts om in hun bed te kruipen. Je kunt de dagelijkse routines van de mensen echter ruw verstoren door bijvoorbeeld hun huis in de brand te steken. De NPC's zullen dan overschakelen op een nieuwe routine, waarin het hoofddoel is jou hoofd op een spies te plaatsen.

Gothic 3 kent een aardig aantal nieuwe vijanden, die stuk voor stuk haarscherp zijn vormgegeven. Er staan je een aantal zeer onwaarschijnlijke monsters te wachten, waaronder de dinosauriërachtige wezens die al op de screenshots te bewonderen waren. Ook zijn er weer mensachtige wezens te bevechten, zoals bandieten. Niet iedereen is je gelukkig vijandig gezind. Zo struinen merchants de wereld van Gothic 3 af en in de dorpen stikt het van de talloze vriendelijke NPC's die eerder al ter sprake kwamen.

Helaas was de versie van Gothic 3 die we te zien kregen nog erg vroeg, waardoor er moeilijk een goed oordeel over het spel te vellen is en nog veel van de interessante features, vooralsnog onbekend zullen blijven. De voorgaande Gothic spellen maakten hun verwachtingen meer dan waar, dus we gaan ervan uit dat Gothic 3 dat ook zal doen. De release staat gepland voor de PC aan het begin van 2006. Over een eventuele consolerelease werd met geen woord gerept.