Eind dit jaar komt Electronic Arts met een Bond game zonder Bond, GoldenEye: Rogue Agent. Dat klinkt gek en is het eigenlijk ook. Men kiest ervoor om in het Bond universum een spel te creëren waarin je voor één keer niet aan de goede kant van de maatschappij, maar bij het uitschot ervan mag spelen. Vergeet de poeslieve actie van James Bond en maak kennis met de allesvernietigende stijl van het kwaad. Onlangs vloog producer Simon Ball over uit Los Angeles om de Nederlandse pers te woord te staan over GoldenEye: Rogue Agent en ons met een hands-on presentatie te overtuigen van de kwaliteit van de titel. Of dit ook lukte lees je in het artikel.

Rond drie uur 's middags verzamelt de Nederlandse gamepers zich in het hoofdkwartier van EA Nederland, gelegen op een van de industrieterreinen van Schiphol-Rijk. Na even onder het genot van een hapje en een drankje met de aanwezigen gebabbeld te hebben, neemt GoldenEye producer Simon Ball het woord en worden we verzocht plaats te nemen voor het projector scherm.

Al spelende legt Simon ons het verhaal en de features van de game uit. Zo neem je in GoldenEye: Rogue Agent deel aan een slepende oorlog tussen de twee welbekende Bond bad-guys Dr No en Goldfinger. Werkende voor deze laatste neem je wraak op Dr No, de man die ervoor gezorgd heeft dat jij één van je twee ogen mist. In plaats van een soepballetje heb je echter een speciaal gouden oog ingepland gekregen, dat over een aantal interessante eigenschappen beschikt. In totaal zijn er vier 'modes' waaruit je kunt kiezen. Zo kun je door muren kijken, kogels afketsen met een schild, vijanden bevriezen en computersystemen 'hacken'. Ieder van de vier modes is maar een bepaalde tijd te gebruiken, wat een getimed gebruik ervan noodzakelijk maakt. In-game zien de modes er best jofel uit en lijkt vooral het door muren heen kijken om characters te lokaliseren een handige en leuke optie te worden.

Daarnaast zijn er ook nog tal van andere bewegingen die het je in het spel makkelijker moeten maken. Gebruik vijanden bijvoorbeeld á la Splinter Cell als menselijk schild, duw ze van balkons af of ram ze gewoon met een vliegensvlugge karateaanval naar de poort van Johannes. Mocht je echter wat meer conventioneel ingesteld zijn, dan kun je altijd nog vertrouwen op je wapens. In GoldenEye: Rogue Agent kun je van twee wapens tegelijk gebruik maken, welke ook nog eens volledig zelf te customizen zijn. Heb je dus in je linker hand graag een gericht pistool en in je andere hand een snel schietende Uzi, ga je gang. Ball vertelde ons dat er in totaal 13 wapens in de game te vinden zijn, waarvan er enkele ook twee handen vergen om gebruikt te worden.

Door de opsomming van al deze gave actiemoves zou je bijna vergeten dat Rambo gameplay totaal niet goed werkt in GoldenEye: Rogue Agent. De producer speelde met God mode aan om ons wat van de levels te laten zien, maar vertelde dat hij wanneer hij zonder ongelimiteerde health zou spelen al binnen een minuut het loodje gelegd zou hebben. Om levend door de levels heen te komen zul je dan ook goed gebruik moeten maken van de omgevingen en ieder obstakel als dekking moeten gebruiken. Deze dekking kan variëren van een metalen kubus tot een draaiend windscherm, waarbij dit laatste overigens op een leuke wijze in een level verwerkt is.