Global Ops (GO), het spel dat geïntroduceerd werd als dé Counter-Strike killer. Dat zou dus moeten betekenen dat tienduizenden mensen elke dag weer de game op moeten starten, en dat voor minstens drie jaren. Uit de bèta test lijkt dit nog niet echt te gebeuren. Het is te hopen dat gemiddeld zo een vijf man online op een stuk of 10 servers niet het toekomstbeeld van GO gaat vormen. Maar naast een multiplayer optie, welke Erwin hier bespreekt, bevat GO ook een single player mode. En dat is precies wat Frank nu mocht testen. Lees verder voor het gehele verslag van onze speelervaringen in deze gecombineerde preview. Single Player

De single player ervaring bestaat uit een aantal multiplayer missies die tegen bots uitgevoerd dienen te worden. De missies variëren van het terug vinden van een ontsnapte gevangene tot het opblazen van twee mobiele rocketlaunchers om daarna een generaal te elimineren. De missie omschrijvingen zijn niet altijd erg duidelijk helaas. Het wordt wel duidelijk wat de bedoeling is, maar hoe en waar niet. Na veel proberen kom je er uiteindelijk achter dat de mobiele rocketlaunchers bijvoorbeeld 3 pakken C4 nodig hebben in plaats van die 6 granaatjes die je zorgvuldig hun richting op gooide. Dat is één van de vele voorbeelden. Laten we hopen dat dit in de uiteindelijke versie allemaal wat duidelijker wordt.

Deze problemen kunnen namelijk heel goed opgelost worden door de AI het juiste voorbeeld te laten geven. Maar helaas heeft deze ook nog heel wat tweak werk nodig. Zowel je mede- als je tegenstanders zijn ontzettend dom. Ze lopen elkaar en jou in de weg, letten niet op waar ze C4 en granaten neergooien, kunnen de meeste objectives niet volbrengen en kunnen absoluut niet de juiste wapens uitkiezen. Raak schieten kunnen ze wel, maar ontwijken absoluut niet. Zo is het op sommige punten mogelijk om met een scherpschutters geweer alle tegenstanders één voor één neer te schieten. Ze bukken niet, schuilen niet achter objecten en kiezen al helemaal de schaduwen niet uit.

De dood

Wanneer de speler na een regen van lood tegen de grond gesmakt is kan deze, evenals in de multiplayer optie, opgelapt worden door een medic. Wanneer er geen medic in de buurt is, of de speler al doodgebloed is, moet deze opnieuw in het level gedumpt worden met de vrachtwagen. Deze 'insertion' tijd is rond de 15 secondes, en in die tussentijd kun je weer een klasse kiezen (Reconnaissance, Commando, Medic, Heavy Weapons, Sniper, Demolitions, en Intelligence Officer), en een nieuw wapenarsenaal aanleggen. Wapens kunnen ook van de grond opgeraapt worden. Een sniper kan dus ook met een AK47 gaan schieten, dit zal alleen wat minder nauwkeurig zijn.

De intelligence officer is overigens een verhaal apart. Deze speelstijl is alleen beschikbaar in multiplayer mode en dit is degene die niet mee doet in de game. De officier kan het hele veld overzien en zijn mannen sturen richting de objectives. Dit brengt, in combinatie met de voice communicatie, weer een hele nieuwe dimensie met zich mee. Het idee is overigens niet nieuw, van TF2 weten we dat deze dezelfde feature zou moeten krijgen (ooit).